دو هفته پیش خبری مبنی بر تشکیل کارگروهی با نام رسانههای اجتماعی در سازمان نظام صنفی رایانهای منتشر شد که یکی از اهداف آن بسترسازی برای توسعه و راهاندازی رسانههای اجتماعی در داخل کشور است. این شاید خبر خوبی برای کسانی باشد که در حال راهاندازی و یا اداره سایتهایی با رویکرد شبکه اجتماعی در ایران هستند. هر چند خیلیها معتقدند که با وجود شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و غیره در دنیا، دیگر جایی برای کار کردن روی دیگر گونههای شبکههای اجتماعی نیست اما با نگاه به سایت تیوال متوجه میشویم که این سایت یک شبکه اجتماعی در حوزه فرهنگ و هنر است و کارکردهای جالب و کاربردی را برای دوستداران و مخاطبان حوزه فرهنگ و هنر در ایران ارائه میکند.
به گزارش ایسنا، روزنامه فناوران با این مقدمه گزارش داد: با مروری بر سایت تیوال در مییابیم که این شبکه اجتماعی، علاقهمحور (interest base) است. علاقهمحور به این معناست که افرادی که دارای علاقه مشترکِ هنر هستند در این شبکه اجتماعی گرد هم میآیند و آرا و نظرات خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند.
بخش تئاتر، فعالترین و پربازدیدترین بخش تیوال است و بخشهای سینما و موسیقی آن نیز روند رو به رشدی را طی میکند. در حال حاضر اعضای این سایت اجتماعی از مرز 20 هزار نفر گذشتهاند و روزانه بیش از سه هزار نفر از این سایت بازدید میکنند.
«تیوال» یک شبکه اجتماعی در حوزه فرهنگ و هنر است. این شبکه اجتماعی به نشانی www.tiwall.com از بخشهای مختلف هنری مانند تئاتر، سینما، موسیقی، شعر و ادبیات، عکاسی، هنرهای تجسمی و همچنین از سه بخش یادگاری، گردشگری و فناوری تشکیل شده است.
کاربران با عضویت در این شبکه اجتماعی علاوه بر مشاهده اطلاعات درباره رویدادهای هنری، میتوانند نقد و نظر مخاطبان دیگر را بخوانند و همچنین خودشان نیز به نقد و نظر درباره آنها بپردازند.
شبکه اجتماعی تیوال فعالیت رسمی خود را از شهریورماه 1391 آغاز کرد. محمد عمروآبادی مدیر سایت تیوال در باره ایده این سایت گفت: ما در قالب گروه نرمافزاری انسان در ابتدا با یک گروه سه نفره آغاز کردیم و در سال 1387 به صورت داوطلبانه سایت پیشرفتهای طی شش ماه برای تئاتر شهر راهاندازی کردیم که این آغاز شکلگیری ایده سایت تیوال بود.
مدیر سایت تیوال گفت: بخش خلاقانهای با نام «دیوار» در سایت تئاتر شهر ایجاد کردیم. «یادگاری»، «گفتوگو» و از همه مهمتر «نقد و نظر» بخشهایی از «دیوار» تئاتر شهر بودند که کاربران در این بخشها به درج نظر و نقد و بررسی در مورد آثار و رویداهای هنری با یکدیگر میپرداختند.
عمروآبادی افزود: این نخستین باری بود که نظر و نقد مخاطب تئاتر به عنوان یک شاخص جدی و تعیینکننده، به این گستردگی در سطح فضای مجازی مطرح میشد. عملا ما با این کار به افزایش تماشاگران نمایشهای خوب تئاتر شهر کمک کردیم. چون مخاطبان با اظهارنظر، دیگر کاربران را برای رفتن به یک تئاتر خوب تشویق میکردند و البته اگر تئاتری از نظر آنها ضعیف بود طبیعتا با درج نظر منفی در سایت باعث میشدند که افراد کمتری به دیدن آن تئاترها بروند. این نخستین جرقههای ایجاد تیوال را در ذهن ما ایجاد کرد.
وی افزود: تئاتر شهر و تیوال دو پروژه مجزا از هم هستند که گروه نرمافزاری انسان کار هر دوی آنها را پوشش میدهد.
وی گفت: در برخی گویشهای مناطق ایران به دیوار، «تیفال» میگویند که ما هم با تاثیر گرفتن از این کلمه و با توجه به معنای کلمه دیوار در انگلیسی، اسم سایت را تیوال گذاشتیم.
عمروآبادی افزود: پس از اجرای پروژه تئاتر شهر، یک شبکه اجتماعی کامل و تخصصی در زمینه فرهنگ و هنر طراحی کردیم که فقط به تئاترهای مجموعه تئاتر شهر نمیپردازد بلکه همه تئاترها و دیگر عرصههای هنری را نیز در بر میگیرد.
وی گفت: ما در تیوال سایت اطلاعرسانی و خبری را با شبکه اجتماعی در هم تنیدهایم و برای هر رویداد هنری (مثلا نمایش در تئاتر، فیلم در سینما، کنسرت در موسیقی و غیره) یک صفحه اختصاصی داریم. این صفحات شامل پوستر، عکس، گفتوگوی صوتی و از همه مهمتر نقد و گفتوگوی کاربران است که در زیر هر صفحه نوشته میشود. این میتواند تبلیغی برای رویدادهای هنری در فضای مجازی باشد، بدون اینکه هنرمندان و تهیهکنندگان بابت آن هزینهای بپردازند.
مدیر سایت تیوال در مورد هدف این سایت گفت: ما به دنبال ارائه کامل چرخه خدمات هنری هستیم و برای تکمیل این چرخه یک سامانه پیشرفته خرید بلیط با انتخاب صندلی در تیوال ارائه کردیم. این یعنی شما در تیوال با یک برنامه آشنا میشوید، عکسهایش را میبینید، نقد و نظر دیگر مخاطبان را میخوانید، بلیطش را میخرید و در نهایت نظرتان را در مورد آن برنامه مینویسید و این چرخه تکمیل میشود.
یکی از امکانات مهم در تیوال که به خاطر شبکه اجتماعی بودنش اهمیت پیدا میکند امکان امتیازدهی به برنامههای هنری است. هر کاربر پیش و پس از تماشای یک نمایش، کنسرت یا فیلم میتواند با استفاده از عناوینی مثل «میخواهم ببینم»، «دیدم»، «دوست داشتم»، «دوست نداشتم» نظر کوتاه خود را درباره هر رویداد هنری ارائه کند که به صورت عدد در پایین صفحه هر رویداد (نمایش، فیلم، کنسرت) ظاهر میشود. مثلا برای نمایش الف 50 نفر گفتهاند: «میخواهم ببینم»، 100 نفر گفتهاند «دیدم» و 80 نفر گفتهاند «دوست داشتم» و 20 نفر گفتهاند «دوست نداشتم».
از بخشهای دیگر شبکه اجتماعی تیوال میتوان به رادیو اینترنتی آن با عنوان «آوای تیوال» اشاره کرد که شامل گفتوگوهای صوتی با هنرمندان آثار مختلف است. مدیر سایت تیوال درباره بخش «آوای تیوال» گفت: تا به حال حدود 150 گفتوگو با هنرمندان مطرح در عرصه تئاتر، سینما و موسیقی بر روی سایت قرار گرفته است و کاربرانی که عضو سایت هستند میتوانند این گفتوگوها را گوش کنند.
وی افزود: از یک سال گذشته بیش از 50 هزار مطلب و نقد از سوی کاربران در سایت به نگارش درآمده است و بیش از 200 هزار نظر درباره مطالب نوشته شده است.
وی گفت: تیوال، بلیط 137 برنامه معادل 30 هزار نفر بلیط را تا به حال فروخته است.
مدیر سایت تیوال در مورد محبوبترین و پرفروشترین برنامههای هنری نیز گفت: نمایش «ترانه قدیمی» به کارگردانی محمد رحمانیان و نمایش «برهان» به کارگردانی محمد یعقوبی از پرطرفدارترین برنامهها بودهاند.
محمد عمروآبادی در مورد برنامههای آتی تیوال گفت: ما برای دو حیطه برنامههای گسترده داریم. اول، فعالسازی زمینههای دیگر هنری مثل موسیقی، عکاسی و هنرهای تجسمی. دوم، گسترش جنبههای فنی و محتوایی شبکه اجتماعی تیوال و افزودن خدمات برای کاربران ویژه.
وی در مورد گسترش جنبههای شبکه اجتماعی تیوال افزود: در نظر داریم امکانات سایت را بالا ببریم تا کاربران بتوانند عکسها و فایلهای صوتی خود را نیز آپلود کنند. همچنین در نظر داریم سیستم گفتوگوی آنلاین را هم برای کاربران فراهم کنیم.
با توجه به یک سالگی شبکه اجتماعی تیوال به نظر میرسد که این سایت در مسیر رو به رشدی در حال حرکت است. سایت تیوال در حوزه تئاتر یک مرجع در کشور به حساب میآید؛ نه تنها از حیث مخاطب بلکه از این جهت که بلیط بسیاری از نمایشها را نیز به صورت اینترنتی به فروش میرساند. البته در حوزههای دیگر مثل موسیقی و سینما این سایت در حال جذب مخاطب است و به نظر میرسد در ابتدای راه قرار دارد ولی در روندی صعودی دارد به کارش ادامه میدهد. در مجموع یک تیم 30 نفره در سایت تیوال مشغول به کار هستند که از این تعداد هشت نفر تیم فنی را تشکیل میدهند و بقیه نیز در بخشهای خبرنگاری، عکاسی، گزارشگری، پشتیبانی و غیره کار میکنند.
انتهای پیام