در جلسه مشترک کمیسیون عمران و انجمن‌های بخش خصوصی مطرح شد

تاریخ مصرف لاستیک اتوبوس حادثه قم 2005 به اتمام رسیده بود

رئیس و نائب رئیس کمیسیون عمران به همراه روسای کمیته‌های راه و ترابری، آب و فاضلاب و مسکن و شهرسازی امروز (شنبه) میزبان 19 انجمن ، تشکل و نهاد غیر دولتی فعال در بخش‌های مختلف صنعت بودند.

رئیس و نائب رئیس کمیسیون عمران به همراه روسای کمیته‌های راه و ترابری، آب و فاضلاب و مسکن و شهرسازی امروز (شنبه) میزبان 19 انجمن ، تشکل و نهاد غیر دولتی فعال در بخش‌های مختلف صنعت بودند.

به میزبانی کمیسیون عمران مجلس تعدادی از انجمن‌ها و تشکل‌ها و نهادهای غیر دولتی مرتبط با حوزه کاری کمیسیون عمران امروز در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند تا به بررسی اجمالی چالش‌ها و ارائه راه‌حل‌های برون‌رفت از بن‌بست‌ها در این حوزه‌ها بپردازند.

در این جلسه سیدحسین هاشمی ، عبدالکریم حسین‌زاده، سیداحسنت علوی، محمد دامادی، رئیس و نائب رئیس کمیسیون عمران، رئیس کمیته مسکن و شهرسازی، رئیس کمیته راه و ترابری و رئیس کمیته آب و فاضلاب در جریان مشکلات و چالش‌های نمایندگان انجمن‌ها و تشکل‌های غیردولتی فعال در حوزه حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، شرکت‌های ساختمانی، شرکت‌های پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی، مهندسان مشاور ایران، صنایع آب و فاضلاب، راهسازی، مدیریت بحران، انبوهسازان مسکن و انجمن‌های علمی ایران قرار گرفتند.

رئیس انجمن پوژیداران حمل و نقل فوق سنگین در سخنانی در این جلسه گفت: ما 330 دستگاه کامیون‌ فوق سنگین با توناژ 600 تا 1200 تن را حمل می‌کنیم، همچنین حمل و نقل سکوهای عظیم نفتی نیز توسط شرکت‌های زیر مجموعه انجمن انجام می‌شود.

وی با اشاره به سرمایه گذاری انجام شده در این انجمن، گفت: بالغ بر 8 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام گرفته است که 10 هزار نفر از این محل امرار معاش می‌کنند، به طور میانگین هر دستگاه کامیون فوق‌ سنگین 1 میلیارد و 300 میلیون تومان قیمت دارد که 100 درصد قطعات آن‌ها از خارج از کشور تامین می‌شود.

وی خواستار نوسازی ناوگان از طریق پرداخت تسهیلات بانکی کم بهره و اختصاص ارز مرجع به اعضای شرکت شد.

رئیس کانون انجمن شرکت‌های مسافربری نیز با بیان این که قیمت هر دستگاه اتوبوس با افزایش 3 برابری روبرو شده است، گفت: کار در شرکت‌های مسافربری با هزینه‌های سرسام‌آور اتوبوس دیگر مقرون به صرفه نیست، در حوزه لوازم یدکی به ویژه تایر به شدت نیازمند حمایت هستیم.

وی با فاجعه‌آمیز دانستن تصادف چندی قبل در اتوبان قم، گفت: در حادثه فاجعه‌آمیز تصادف اتوبان قم تاریخ مصرف لاستیک‌ها سال 2005 بود و استاندارد این لاستیک‌ها حداکثر 5 سال اعتبار داشت.

وی ابراز تاسف کرد: این لاستیک‌ها بنا بر اخبار دریافتی ساخت کشور چین گزارش شده است، باید بررسی شود که واردات لاستیک‌های چینی به چه دلیل افزایش یافته است.

رئیس کانون انجمن‌های سراسری رانندگان کشور نیز در سخنانی لغو تشکیل شورای هماهنگی ترابری کشور را نگران کننده ارزیابی کرد.

وی خارج شدن صنعت حمل و نقل از چرخه اقتصادی، افزایش نرخ سود ، نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، عدم پرداخت سهم بخش خصوصی از یارانه‌ها، تعدد پاسگاه‌های ایست و بازرسی و وجود پلیس راه غیر منعطف را موجب افزایش هزینه‌های مادی و معنوی صنعت حمل و نقل جاده‌ای دانست.

وی هزینه تولید هر دستگاه اتوبوس اسکانیا را 675 میلیون تومان اعلام کرد و افزود: هزینه تولید هر دستگاه اتوبوس اسکانیا در داخل به شدت افزایش یافته است در حالی که واردات همین برند ازخارج به قیمت 185 میلیون تومان امکان‌پذیر است.

نائب رئیس حمل و نقل بار کشور و مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل میلاد مبارکه نیز، گفت: سازمان حمل و نقل کشور با بخش خصوصی همکاری چندان خوبی ندارد.

وی افزود: عدم تعامل وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مانع از افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد شده است.

در ادامه رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های ساختمانی، تداوم نشست مشترک به بخش خصوصی با نمایندگان مجلس را موجب انتقال مشکلات صنعت به قوه مقننه دانست و افزود: به دلیل واقعی نبودن نرخ شرکت‌های ساختمانی، پرداخت حقوق و دستمزد کارگران با مشکل مواجه شد و اخیرا نیز قتل یکی از کارفرمایان به دست کارگران رقم خورد.

رئیس شورای انجمن‌های علمی ایران و دبیر کل فدراسیون حمل و نقل ایران نیز در سخنانی گفت: اگر خروجی این جلسات منتج به اصلاح طرح جامع حمل و نقل شود، می‌توان گفت برگزاری چنین جلساتی مثمرثمر است.

وی ابراز تاسف کرد: فراکسیون مردم نهاد مجلس هیچ اقدام عملی موثری از بدو تاسیس انجام نداده است.

وی پیشنهاد داد: با تشکیل فراکسیون حمل و نقل در مجلس شورای اسلامی چالش‌ها و راهکارهای انجمن‌های صنفی بهتر منتقل می‌شود.

رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان استان تهران نیز در سخنانی گفت: این جلسات برای روان درمانی انجمن‌های صنفی خوب است چرا که اجزاء مختلف بخش صنعت از چالش‌ها و مشکلات یکدیگر مطلع شده و از نظر روانی خود را زیر بار چالش‌ها تنها نمی‌بینند.

وی اصلی‌ترین دلیل سرمایه‌ای شدن بخش مسکن در کشور را سرمایه‌های سرگردان و بازارگردانی و سفته بازان زمین و مسکن دانست.

وی همچنین پررنگ‌شدن نسل شهرداری‌ها نسبت به وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان‌های مرتبط به این وزارتخانه را موجب افزایش نقش‌آفرینی افراد غیر متخصص و بی توجهی به نظرات کارشناسی انجمن صنفی انبوه‌سازان بیان کرد.

دبیر انجمن شرکت‌های راه سازی ایران نیز فقدان اعتدال و عدالت را بزرگ‌ترین چالش صنعت کشور برشمرد و افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت نهم موجب توزیع منابع مالی به صورت کاملا سلیقه‌ای و دلبخواهی شد.

وی در انتقادی گفت: طرح جامع حمل و نقل از سوی دولت هشتم تضمین اما از سوی دولت نهم کنار گذاشته شد.

وی با سرسام‌آور دانستن قیمت تجهیزات ماشین‌آلات راه‌سازی گفت: با لودر 950 میلیون تومانی و بولدوزر 1 میلیارد و 400 میلیون تومانی دیگر نمی‌توان از پس فعالیت‌های عمرانی برآمد.

رئیس انجمن مهندسی حمل و نقل ریلی نیز در سخنانی سرمایه‌گذاری در بحث خرید قطار و واگن‌های مسافربری و باربری را منفی دانست و افزود: هزینه خرید یک قطار مسافری 50 میلیارد تومان، هزینه یک واگن مسافربری 4 میلیارد تومان و هزینه یک صندلی مسافربری 100 میلیون تومان است.

وی افزود: به معضل گرانی حمل و نقل ریلی عمر حدود 29 ساله این ناوگان را هم بیافزایید آنگاه متوجه شرایط سخت این صنعت می‌شوید.

رئیس انجمن علمی حمل و نقل مهندسی ایران نیز در سخنانی خواستار تشکیل سازمان حمل و نقل شهری در وزارت راه و شهرسازی شد.

وی با انتقاد از برخی آمار از تصادفات جاده ای کشور ، گفت: متوسط کشته‌ شدگان حمل و نقل جاده‌ای کشور 7.5 نفر است در حالی که متوسط جهانی 9 نفر به ازای هر 10هزار حادثه است، وزارت راه و شهرسازی تا قبل از این دولت برای دریافت بودجه بیشتر آمار غیر واقعی از میزان کشته‌های جاده‌های کشور اعلام می‌کرد، بی آنکه مسئولان این وزارتخانه به تنزل شدید جایگاه بین‌المللی کشور از نظر ایمنی راه‌ها توجهی داشته باشند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۳ مهر ۱۳۹۲ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92071308224
  • خبرنگار : 90089