مدیر عامل مخابرات ایران:

تعرفه‌های تلفن ثابت گران شد/ تلفن همراه همچنان بدون تغییر

در حوزه تلفن همراه و بحث آبونمان در حال حاضر تغییری صورت نگرفته و براساس گفته وزیر ارتباطات تعرفه‌های جدیدی که برای این بخش‌ها در نظر گرفته شده بود اجرایی نمی‌شود.

در حوزه تلفن همراه و بحث آبونمان در حال حاضر تغییری صورت نگرفته و براساس گفته وزیر ارتباطات تعرفه‌های جدیدی که برای این بخش‌ها در نظر گرفته شده بود اجرایی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ارتباطات و فن‌آوری‌ اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران اظهار کرد: ما در زمینه تعرفه چهار بحث داریم که از این پس در حوزه تلفن ثابت پانزدهم مهرماه قبوض جدید مشترکین با تعرفه 58.71 ریال به دست آن‌ها خواهد رسید.

وی همچنین یادآور شد: اما در حوزه تلفن همراه و بحث آبونمان در حال حاضر تغییری صورت نگرفته و براساس گفته وزیر ارتباطات تعرفه های جدیدی که برای این بخش‌ها در نظر گرفته شده بود اجرایی نمی‌شود.

پوررنجبر اظهار کرد: البته ما در حوزه تعرفه‌های سیار و بحث آبونمان نامه‌هایی به سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نوشته‌ایم و منتظریم که تعرفه‌های جدید در این حوزه‌ها ابلاغ شود تا ما آن‌ها را اجرایی کنیم.

او در عین حال گفت: یکی دیگر از هزینه‌ها هم مربوط به هزینه‌های طرح هم کدی می‌شود که در اصل ما مسوول هزینه‌های این طرح نیستیم و اگر قرار به اجرای این طرح باشد لازم است هزینه‌های آن از طریق دولت تامین شود تا شرکت مخابرات و مردم از این بابت هزینه‌ای پرداخت نکنند.

*** احدی حق ندارد با خصوصی‌سازی مخالف باشد

اما در ادامه این نشست مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در ارتباط با اظهارنظرهای مختلفی که به تازگی از سوی وزیر ارتباطات درباره شرکت مخابرات مطرح شده به ذکر سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد دولت‌های مختلف از بحث واگذاری مخابرات ناراضی بوده‌اند، عنوان کرد:‌ نمی‌گویم که دولت‌ها با خصوصی‌سازی مخالف بوده‌اند چراکه به هر صورت اصل 44 مورد تاکید مقام معظم رهبری است و احدی حق ندارد و نمی تواند با خصوصی‌سازی مخالف باشد و در این میان فرق نمی‌کند که چه دولت یا فردی بخواهد چنین اظهارنظری کند.

وی ادامه داد: اما در ارتباط با واگذاری شرکت مخابرات زمانی معامله‌ای میان سازمان خصوصی‌سازی و سهامداران شرکت مخابرات منعقد شد که حالا در این زمینه سهامداران باید تصمیم بگیرند و نظر بدهند اما طبق آنچه که من می‌دانم زمانی قراردادی بسته شده و کالایی به قیمتی فروخته شده است تاکنون نیز ما بالغ بر 5060 میلیارد تومان از معامله‌ای که بالغ بر 8000 میلیارد تومان را بوده پرداخت کرده‌ایم و در زمینه شرایط فسخ این قرارداد و این که چه کسی می‌تواند مخابرات را پس بگیرد هم قانون تصمیم گرفته است و مرجع قانونی این بحث مشخص شده است.

پوررنجبر در ادامه اظهار کرد: در بحث خصوصی‌سازی باید به این نکته توجه داشت که خصوصی سازی تغییری بزرگ محسوب می‌شود و معمولا در برابر تغییر این مقاومت وجود دارد.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران ادامه داد:‌ اکنون ممکن است در حوزه مشتری مداری و کیفیت ارائه خدمات انتقاداتی به شرکت مخابرات ایران وارد باشد اما به هر صورت قصه، قصه بزرگی است و به دلیل بزرگ بودن این قصه اظهارنظرهایی که در این زمینه صورت می‌گیرد هم کمی بزرگ است و باید برای مدتی آنها را تحمل کرد.

*** مخابرات برگشتنی نیست

اما مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در ادامه در اظهارنظر صریحی عنوان کرد: به هر صورت شرکت مخابرات ایران برگشتنی نیست و هیچ کس حتی دولت نمی‌تواند آن را برگرداند چرا که این کار برخلاف قانون است و هیچ قانونی نیست که قوه مجریه بخواهد و بتواند آن را نقد کند و برخلاف آن عمل کند.

*** کابل مسی باشد برای زیرساخت

در ادامه این صحبت‌ها مظفر پوررنجبر در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر ارتباطات و اظهارنظر او مبنی بر این که کابل مسی جزو زیرساختها محسوب می‌شود و باید از مخابرات به وزارت ارتباطات بازگردانده شود، خاطرنشان کرد: اگر سهامدار در این زمینه از من نظر بخواهد، می‌گویم همین فردا این کار انجام شود البته من در موضعی نیستم که برای این موضوع تصمیم‌گیری کنم چراکه تصمیم‌گیری دراین زمینه برعهده سهامدار است اما اگر از من نظری خواسته شود می‌گویم هیچ مشکلی ایجاد نمی‌شود.

به گفته او اگر وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت هزینه‌های مربوط به کابل مسی را پرداخت کرده‌اند و ما این کابل‌ها را به آن‌ها بازپس می‌دهیم چراکه تا همین حالا هم این بخش برای ما چیزی به غیر از دردسر نداشته است.

وی همچنین عنوان کرد:‌ حتی شبکه فیبر نوری و برخی از تجهیزات هم از نظر من قابل واگذاری است. از سوی دیگر نمی‌توان کابل مسی را با یک نظریه کاملا غیرکارشناسی برداشت و آن را منتقل به بخش دیگری کرد چرا که این موضوع تبعات مالی، حقوقی و ... دارد و در نهایت این موضوع را نمی‌توان برطرف کرد مگر از طریق روش کدخدامنشی و تعامل.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: من به شخصه در جریان صدور پروانه اپراتورهایی از قبیل ایرانسل و غیره هم بودم و اینجا به شما می‌گویم بعید ندانید در واگذاری پروانه این اپراتورها هم مشکلاتی بوده باشد.

پوررنجبر در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر لزوم خروج مخابرات از انحصار اظهار کرد:‌ نمی دانم چرا وزیر ارتباطات چنین صحبتی را در حوزه تلفن ثابت مطرح کرده‌اند اما به هر حال اکنون شش شرکت هستند که در حوزه واگذاری خدمات تلفن ثابت پروانه دارند اما یک گام به سمت جلو برنداشته‌اند. چرا که اقدام در این زمینه نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار بالایی دارد و منطقی نیست که فردی بخواهد میلیاردها دلار هزینه کند تا چند میلیارد قران برداشت کند.

وی در عین حال یادآور شد: این حرف‌هایی که این مطرح می‌شوند، نشدنی، قصه و شعبده بازی است و گرفتاری اصلی ما چیز دیگری است.

اما مدیر عامل شرکت مخابرات ایران که در این نشست اظهارنظرهای نسبتا صریحی داشت، در چند مورد به ذکر مثال‌هایی از داستان‌ها و امثال پرداخت و در بخشی از صحبت‌های خود اظهار کرد: کدام آشپز وجود دارد که برای کار خود قابلمه بسازد و یا این که کدام آژانس مسافرتی هست که بخواهد اتوبوس تولید کند؟ در حوزه ارتباطات از نظر من همه ما یک هدف واحد داریم و آن هدف آن است که مردم با یکدیگر ارتباط داشته باشند حال ما می توانیم شیوه های مختلفی در نظر بگیریم تا خود مردم انتخاب کنند که می خواهند از چه طریقی تماس برقرار کنند.

وی ادامه داد: ‌اکنون من استقبال می‌کنم که عده‌ای بیایند و بگویند کیفیت خدمات سرویس‌ها پایین است و من در این زمینه به طور کامل توضیح بدهم که چرا گاه مشکلاتی ایجاد می‌شود و مردم و مشترکان ناراضی هستند.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران در عین حال عنوان کرد: اکنون جلوی ارائه خدمات نسل‌های سوم و چهارم به چه دلیل گرفته شده است؟ من حاضرم در هر دادگاهی من را محاکمه کنند تا من آنجا بگویم که اگر کیفیت پایین و بدی به مردم ارائه می‌شود دلیل آن چیست؟‌ اکنون داستان ما داستان فردی است که گاری را دزدیده بود و داخل آن پوشال ریخته بود و قاضی همواره به پوشال‌های او ایراد می‌گرفت؛ در حال حاضر وضعیت ما هم به این شکل است و کسی درباره کیفیت خدمات ما سوالی نمی‌پرسد.

*** اگر مخابرات ورشکست شود چه کسی ضرر می کند؟

پوررنجبر همچنین عنوان کرد: اصلا تصور کنید ما تعرفه‌های خود را همان 44 ریال در نظر می گیریم، آبونمان نمی‌گیریم، جلوی ال.سی های ما گرفته می‌شود و در زمینه اینترنت هم اجازه واگذاری سرعت بیشتر از 128 کیلوبایت را نداریم؛ اصلا تصور کنید که شرکت مخابرات ایران ورشکست شود اما پس از افتادن این اتفاق در نهایت چه کسی ضرر خواهد کرد. اکنون ما کشوری در حال توسعه هستیم و همه می‌دانیم که حوزه اقتصادی و توسعه آن زیر چتر سیاست قرار دارد.

*** تعامل مخابرات و وزارتخانه ضروری است

اما پوررنجبر در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد رابطه وزارت ارتباطات و مخابرات تیره و تار شده اظهار کرد: ما در تمام مصاحبه، سمینارهای و گفته‌های مدیران حتی یک مورد هم نداشته‌ایم که تحلیل آن این گونه باشد که این رابطه در حال تیره و تار شدن است. حتی پس از خصوصی سازی هم ما چنین حسی نداشتیم و این تحلیل را به طور کلی قبول نداریم.

وی ادامه داد: حتی اگر درباره مذاکرات و مکاتبات صحبتهای مدیران وزارتخانه‌ای هم چنین تعبیری داشته باشیم، ما احساس نمی‌کنیم که این‌ها مبنی بر تیره و تار شدن رابطه باشد بلکه آنچه مطرح می‌شود مربوط به اظهارنظرهای این بخش است و حتی در بدترین حالت مخابرات و وزارت ارتباطات مانند دو سرباز از دو جناح مختلف هستند که در یک جبهه حضور دارند و در یک قایق قرار گرفتند. حتی این دو سرباز زمانی قصد کشتن یکدیگر را هم می‌داشتند اکنون در دریا و در قایقی هستند که ناچارند یکدیگر را نجات دهند چراکه در غیر این صورت موج تقاضاهای مردم هر دو طرف را غرق خواهد کرد.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: ما هیچ بحثی مبنی بر تیر و تار شدن روابط با وزارتخانه نداریم اما گاهی دوستان مدیر صحبت هایی می کنند که ما هم مانند شما از آن‌ها تعجب می‌کنیم. اکنون این برای ما جای سوال دارد که چرا به ما فرصت نداده‌اند طرح‌های خود را معرفی کنیم.

او خاطرنشان کرد: ما با توجه به جایگاه بسیار مهم مخابرات و این که نفر اول بازیگران عرصه ارتباطات به شمار می‌رویم بر این باوریم که عقلانیت سیاستی اتخاذ می‌کند که دولت با چنین مرجعی وارد صحبت شود نه این که برای آن‌ها پیغام بفرستد اما از مدت‌ها قبل متقاضی نشست با وزارتخانه بوده و هستیم و این تعامل را اجتناب‌ناپذیر می‌دانیم اما تاکنون صحبت‌های دوستان را از پشت تریبون شنیده‌ایم در حالی که اگر زمانی گذاشته شود و گفت‌وگویی دوطرفه صورت بگیرد، بی شک این مشکلات برطرف خواهد شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۶ مهر ۱۳۹۲ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 92070603804
  • خبرنگار : 71060