عبدالله گل: شورای امنیت به ترکیه گوش دهد

رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، شورای امنیت سازمان ملل که احتمالا به‌زودی درباره قطعنامه مربوط به انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه به بحث می‌نشیند، باید با کمال دقت به صحبت‌های آنکارا گوش دهد.

رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، شورای امنیت سازمان ملل که احتمالا به‌زودی درباره قطعنامه مربوط به انهدام تسلیحات شیمیایی سوریه به بحث می‌نشیند، باید با کمال دقت به صحبت‌های آنکارا گوش دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه همزمان با نشست احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور با همتاهای آمریکایی، فرانسوی و انگلیسی خود در پاریس گفت: ما عضوی از شورای امنیت و عضو دائمی آن نیستیم. اما از آنجایی که ما همسایه سوریه هستیم هر آنچه که در این کشور رخ دهد بر ما نیز تاثیر می‌گذارد. در نتیجه شورای امنیت سازمان ملل باید به صورت جدی به حرف‌های ما نیز گوش دهد.

پس از مذاکرات سه جانبه در پاریس، وزرای امور خارجه آمریکا، فرانسه و انگلیس خواستار صدور قطعنامه سازمان ملل شدند که سوریه را به تحویل و انهدام سلاح‌های شیمیایی ملزم سازد. این در حالی است که روسیه هشدار داده که اگر بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه از این قطعنامه پیروی نکند، با عواقب شدیدی روبرو خواهد شد.

خروج سلاح‌های شیمیایی برای پایان جنگ سوریه کافی نیست و ترکیه خواستار اقدامات دیگری برای پایان این درگیری در سوریه شده است. اگر سوریه از توافقنامه ژنو پیروی نکند، آنکارا خواستار تحریم‌هایی با قید و شرط شده است.

عبدالله گل گفت، ترکیه به عنوان یکی از همسایگان سوریه از توافق صورت گرفته میان روسیه و آمریکا برای انهدام 1000 تن تسلیحات شیمیایی این کشور استقبال می‌کند.

وی به خبرنگاران گفت: از یک سو اقدامات جدی و قاطعانه باید برای پاکسازی تسلیحات شیمیایی سوریه انجام شود و از سوی دیگر تصمیمات سیاسی جدی باید برای حل مشکل اصلی در سوریه صورت بگیرد.

گل ادامه داد: ترکیه از این تصمیم برای تحویل و انهدام سلاح‌های سوریه بسیار خوشحال شده و از آن حمایت می‌کند اما مساله سلاح‌های شیمیایی سوریه تنها یکی از مشکلات این کشور است. اما اگر سلاح‌های شیمیایی به طور کامل تحویل داده نشود، باز هم مشکلات وجود خواهد داشت. جهان باید نسبت به این مساله هوشیار باشد. من از اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت می‌خواهم که به دقت به نگرانی‌های ترکیه گوش دهند.

رئیس‌جمهوری ترکیه هفته آتی در مجمع عمومی سازمان ملل حضور خواهد یافت و مذاکراتی دوجانبه با همتایان خود از کشورهای مختلف برگزار خواهد کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل شاهد نشست‌های مهمی در مورد سوریه خواهد بود و در ‌آنجا کشورهای مختلف برای مذاکره درباره تحولات ایجاد شده در سوریه به دنبال توافقنامه ژنو مذاکره خواهند کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روسی خود نیز قرار است برای پیشبرد توافقنامه به دست آمده خود در ژنو در تاریخ 28 سپتامبر (6 مهر) در نیویورک دیدار کنند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062616412
  • خبرنگار : 71477