سیستم غلط انتخابات و وامداری اعضای شوراها به گروه‌های سیاسی و جریان قدرت و ثروت

فرماندار سابق تهران گفت: اعضای شوراهای شهر چون باید با رای مستقیم مردم وارد شورا می‌شوند یا باید افرادی سرشناس و عملا افرادی سیاسی باشند و یا باید در ارتباط با صاحبان قدرت و یا صاحبان ثروت قرار گیرند و به این ترتیب قبل از ورود به شورا، وامدار افرادی از این دو گروه می‌شوند.

فرماندار سابق تهران گفت: اعضای شوراهای شهر چون باید با رای مستقیم مردم وارد شورا می‌شوند یا باید افرادی سرشناس و عملا افرادی سیاسی باشند و یا باید در ارتباط با صاحبان قدرت و یا صاحبان ثروت قرار گیرند و به این ترتیب قبل از ورود به شورا، وامدار افرادی از این دو گروه می‌شوند.

حسین طلا در گفت‌وگو با خبرنگار «شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با توجه به سابقه همکاری با شوراها در سمت فرمانداری تهران و این روزها که به عنوان نماینده مجلس در بحث نظارت بر شوراها فعالیت می‌کند ، در مورد برخی نگرانی‌ها نسبت به شورای چهارم و برخی اختلاف نظرهای موجود بین اعضای آن، تصریح کرد: بخشی از آنچه که امروز در شورای شهر تهران شاهد هستیم، به سیستم و نوع انتخاباتی که برای شوراها وجود دارد و اشکالاتی که در روند برگزاری شاهد هستیم، برمی‌گردد.

وی گفت: در حال حاضر انتخابات شورای بخش، شورای شهر، شورای استان و شورایعالی استان به ترتیب انجام و اعضا انتخاب می‌شوند و درواقع هر کدام از این شوراها توسط نمایندگان مردم که خودشان انتخاب شده‌اند، تعیین می‌شوند، به همین دلیل انتخاباتی متناسب و بدون حرف و حدیث است و هیچ گاه در جریان انتخابات استان یا شورایعالی استان‌ها شاهد چنین مسائل و حاشیه‌هایی نیستیم که دلیل آن همین عدم دخالت مسائل سیاسی و مشغول شدن به فضای خدمت‌رسانی و کار مردم است.

درواقع اعضای شوراهای شهر چون باید با رای مستقیم مردم وارد شورا شوند یا باید افرادی سرشناس و عملا افرادی سیاسی باشند و یا باید در ارتباط با صاحبان قدرت و یا صاحبان ثروت قرار گیرند و به این ترتیب قبل از ورود به شورا، وامدار افرادی از این دو گروه می‌شوند

طلا اضافه کرد: درگیر شدن با کار مردم به صورت مستقیم و نگاه به مسائل صنفی و خدمت به آنها باعث می‌شود تا اعضای شورا که با رای مردم به شورا آمده‌اند، کمتر درگیر مسائل حاشیه‌ای شوند. درواقع اعضای شوراهای شهر چون باید با رای مستقیم مردم وارد شورا می‌شوند یا باید افرادی سرشناس و عملا افرادی سیاسی باشند و یا باید در ارتباط با صاحبان قدرت و یا صاحبان ثروت قرار گیرند که به این ترتیب قبل از ورود به شورا، وامدار افرادی از این دو گروه می‌شوند و عملا پس از حضور در شورا، شاهد هستیم که این افراد بر اساس توانمندی‌های خود لزوما حضور پیدا نکرده‌اند، بلکه بر اساس ارتباط بوده است.

طلا اضافه کرد: به عبارتی نه تنها در شهر تهران بلکه در شهرهای دیگر شاهد هستیم که افرادی نه بر اساس توانمندی، بلکه بر اساس ارتباط حضور پیدا کرده‌اند و افرادی دیگر که توانمندی‌های بسیار داشته‌اند، به دلیل نداشتن همین ارتباطات، به شورا راه پیدا نکرده‌اند. در حالی که شایستگی این حضور را داشته‌اند.

وی اضافه کرد: اعضای شوراها در شهرهای بزرگ نمی‌توانند به طور مستقیم با همه مردم شهر در ارتباط باشند و درواقع هر چقدر شعار این کار را بدهند، باز هم نمی‌توانند این مسئله را محقق کنند و به همین دلیل باید شوراها در مقیاسی محلی از طریق شورایاری‌ها و روش انتخاباتی درست با مردم ارتباط برقرار کنند.

طلا با بیان اینکه سابقه و دلیل اصلی تشکیل شورایاری‌ها در شهر تهران همین مسئله ارتباط مستقیم با مردم و آشنایی نزدیک با مسائل و مشکلات آنها بوده است، گفت: درواقع اعضای شورا احساس کرده‌اند نمی‌توانند به طور مستقیم با همه مردم ارتباط داشته باشند و از این ارتباط مشکلات را شناسایی کنند و بعد با کار کارشناسی و مشارکت خود مردم، پروژه‌ها و مسائل را در ریل خود پیش ببرند.

چون هنوز شورایاری‌ها جایگاه قانونی خود را ندارد و در واقع از بالا به پایین تشکیل شده، نمی‌تواند به موقعیت و دستاورد اصلی خود برسد و درواقع جایگاه و حق مطلب در مورد شورایاری‌ها به عنوان دستاورد اصلی شوراها محقق نشده است

وی اضافه کرد: فارغ از اشکالات و مسائلی که انتخابات شورایاری‌ها در محلات داشته است، شورایاری‌ها شکل گرفته و تاکنون به عنوان یک اقدام مناسب پیش رفته است؛ اما چون هنوز جایگاه قانونی خود را ندارد و درواقع از بالا به پایین تشکیل شده، نمی‌تواند به موقعیت و دستاورد اصلی خود برسد و درواقع جایگاه و حق مطلب در مورد شورایاری‌ها به عنوان دستاورد اصلی شوراها محقق نشده است.

طلا با بیان اینکه چنین مواردی از اختلاف و برخوردهای سیاسی باعث دلزدگی مردم، شورایاری‌ها و حتی خود اعضای شوراها می‌شود، افزود: اگر در شهرهای بزرگ مبنای انتخابات از محلات شروع شود و یک فرد از شورای محله به شورای ناحیه و بعد شورای منطقه و بعد شورای شهر منتقل شود و بر اساس توانمندی‌هایش این سلسله مراتب را بگذراند، زمانی که برای شورای شهر انتخاب می‌شود، دیگر نیازی به رفتارها و تعصبات سیاسی و وصل شدن به جریانات خاص وجود ندارد و فرد بر اساس شناخت مردم و شایستگی‌ و توانمندی‌هایش به این موقعیت می‌رسد.

این نماینده مجلس تاکید کرد که به نظر می‌رسد مشکل اصلی در سیستم و ساختار برگزاری انتخابات است که اجازه چنین رفتارهایی را به برخی افراد می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر باب شده که مردم به دلیل عدم شناخت از افراد به لیست‌ها رای می‌دهند، افزود: مردم بسیاری از افراد را نمی‌شناسند و تنها بر اساس شناختی که از یک لیست و جریان سیاسی دارند، به آن لیست اعتماد می‌کنند. در حالی که این انتخاب می‌تواند یک فرصت و یا یک تهدید باشد. اگر گروه‌های سیاسی همدلی و هم‌زبانی داشته و از این انتخاب مردم به نفع مشکلات مردم استفاده کنند، می‌تواند به عنوان مهم‌ترین دستاورد قرار گرفته و جایگاه شوراها را ارتقا دهد و تبدیل به فرصت شود. اما اگر منافع مردم را با سلایق مختلف در نظر گرفته و اولویتی به مشکلات مردم ندهند، درواقع حاشیه‌ها را داخل متن کرده‌اند و در آن وقت باید شاهد این درگیری‌ها و عدم پیوند بین افراد و عدم توفیق شوراها باشیم.

طلا تاکید کرد که با توجه به سابقه و شناختی که از این شوراها در این سال‌ها دارم، می‌توانم بگویم که شورای چهارم می‌تواند با این ترکیب هم فرصت باشد، هم تهدید و در ادامه گفت: درواقع اگر منافع شخصی و گروهی ملاک شود، برای زدن حریف و حذف برخی افراد نتیجه‌ای جز شورای اول نخواهد داشت، اما اگر گروه‌ها ملاک اصلی خود را رفع مشکلات مردم بگذارند و منافع مردم را ترجیح بدهند، موفق خواهند بود.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد تجربه شورای اول برای بسیاری از این افراد به عنوان یک آیینه پیش‌رو قرار دارد و در هر شرایطی می‌توانند این نگرانی را داشته باشند که در صورت بروز بسیاری از اتفاقات، مردم اعتمادشان را پس بگیرند و تجربه خوبی در شورای چهارم نداشته باشیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳ مهر ۱۳۹۲ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92070301583
  • خبرنگار :