لاوروف: گام اصلی در توافق روسیه با آمریکا را دمشق برداشت

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه گام اصلی در توافق روسیه با آمریکا را دمشق برداشت، اعلام کرد: آمریکا تاکنون چندین بار با مسئولان نظام سوریه تماس گرفته و درباره میزان و نوع سلاح‌های شیمیایی این کشور از آنها توضیح خواسته است.

وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه گام اصلی در توافق روسیه با آمریکا را دمشق برداشت، اعلام کرد: آمریکا تاکنون چندین بار با مسئولان نظام سوریه تماس گرفته و درباره میزان و نوع سلاح‌های شیمیایی این کشور از آنها توضیح خواسته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی سوریا الان، سرگئی لاوروف، نخست‌وزیر روسیه در مصاحبه با شبکه یک تلویزیون روسیه اعلام کرد: مقامات آمریکایی بارها با مسئولان نظام سوریه تماس تلفنی برقرار کرده‌ و با آن‌ها پیرامون پرونده سلاح‌های شیمیایی گفتگو کرده‌اند و از مسئولان سوریه در مورد چگونگی استفاده از سلاح‌های شیمیایی توضیح خواسته‌اند.

لاوروف به توافق دو جانبه باراک اوباما و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور آمریکا و روسیه در کنفرانس گروه 20، مبنی بر بررسی و ارزیابی انبارهای سلاح‌های شیمیایی سوریه، اشاره و تاکید کرد، روسیه و به ویژه آمریکا به شکل مستقیم با نظام سوریه در ارتباط هستند تا از میزان و نوع سلاح‌های شیمیایی سوریه مطلع شوند.

وی افزود: ما به ارتباط و تعامل مستقیم با نظام سوریه ادامه می‌دهیم تا از میزان امنیت همه سلاح‌های شیمیایی موجود در این کشور مطمئن شویم.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: گام اصلی در تحقق توافق میان روسیه و آمریکا درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه، توسط دمشق برداشته شد. چرا که دمشق با ارائه درخواست عضویت در سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی به ما اجازه داد تا همه اسناد لازم را به این سازمان ارائه دهیم. آمریکایی‌ها معتقدند این اقدام دمشق نتیجه تهدید برای حمله نظامی بوده است، اما به عقیده من این مساله اهمیتی ندارد و آنچه مهم است این است که سوریه اعلام کرده بدون هیچ شرطی حاضر است عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی شود.

وی در ادامه درباره اعزام ناو جنگی چین به سواحل سوریه گفت: همه امروز از تحولات احتمالی و پیامدهای غیرقابل کنترل آن می‌ترسند، اما آنچه مهم است این است که ما برای حل حوادث و وقایع تلاش کنیم. ما امروز از حمایت سازمان همکاری شانگهای و جمعی از کشورها برخورداریم.

لاوروف درباره خبرهای منتشر شده مبنی بر واردات سلاح‌های شیمیایی از اروپا به سوریه گفت: این امر باید مورد تحقیق قرار گیرد تا صحت و سقم آن مشخص شود و اگر این خبر صحت داشته باشد باید عاملان آن مجازات شوند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062415284
  • خبرنگار :