ازفضانوردان ایستگاه فضایی تا تحقیقات درباره ویروس‌های مرگبار

سرنوشت پروژه‌های علمی و فناوری در تعطیلی دولت آمریکا؟

در پی ناتوانی دولت آمریکا در تصویب لایجه بودجه جدید برای آغاز سال مالی 2014، حدود 800 هزار تن از کارکنان غیرنظامی که حدود 40 درصد از کل نیروی کار دولت فدرال آمریکا محسوب می‌شوند، به مرخصی بدون حقوق فرستاده شدند.

در پی ناتوانی دولت آمریکا در تصویب لایجه بودجه جدید برای آغاز سال مالی 2014، حدود 800 هزار تن از کارکنان غیرنظامی که حدود 40 درصد از کل نیروی کار دولت فدرال آمریکا محسوب می‌شوند، به مرخصی بدون حقوق فرستاده شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا هنوز زمان این تعطیلی بزرگ مشخص نیست؛ اما طبق شواهد تاریخی، برای مدتی طول خواهد کشید؛ چرا که آمریکا پیش از این بارها دولتش را تعطیل کرده که آخرین آن در سال 1995 و طولانی‌ترین آنها بوده است.

تعطیلی این بار بیشتر در نتیجه سیاستهای حزبی بوده که در آن جمهوری‌خواهان به دنبال حذف بودجه بهداشت درمان بودند که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پشتیبان آن است.

اما با نگاه به ورای سوالات کنونی و جنگهای سیاسی که اقتصاد آمریکا را اسیر کرده، در حال حاضر به وضوح پیداست که شدیدترین عواقب این تعطیلی برای سازمانهای دولتی متخصص در علوم و فناوری در حوزه‌های مختلف از جمله بخشهای بهداشت و محیط زیست خواهد بود.

ناسا

بر اساس برنامه تعطیلی که سازمان ملی هواو فضای آمریکا اعلام کرده ، حدود 90 درصد از کارکنان به سرعت به مرخصی فرستاده شدند که شامل 17 هزار و 701 کارمند از 18 هزار و 250 نیروی کار این سازمان است.

اوباما در پیامی اضطراری اعلام کرد که ناسا تقریا بطور کلی تعطیل شده اما مرکز کنترل ماموریت برای حمایت از فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی به کار خود ادامه خواهد داد.

به گفته ناسا، گروهی متشکل از شش فضانورد در ایستگاه بسر می‌برند که این سازمان نمی‌تواند آنها را رها کند و اینکه ایستگاه فضایی نیازمند کنترلگرهای زمینی 24 ساعته در هفت روز هفته است که روزانه حدود 1000 فرمان به این آزمایشگاه مداری می‌فرستند.

همچنین این سازمان تاکید کرده که در صورت ادامه یافتن تعطیلی، به تعدادی از کارکنان برای کمک به فضانوردان و ارسال محموله‌هایی به فضاپیمای سایوز به ایستگاه و همچنین بازگرداندن آنها از مدار نیاز خواهد داشت. ماموریت بعدی برای انتقال سکنه جدید به ایستگاه برای ششم نوامبر(15 آبان) برنامه‌ریزی شده است.

همچنین مقامات دولت در مورد تاثیرات تعطیلی طولانی‌مدت بر روی اقتصاد بویژه پس از پایان برنامه فضایی شاتل در سال 2011 که هزاران کارمند را بیکار کرده بود، اظهار نگرانی کرده‌اند.

سازمان حفاظت از محیط زیست

سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا(اپا) از حدود 16 هزار و 200 کارمند حقوق‌بگیر برخوردار است. اما تنها 1069 یا حدود 6.5 درصد از آنها به دلیل کارهای حیاتی یا برخورداری از منابع مالی دیگر سر کار باقی مانده‌اند. گروه اول یادآور تمام اقداماتی هستند که تکیه بر دولت دارند. از این میان می‌توان به مدیریت پاکسازی زباله‌های سمی اشاره کرد.

«اپا» مانند سایر سازمانها کارکنانی را برای حفظ تاسیسات مهم نگه داشته است. برخی کارکنان برای جلوگیری از مرگ حیوانات آزمایشگاهی و اطمینان از ادامه داشتن آزمایشات درازمدت باقی می‌مانند. یک گروه استخوان‌بندی اصلی حضور خواهند داشت تا در صورت بروز بلایای زیست‌محیطی حاضر باشند. همچنین وکلای مدافع و مجریان قانون قادر خواهند بود به پیگرد قانونی پرونده‌ها و اجرای قوانین بپردازند.

وزارت بهداشت و خدمات انسانی

وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا یک سازمان وسیع است که شامل همه چیز از سازمان غذا و دارو تا مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری و موسسان ملی بهداشت می‌شود. در جریان تعطیلی دولت، نیمی از کارکنان آن یعنی حدود 40 هزار و 512 کارمند به مرخصی فرستاده شدند.

بر اساس اعلام این وزارتخانه، بیشتر سازمانهایی که کارکنان خود را نگه داشته‌اند شامل اداراتی مانند کلینیک‌های مراقبتهای بهداشتی، حمایت از کودکان و کهنسالان و البته مراقبت از حیوانات آزمایشگاهی هستند که از یک جزء خدمت‌رسانی مستقیم قابل توجه برخوردارند.

متاسفانه در موسسات ملی بهداشت، کارآزمایی‌های بالینی درمانهای جدید و نجات‌بخش نیز معلق شده‌اند. برای مثال یکی از این تجربیات بر روی 30 بیمار کودک در جریان بوده که اکثر آنها به سرطان مبتلا هستند.

سازمان غذا و دارو نیز به کنترل موارد اضطراری، فراخوانهای پرخطر و تحقیقات پرونده‌های جنایی و غیر جنایی ادامه خواهد داد اما تحقیقات در زمینه غذا و دارو را به همراه بیشتر تحقیقات آزمایشگاهی لازم برای اطلاع‌رسانی در مورد بهداشت عمومی و تصمیم‌گیری متوقف خواهد کرد.

هرچه مدت این تعطیلی بیشتر به طول بینجامد، نهادهای علمی، فناوری و بهداشت دولت بیشترین صدمه را دیده و افراد متکی به آنها نیز از آسیب دور نخواهند بود.

از دیگر برنامه‌هایی که با تعطیلی دولت آمریکا متوقف شده می‌توان به برنامه واکسن فصلی آنفلوانزا اشاره کرد. البته باید امیدوار بود که در طول این تعطیلی هیچ گونه شیوع بیماری مرگبار رخ ندهد؛ چرا که این سازمانها از ظرفیت بسیار کمی برای واکنش به تحقیقات برخوردارند و نمی‌توانند اطلاعات بروزرسانی شده برای درمان بیماری ارائه کنند. شاید یکی از بزرگترین نگرانی‌های همه بخشهای وزارت بهداشت تاخیر در آمادگی برای واکنش در برابر دو بیماری مهلک آنفلوانزای H7N9 یا شیوع MERS باشد.

مرخص شدن 68 درصد از کارکنان مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری و نزدیک شدن فصل بروز آنفلوانزا، نگرانی دانشمندان را برانگیخته است چرا که ویروسها با این تعطیلی بیکار نخواهند ماند.

اگرچه مقامات بهداشت در سطوح دولتی و محلی تحت‌تاثیر این رویداد نبوده و به ثبت موارد آنفلوانزا مانند همیشه ادامه خواهند داد اما اطلاعات آنها در سطح ملی مورد ارزیابی قرار نخواهند گرفت تا بودجه مورد نظر این مراکز دریافت شود.

این امر البته محققان را از پیگیری افزایش در بیماری که نشانگر آغاز فصل آنفلوانزا بوده بازداشته است. بدون دسترسی به آزمایشگاههای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری برای شناسایی گونه ویروس موجود، جهشهای جدید ممکن است ناشناخته باقی بمانند.

همچنین این امر می‌تواند بر به کارگیری واکسن در این فصل که با گونه‌های موجود مطابقت داشته، در کنار زمان واکنش ملی به ویروسهای جدید تاثیر بگذارد.

به گفته دانشمندان، در صورت ادامه‌دار بودن تعطیلی دولت آمریکا، می‌تواند ارتباط با جامعه بین‌المللی بهداشت را به خطر بیندازد.

مقامات سازمان بهداشتی از اظهار نظر در مورد تعطیلی دولت خودداری کرده‌اند چرا که «این موسسه اعلامیه‌ای در مورد مسائل سیاسی آمریکا منتشر نمی‌کند». این در حالیست که دیوید هیمان، رئیس بهداشت عمومی انگلیس و رئیس سابق بخش بهداشت امنیتی و محیطی این سازمان اظهار کرد که طولانی شدن تعطیلی دولت می‌تواند بر بودجه کشور بر تلاشها برای ریشه کنی فلج اطفال و برنامه جهانی تشخیص بیماری تاثیر بگذارد.

از برنامه‌های دیگر مختل شده در اثر این تعطیلی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

تاخیر در ضرب‌الاجل 2014 طرح 100 میلیون دلاری مغز

یکی از بزرگترین پروژه‌های دولت اوباما از لحاظ پیشرفت علوم و پزشکی «پژوهش مغز با طرح فناوریهای عصبی نوآورانه پیشرفته» بوده که در آن بزرگترین متخصصان عصب‌شناسی کشور در تلاش برای نقشه‌برداری از کل مغز انسان برای اولین بار هستند.

اما اکنون بنظر می‌رسد که تمام آن پژوهش‌ها، کسب کمک مالی و سخنرانی‌های برنامه‌ریزی شده باید متوقف شود.

کمبود یک T. Rex در جهان

در ماه ژوئن موزه ملی تاریخ یکی از کاملترین گونه‌های دایناسور تیرانوسئوروس رکس را که تاکنون کشف شده بود، معرفی کرد. ابتدا این استخوانهای قدیمی باید در روز 16 اکتبر(24مهر) از مونتانا به بازار ملی ارسال می‌شد. اما با تعطیلی پیش آمده علاقمندان باید تا پائیز سال بعد منتظر بمانند.

خداحافظی موقت با تلاشهای تولید استانداردهای انتشارات گلخانه‌ای پاکتر

اگرچه سازمان حفاظت از محیط زیست از یک ضرب‌الاجل 2014 برای پیشنهاد استانداردهای جدید تولید گازهای گلخانه‌ای و سوختهای قابل استفاده مجدد برخوردار بوده اما دیگر امیدی برای ارائه آن در زمان مقرر وجود ندارد.

بودجه صفر برای اقدامات متقابل در برابر مواد شیمیایی و تهدیدات هسته‌ای

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۶ مهر ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 92071610227
  • خبرنگار :