مسعود آبپرور کارگردان سریالهایی همچون «عملیات 125» و «هوش سیاه» در خصوص کارکرد و لزوم راهاندازی شبکههای جدید از جمله آیفیلم، نمایش، تماشا و نسیم اظهار کرد: با تخصصی شدن شبکهها به طور کلی موافقم اما به شرطی که مخاطبان و تماشاگران را گیج نکند.
وی در عین حال گفت: اساسا تابع رسانههای غربی ما هم به ایجاد غفلت افتادهایم و متأسفانه رسانه در حال رفتن به این سمت است که یک مقدار نگرانکننده است.
***
مسعود آبپرور در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیو خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره کارکرد شبکههای تازه تأسیس گفت: اگر در طول روز ساعاتی را بخواهیم برای دیدن شبکه نسیم بگذاریم و ته آن را جمعبندی کنیم که چه دیدهایم و چه ندیدهایم، به این نتیجه میرسیم که اساسا وقتمان تلف شده است. این در حالی است که عنوان رسانه ملی بر روی صداوسیماست و قرار بود یک زمانی دانشگاه ملی باشد و از طرفی در دین اسلام تاکید شده که در اوقات فراغتمان نگذاریم تا وقت مردم تلف شود و ایجاد غفلت نکنیم، فرهنگسازی کنیم و ارتقاء بدهیم. اما متأسفانه ما هم تابع رسانههای غربی دچار غفلت شدهایم که این مساله بسیار خطرناک است و همچنین نگرانکننده.
این کارگردان در ادامه با بیان اینکه امیدواریم در آینده یک برنامهریزی درازمدتی را برای این شبکهها در نظر بگیرند، گفت: راهاندازی این شبکههای جدید باید تابع یک برنامهریزی درازمدت باشد.
او گفت: حتی پیش از اینها خود سازمان این وعده را داده است که از طریق همین گیرندههای دیجیتال به زودی شما به آرشیو تصویری صداوسیما دست پیدا خواهید کرد؛ به عنوان مثال اگر کسی پکیج «هوش سیاه» را درخواست کند، در اختیارش گذاشته میشود. اگر شرایط دیدن سریالها بر این منوال باشد واقعا دیگر به این همه شبکه چه نیازی است؟
او با تأکید بر اینکه برخی شبکهها از جمله شبکه بازار، ورزش و سلامت شبکههایی هستند که کارآیی و کارکرد خود را دارند، گفت: این شبکهها مورد نیاز هستند و کار خود را به خوبی انجام میدهند و به طور کلی میتوان گفت هیچ شبکه دیگری جای این شبکهها را نمیتواند پر کند. اما در مقایسه، شبکههایی از جمله تماشا، نمایش و نسیم کاربرد خاصی را ندارند. حتی شبکه مستند و انیمیشن نیز جایگاه خودش را میتواند داشته باشد.
آبپرور در بخش دیگری از گفتوگوی خود در پاسخ به اینکه آیا شبکههای تازه تأسیس صداوسیما میتوانند رقیبی جدی برای شبکههای ماهوارهای باشند؟ گفت: یقینا کسانی که در راهاندازی این شبکهها تصمیمساز بودهاند، گوشهچشمی به این منظور داشتند اما از نظر من این شبکهها نمیتوانند رقابت کنند. چراکه هرچه کانالهای تلویزیون را میچرخانیم سریالها، تصویرها و چهرههای تکراری را میبینیم که خیلی سریع از آنها رد میشویم.
او با بیان اینکه باید به تولیدات متنوع فکر کرد، به شرایط مالی صدا وسیما اشاره کرد و گفت: البته قابل درک است، در طول یک سال گذشته به لحاظ اقتصادی دست صداوسیما تنگ بود و متأسفانه آگهیهای بازرگانی به گونهای رشد سرطانی پیدا کردند اما به هر حال از نظر بنیه اقتصادی صداوسیما نمیتواند در خودش را تخته کند و باید برنامهسازی کند.
آبپرور در پایان صحبتهایش با اشاره به اینکه شرایط افزایش آگهیهای بازرگانی در برنامهها عارضهی بسیار وحشتناکی است، گفت: این مساله آسیب بسیار بزرگی است که صداوسیما را تهدید میکند و باید دولتمردان از صداوسیما واقعا حمایت کنند.
انتهای پیام