سرپرست وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تدوین صحبتهای رییسجمهور در آیین بازگشایی مدارس در هشت محور، گفت: کمیتهای را تشکیل دادهایم تا برای تحقق و اجرای محورهای مدنظر رییسجهوری، برنامهریزیهای لازم صورت بگیرد.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیاصغر فانی گفت: «آشنایی با قانون» یکی از محورهای صحبت رییسجمهور در آیین بازگشایی مدارس بود، به این معنا که اگر به دنبال تربیت دانشآموزان در جامعه هستیم، باید قانونمداری از مدرسه شکل بگیرد و چنانچه دانشآموزان بخواهند در آینده با دیگران تعامل داشته باشند، باید از سن کودکی و نوجوانی، قانونمداری، احترام به قانون و ضابطهمندی را یاد بگیرند که این یکی از اصول اساسی قانون مدنی برای دانش آموزان و فرهنگیان است.
وی افزود: محور دوم صحبتهای رییسجمهور «تاکید بر خرد و علم» است و در دیداری که هیات دولت با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان نیز بر علمآموزی و خردورزی تاکید داشتند که این دو نقش به عهده وزارتخانههای آموزش و پرورش و وزارت علوم است و با تاکیداتی که روز گذشته نیز رییسجمهور در جمع دانشآموزان داشتند، امیدواریم بتوانیم سال تحصیلی 93-92 علمآموزی و تاکید به مفاهیم علمی را در مدارس دنبال کنیم.
به گفته فانی، «برخورداری دانشآموزان از امنیت جسمی و روحی در مدارس» یکی دیگر از مباحث مطرح شده و مورد تاکید رییسجمهور بود. هر چند مطمئنیم تنبیه بدنی در مدارس نیست که اگر باشد خاطیان به اشد مجازات میرسند. لذا امنیت روحی و روانی دانشآموزان باید به گونهای باشد که از هر گونه اضطراب جلوگیری و محیط مدرسه نیز باید به محیطی شاد جهت یادگیری دانشآموزان تبدیل شود.
به گفته ، سرپرست وزارت آموزش و پرورش «حق اعتراض، آغاز شکوفایی کرامت انسانی است»، یکی دیگر از بحثهای مطرح شده رییسجمهور در جمع دانشآموزان در روز اول مهر بود که نکته قابل توجهی است.
وی ادامه داد: پیشنهاد رییسجمهور برای پیشبینی «زنگ کتاب» در مدارس نیز نشان میدهد که موضوع کتاب و کتابخوانی را به طور ویژه در نظر دارد، چرا که در مدارس مطالعات دانشآموزان به کتابهای درسی خلاصه میشود. اما تاکید رییسجمهور برای تشکیل زنگ کتاب به صورت هفتگی یا ماهانه در مدارس است. به این معنا که دانشآموزان با کتاب انس گرفته و توان فهم و توضیح کتاب به دیگران را داشته باشند.
فانی گفت: در حال حاضر بسیاری از دانشآموزان خجالتی هستند و چنانچه این زنگ شکل بگیرد، پیشنهاد میکنم دانشآموزان کتابهای مطالعه شده را در کلاس و یا حتی مدارس دیگری ارائه دهند تا بیاموزند چگونه در اجتماعی که افراد آن را نمیشناسند، بتوانند آزادانه اظهارنظر کنند.
به گفته سرپرست آموزش و پرورش، احیای «زنگ انشاء» یکی دیگر از موضوعات مطرح شده و درخواست رییسجمهور از آموزش و پرورش بود. لذا باید بتوانیم این روحیه را در دانشآموزان ایجاد کنیم که بتوانند موضوعی را طرح و بررسی و درباره آن انتقاد، پیشنهاد و نظر بدهند.
وی خاطر نشان کرد: ایجاد «ساعت گفتوگو و کرسیهای آزاداندیشی» نیز یکی از مهمترین خواستههای رییسجمهور از وزارت آموزش و پرورش است و دکتر روحانی برای این کار تاکید داشت که گفتوگو از کودکی و نوجوانی آغاز شود.
فانی با بیان اینکه دیدگاههای رییسجمهور همخوانی بسیار خوبی با سند تحول بنیادین دارد، گفت: برنامه درسی، آموزشی، کمک آموزشی و پژوهشی از مواردیست که باید برای تحقق هشت محور عنوان شده از رییسجمهور در دستور کار قرار بگیرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش از تشکیل کمیتهای متشکل از بخشهای مختلف آموزش و پرورش خبر داد و گفت: برای تحقق این محورها، این کمیته بررسیهای لازم را انجام خواهد داد.
تامین کالاهای مصرفی فرهنگیان با قیمت پایین به زودی
وی درباره اقدامات آموزش و پرورش برای تامین رفاه فرهنگیان نیز گفت: معیشت فرهنگیان و کالاهای مصرفی آنها از مواردی است که مورد توجه ویژه قرار گرفته تا آنها بتوانند در آینده نزدیک نیاز مصرفی خود را با قیمت پایین و کیفیت بالا دریافت کنند.
چاپ 30 میلیون جلد از کتابهای درسی سال 93
مولفههای اضطراب از محیطهای مدارس باید حذف شود
به گزارش ایسنا، فانی که در گفتوگوی «دو نیم ساعت» شبکه خبر شب گذشته حاضر شده بود، از چاپ 30 میلیون جلد از کتابهای درسی سال آینده خبر داد.
وی درباره شادابسازی مدارس نیز تاکید کرد: باید دانشآموزان در محیطی دور از اضطراب و استرس به امر تحصیل بپردازند و باید مولفههای اضطراب از محیطهای مدارس حذف شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بحث "کنکور" را یکی از مولفههای اضطرابزا برای دانشآموزان عنوان و در عین حال تاکید کرد: نقش و مسئولیتی که دانشآموزان باید بر عهده بگیرند و همچنین تقویت روابط انسانی از مواردی است که به شادابسازی مدارس کمک میکند.
فانی، انتخاب رنگ محیط مدارس، ایجاد فضای سبز، تغییر در شیوههای آموزش را نیز بخش دیگری از عوامل شادابسازی مدارس عنوان کرد.
وی درباره اقدامات آموزش و پرورش در زمینه مقاومسازی مدارس نیز گفت: امسال آموزش و پرورش بیش از 700 پروژه را در قالب 5000 کلاس درس تحویل داده است، ضمن آنکه خیرین نیز اقدامات بسیار ارزشمندی را در حوزه تامین فضای آموزشی مدارس انجام میدهند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: جمعیت دانشآموزان نسبت به سال 76 به دو سوم کاهش یافته و فضای آموزشی نیز برای این جمعیت دانشآموزی 1.5 برابر شده است، لذا میتوان گفت شرایط بسیار بهتری نسبت به گذشته شکل گرفته است.
افزایش مفاهمه اولیاء و مربیان در لیست برنامههای فانی
فانی درباره ایجاد زمینههای تعامل اولیا و مربیان نیز اظهار کرد: یکی از نقدهایی که به آموزش و پرورش وارد بوده، تعبیر تعامل اولیا و مربیان به معنای پول گرفتن بوده، در حالی که معتقدیم اولیاء باید در فرآیند تصمیمگیری و تصمیمسازی مدارس شرکت داشته باشند و در این راستا افزایش مفاهمه اولیاء و مربیان یکی از موضوعاتی است که در لیست برنامههایم قرار گرفته که برای رای اعتماد به مجلس ارائه خواهم داد.
ایجاد امکانات گردشگری برای فرهنگیان
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: بحث گردشگری معلمان نیز یکی از موضوعات رفاهی معیشتی آنهاست، چرا که متاسفانه نمیتوانیم برای سفرهای فرهنگیان امکانات خوبی را در اختیار آنها قرار دهیم، بر همین اساس مقرر شده در بحث گردشگری و سفر معلمان متناسب با شان و منزلت آنها اقداماتی صورت بگیرد.
ارائه خدمات گسترده درمانی در قالب کارت بیمه طلایی
فانی اظهار کرد: درمان فرهنگیان با استفاده از کارت طلایی با خدمات وسیعتری ارائه خواهد شد و استفاده از امکانات صندوق ذخیره فرهنگیان نیز با تاکید بر منابع غیردولتی از دیگر برنامههای آموزش و پرورش در آِینده نزدیک برای فرهنگیان است.
از شر بخشی از بخاریهای نفتی خلاص میشویم
وی از خرید 45 هزار بخاری تابشی برای استانداردسازی سیستمهای گرمایشی مدارس خبر داد و گفت: با ورود این بخاریهای جدید از شر بخشی از بخاریهای نفتی خلاص میشویم.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سئوال که اگر وزیر شدید برای ارتقای هنرستانها چه اقداماتی انجام خواهید داد؟ نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه هنرستانهای فنی حرفهای و کار و دانش در کشور وجود دارد، برای هنرستان فنی حرفهای با توجه به محدودیت رشتهای که دارند باید بروزرسانی تجهیزات و نیروی انسانی صورت بگیرد، اما برای هنرستانهای کار و دانش اقدامات دیگری در نظر خواهیم گرفت.
ایجاد هنرستان و توسعه آن مقرون به صرفه نیست
فانی تاکید کرد: با توجه به اینکه حدود 300 رشته در هنرستانهای کار و دانش وجود دارد، ایجاد هنرستان و توسعه آن مقرون به صرفه نیست، در حالی که میتوانیم از امکانات سایر دستگاههایی که در این رشتهها فعالیت دارند، استفاده کنیم که طرح آموزش و پرورش برای این کار، خرید آموزشی برای این رشتههاست، چرا که میتوانیم با برونسپاری و استفاده از بخش خصوصی، رشتههای کار و دانش را به معنای واقعی توسعه دهیم.
انتهای پیام