دمشق: آنکارا با سرنگونی بالگرد سوریه اوضاع را متشنج کرد

به دنبال اقدام ترکیه در ساقط کردن یک بالگرد نظامی سوریه، ارتش سوریه اعلام کرد که این بالگرد به طور اشتباه وارد حریم هوایی ترکیه شده بود و ترکیه در هدف گرفتن این بالگرد شتاب کرده است.

به دنبال اقدام ترکیه در ساقط کردن یک بالگرد نظامی سوریه، ارتش سوریه اعلام کرد که این بالگرد به طور اشتباه وارد حریم هوایی ترکیه شده بود و ترکیه در هدف گرفتن این بالگرد شتاب کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه در بیانیه‌ای در واکنش به این اقدام ترکیه اعلام کرد: دولت ترکیه یک بالگرد نظامی متعلق به سوریه را که ظهر روز دوشنبه در حال انجام عملیات نظارتی بر ورود گروه‌های تروریستی از مرزهای ترکیه به لاذقیه بود، پس از آنکه اشتباها وارد حریم هوایی ترکیه شد به سرعت هدف قرار داد.

در این بیانیه آمده است: پس از بررسی‌های دقیق مشخص شد که این بالگرد اشتباها وارد حریم هوایی ترکیه شده است و مسافت بسیار کمی را در حریم هوایی ترکیه طی کرده بود و بلافاصله پس از دریافت دستور از طرف سوریه حریم هوایی ترکیه را به مقصد سوریه ترک کرد اما بلافاصله پس از اقدام به خروج از ترکیه نیروی هوایی این کشور مستقیما بالگرد مذکور را هدف قرار داد تا این بالگرد در اراضی داخلی سوریه سقوط کند.

فرمانده ارتش سوریه در ادامه افزود: واکنش سریع دولت ترکیه به ویژه با توجه به اینکه بالگرد سوری در راه بازگشت به سوریه بود و هیچ عملیات جنگی را انجام نداده بود دلیلی بر اهداف و نیات واقعی دولت رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه نسبت به سوریه است و نشان می‌دهد که اردوغان تلاش می‌کند فضای روابط دو کشور را تیره کند.

وی ادامه داد: دولت آنکارا با سرنگونی بالگرد سوریه اوضاع را متشنج کرد.

پیش از این معاون نخست‌وزیر ترکیه به خبرنگاران گفته بود که یک بالگرد سوری از نوع ام آی 17 راس ساعت 14:20 دقیقه روز دوشنبه وارد حریم هوایی ترکیه شده است.

وی گفت: این بالگرد در راس 14:25 دقیقه و پس از شلیک موشکی از یکی از پایگاه‌های ترکیه در اراضی سوریه سقوط کرد.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز اعلام کرد که کشورش این مساله را به شورای امنیت و ناتو با جزئیات کامل ابلاغ خواهد کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از وی گزارش داد: هیچ کس از این به بعد جرات نخواهد کرد مرزها یا حریم ترکیه را نقض کند و آنکار تمامی تدابیر و اقدامات لازم برای تحقیق در خصوص این حادثه را اتخاذ خواهد کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062616310
  • خبرنگار : 71434