در حالی که پیش از این عنوان شده بود تایر اتوبوس سانحه دیده در حادثه مرگبار اخیر، چینی است، عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران حقایق جدیدی را در این باره بیان میکند.
مسعود بهرامینوید در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: شنیده شده که پس از حادثه مرگبار اتوبوسهای اسکانیا، تایر برخی دیگر از این اتوبوسها بررسی شده و به نتایج جالبی نیز رسیده است.
وی با بیان اینکه برخی از اتوبوسهای اسکانیا هماکنون از تایرهای با برند گودیر (آمریکایی) استفاده میکنند، خاطرنشان کرد: طبق شنیدهها تاریخ ساخت این تایرها مربوط به سال 2005 بوده و هماکنون از نظر استانداردها، تاریخ مصرف گذشته محسوب میشوند.
عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران ادامه داد: همچنین شنیده شده که بخشی از روکش تایر اتوبوس آتش گرفته در حادثه اخیر پیدا شده و برند این تایر نیز گودیر بوده است.
وی افزود: در این زمینه نکته مهم آن است که تایرهای تاریخ مصرف گذشته توسط چه کسانی و چه زمانی وارد ایران شدهاند و چرا در گمرک بررسیهای لازم صورت نگرفته تا تایرهایی با سال تولید 2005 وارد کشور نشوند؟
بهرامینوید با بیان اینکه بعضا دیده شده واردکنندگان نمونهای از یک تایر سالم را به استاندارد ارائه کرده اما تایرهای بیکیفیت را وارد کشور میکنند، تصریح کرد: در این زمینه باید یک یا دو گمرک به واردات تایر اختصاص یافته و به آزمایشگاههای تست کیفی تجهیز شوند تا دیگر امکان واردات تایرهای بیکیفیت و تاریخ مصرف گذشته وجود نداشته باشد.
وی ادامه داد: واردات تایرهای تاریخ مصرف گذشته و بیکیفیت خارجی در حالی است که تاکنون اخباری درباره ترکیدن تایرهای تولید داخل و تبعاتی چون حادثه اخیر منتشر نشده است که این موضوع نشان دهنده سطح بالای کیفیت تایرهای داخلی است.
عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران تصریح کرد: بنابراین باید در زمینه افزایش سرمایهگذاری و توسعه صنعت تایر داخلی فعالیت شود و به موازات آن نیز گمرک، سازمان ملی استاندارد و دیگر نهادهای نظارتی از واردات تایرهای بیکیفیت خارجی جلوگیری کنند.
انتهای پیام