لاوروف: آمریکا تلاش می‌کند مخالفان سوری را به پای میز مذاکره بیاورد

وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای گفت، آمریکا به اقدامات دیپلماتیک خود برای آوردن نیروهای مخالف سوری به کنفرانس صلح «ژنو 2» ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای گفت، آمریکا به اقدامات دیپلماتیک خود برای آوردن نیروهای مخالف سوری به کنفرانس صلح «ژنو 2» ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ با کانال تلویزیونی Rossiya 1 گفت که جان کری، همتای آمریکایش این مساله را تایید کرده که با ائتلاف مخالفان سوریه در حال رایزنی است تا نیروهای مخالف سوریه را بر سر میز مذاکرات صلح در ژنو بیاورد.

لاوروف گفت: سایر نیروهای مخالف اسد از جمله آن‌هایی که هرگز سوریه را ترک نگفته‌اند و اعتراض خود را در کشور و نه در خارج ابراز داشتند، باید در این کنفرانس شرکت کنند. آمریکا باید به دنبال متقاعد کردن متحدانش باشد؛ افرادی که رویکردی احتیاطی برای شرکت در این کنفرانس بین‌المللی دارند.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به معاهده میان روسیه و آمریکا گفت، روسای جمهوری دو کشور در تبادل منظم اطلاعات و برآورد زرادخانه‌های شیمیایی سوریه با یکدیگر توافق کرده‌اند.

وی نسبت به این مساله اطمینان داد که دمشق تضمین‌هایی مکتوب داده که حتی پیش از پیوستن رسمی به معاهده امحای تسلیحات شیمیایی، بدون هیچ قید و شرطی به رعایت اقدامات و تدارکات لازم کنوانسیون سلاح شیمیایی بپردازد.

این دیپلمات روس افزود: گام اصلی این است که ما اجازه داشتیم تمام اطلاعات و داده‌ها را به سازمان منع تسلیحات شیمیایی که دولت دمشق آنها را تهیه کرده بود، ارائه کنیم. دولت واشنگتن می‌گوید این اقدام از سوی دولت سوریه تنها در سایه تهدید استفاده از زور بوده است. این برای ما غیرضروری است. ‌آنچه که اهمیت دارد این است که دولت دمشق اعلام کرده که بدون هیچ قید و شرطی و بدون ابهام به این معاهده پیوسته است. روسیه کاملا مطمئن است که حمله شیمیایی سال 2013 در حومه دمشق که بیش از 1400 کشته بر جای گذاشت، برای ترغیب به انجام حمله نظامی خارجی بوده است.

لاوروف افزود، حمله صورت گرفته از سوی "افراد بد" که از عامل‌های شیمیایی استفاده کردند، انجام شده است تا برای مجازات دولت اسد انجام یک حمله نظامی خارجی را سبب شوند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062616630
  • خبرنگار : 71129