روس‌ها در ایران چه می‌کردند؟

روسیه و ایران سال‌های طولانی است که مواضع سیاسی و اقتصادی مشترکی دارند؛ اما عجیب است که روس‌ها هنوز تصویری واقعی و شفاف از ایران ندارند و آن را با همسایگانش، عراق یا افغانستان، اشتباه می‌گیرند؛ ولی شاید سفر 45 تورگردان روس به ایران، این جریان را تغییر دهد و تعاملات دو کشور را از حالت سنتی و مرسوم خارج کند، موضوعی که رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران هم نسبت به آن خوش‌بین است.

روسیه و ایران سال‌های طولانی است که مواضع سیاسی و اقتصادی مشترکی دارند؛ اما عجیب است که روس‌ها هنوز تصویری واقعی و شفاف از ایران ندارند و آن را با همسایگانش، عراق یا افغانستان، اشتباه می‌گیرند؛ ولی شاید سفر 45 تورگردان روس به ایران، این جریان را تغییر دهد و تعاملات دو کشور را از حالت سنتی و مرسوم خارج کند، موضوعی که رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران هم نسبت به آن خوش‌بین است.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سال 2012 میلادی حدود 15هزار ایرانی به روسیه سفر کردند و یک‌سوم این جمعیت، یعنی حدود پنج‌هزار نفر از روسیه به ایران آمدند. این آمار سفارتخانه‌های دو کشور است.

در سال 1384هیأتی از آژانس‌های گردشگری روسیه به ایران سفر کرد و طرح اطلاع‌رسانی درباره‌ی جاذبه‌های گردشگری ایران به آژانس‌ها و مطبوعات روسیه داده شد که براساس آن، ایران باید در مدت سه‌ سال به معروف‌ترین مقصد گردشگری روس‌ها تبدیل می‌شد؛ اما این اتفاق تا امروز رخ نداده است و به اذعان تورگردانان روس، مردم این کشور همچنان اطلاع دقیقی از ایران ندارند. سال 1388 نیز گردهمایی کمیته‌ی همکاری‌های مشترک ایران و روسیه با حضور معاونان گردشگری و توراپراتورهای دو کشور در تهران برگزار شد و جامعه‌ی تورگردانان ایران هم در آن سال، تفاهم‌نامه‌ی گردشگری دو جانبه‌ای را تنظیم کرد و برای امضا به اتحادیه‌ی گردشگری روسیه فرستاد؛ اما سطح تعاملات در همین حد باقی ماند.

از سوی دیگر، برخی تورگردانان ایرانی بازار روسیه را با توجه به نوع سلیقه‌ی مردم این کشور برای انتخاب مقصد و سفر، در مقابل بازارهایی مانند اروپا و چین در اولویت قرار ندادند و ترجیح‌شان این بود که هزینه‌ی تبلیغ و بازاریابی را به جای روسیه، صرف کشور دیگری کنند. برای همین هم با وجود آن‌که مسوولان دولتی اصرار داشتند نمایشگاه‌های گردشگری روسیه را در اولویت نمایشگاه‌های سالانه‌ی خود قرار دهند، اما بخش خصوصی از آن استقبال نکرد و ایران همواره با یک یا تعداد اندکی از آژانس‌های گردشگری در نمایشگاه‌های این کشور شرکت می‌کرد.

اما حالا پس از گذشت هشت سال از ‌تفاهم‌های اولیه و تحولات سیاسی که به‌تازگی کشور با آن مواجه شده است، روس‌ها تصمیم گرفته‌اند نگاه دیگری به ایران داشته باشند، برای همین 45 تورگردان روس به ایران آمدند تا دوباره ایران را به‌عنوان یک مقصد گردشگری ارزیابی کنند. آن‌ها با یک پرواز چارتری از مسکو، که در فرودگاه مهرآباد تهران نشست، به ایران وارد شدند و پس از گشت در پایتخت به شیراز، یزد و اصفهان رفتند و در آخر هم پس از مذاکره با تورگردانان ایرانی، بدون آن‌که تفاهم‌نامه‌ی مکتوبی داشته باشند، ایران را ترک کردند؛ ولی ظاهرا تصمیم‌هایی گرفته‌اند.

ابراهیم پورفرج - رییس جامعه‌ی تورگردانان ایران - که هماهنگی‌های سفر این تورگردانان روس را انجام داده است، به خبرنگار ایسنا گفت: حدود یک‌ سال است که روی بازار روسیه کار می‌کنیم، قبلا هم از طرف آژانس من، یک گروه کوچک شامل خبرنگاران روس به ایران آمد که گزارش‌های خوبی تهیه کردند، حالا نتیجه این شده است که تورگردانان روس به درخواست و هزینه‌ی خودشان به ایران آمده‌اند تا اوضاع را برای فرستادن گردشگر به کشور ما بررسی کنند. این یک دستاورد مهم برای گردشگری ایران است.

او ادامه داد: این سفر به درخواست و تمایل این تورگردان‌ها انجام شد، آن‌ها می‌خواستند ایران را ببینند. ما پرواز مستقیم به روسیه داریم؛ ولی آن‌ها خودشان ترتیب یک پرواز چارتری را دادند و همه‌ی هزینه‌ها را هم پرداخت کردند.

پورفرج اظهار کرد: فکر می‌کنم با آمدن این تورگردان‌ها، شرایط گردشگری دو بازار بهتر شود. ما تفاهم‌های شفاهی داشتیم و مذاکرات زیادی انجام دادیم، تورگردانان روس به برقراری ارتباط گردشگری با ایران علاقه‌مندند و با این شرایط، فکر می‌کنم تعامل‌ها و رفت‌وآمدها ادامه داشته باشد.

وی افزود: آن‌ها از تمام خدماتی که در ایران گرفتند، رضایت داشتند و فقط می‌گفتند، مردم کشورشان خیلی ایرانی‌ها را نمی‌شناسند و چرا تبلیغی از ایران در روسیه نمی‌شود.

مقامات گردشگری ایران در دروه‌های پیشین، چندبار با سفیر روسیه در ایران دیدارهایی داشته‌اند و از علاقه‌مندی‌ها برای گسترش تعاملات گردشگری دو کشور سخن گفته‌اند؛ اما این علاقه‌مندی‌ها همواره در حد حرف باقی مانده است و تا کنون مقامات ایرانی قدمی جدی برای تغییر چهره‌ی کشور و تصور روس‌ها از ایران برنداشته‌اند، همچنین درباره‌ی روسیه، مطالعاتی پژوهشی نکرده‌اند تا مشخص شود که آیا شاخص‌ها و قابلیت‌های لازم را برای تبدیل شدن به بازار هدف فعال دارد، تا براساس آن در این کشور، انرژی و هزینه صرف شود و راه آزمون و خطا در پیش گرفته نشود.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۵ مهر ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92071509590
  • خبرنگار : 71021