/گزارش/

کمالشهر، شهری بی‌نشان از نام خود!

مردم کمالشهر در حال حاضر از معضلات و مشکلاتی رنج می‌برند که برخی از آنها برای سالیان سال است بدون راه حل رها شده‌اند و کسی پاسخگوی رفع آنها نیست.

مردم کمالشهر در حال حاضر از معضلات و مشکلاتی رنج می‌برند که برخی از آنها برای سالیان سال است بدون راه حل رها شده‌اند و کسی پاسخگوی رفع آنها نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کمالشهر یکی از شهرهای کرج است که در غرب منطقه حصارک واقع شده است و این شهر تا قبل از سال 75 و احداث شهرداری، دهستانی به نام کمال‌آباد بوده است. کمالشهر از شمال به اتوبان کرج - قزوین، از شرق به کرج و از غرب و جنوب به توابع شهرستان ساوجبلاغ منتهی می‌شود و این شهر یکی از مناطق صنعتی استان البرز به شمار می‌آید و کارخانه‌های معتبری همچون مهنام، نیک کالا و خاور پرس را در خود جای داده است که همین امر زمینه اشتغالزایی برای بسیاری از افراد را فراهم آورده است.

صنعتی شدن کمالشهر در کنار مزایایش معایبی نیز دارد که از مهمترین آنها می‌توان به رشد بی رویه جمعیت این شهر اشاره کرد. نرخ رشد جمعیت در این شهر بیش از شهرهای دیگر کرج و حتی استان البرز است به طوری که از سال 80 تاکنون جمعیت آن با افزایش دوبرابری به بیش از 120 هزار نفر رسیده است و رشد بی رویه جمعیت در این شهر باعث افزایش ساخت و ساز و رشد قارچ گونه واحدها و شهرک‌های مسکونی شده که از بین آنها باید به شهرک رضوانیه، خرم دشت، کمال آباد و امام علی (ع) اشاره کرد ولی در این میان آنچه اهمیت دارد این است که هرچند بیشتر ساکنان کمالشهر را افرادی از قشر ضعیف و کارگران زحمت کش جامعه تشکیل می‌دهند اما این امر نباید عاملی باشد برای غفلت و بی توجهی مسئولان و رسیدگی نکردن آنها به نیازها و خواسته‌های شهروندان قانع این منطقه!

عباس رستمی، عضو جدید شورای شهر کمالشهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) توضیح داد: ترافیک سنگین ورودی کمالشهر (پل حصارک) یکی از مهمترین مشکلاتی است که چندین سال است ساکنان این شهر را درگیر کرده است.

وی افزود: اگر بتوان وقت و انرژی راکد مردم که در قفل ترافیکی پل حصارک به هدر می‌رود نادیده گرفت، از تصادفات و خطراتی که مسافران گذری اطراف این پل را تهدید می‌کند نمی‌توان گذشت. عرض کم این پل کوچکترین اهمال در رانندگی را به خسارت جبران ناپذیر جانی و مالی برای مردم تبدیل کرده است به طوری که روزی نیست که خبر وقوع تصادف در این محدوده به گوش نرسد.

رستمی ادامه داد: با وجود موقعیت استراتژک پل حصارک در کرج مسئولین آن طور که باید و شاید نسبت به باز کردن گره ترافیکی آن و رفع دغدغه‌های مردم این محدوده اهتمام نداشته‌اند و مردم در این خصوص از سالیان گذشته تنها شنونده وعده و وعیدهای مسئولین بوده‌اند.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد احداث کمربندی کمال شهر به خرم دشت، احداث جاده‌ای موازی به خرمدشت – کمال شهر و همچنین ساخت زیرگذر در پیش آهنگی بتواند بخشی از بارترافیکی این محدوده را کاهش دهد و مردم کمالشهر را از وجود این ترافیک چندین ساله نجات دهد.

عضو شورای چهارم کمالشهر، ساخت و سازهای غیرمجاز را از دیگر مشکلات این شهر دانست و افزود: این مساله علاوه بر این‌که چهره نازیبایی به این شهر داده، تهدیدی برای امنیت ساکنان نیز به شمار می‌رود. اکثر واحدهای مسکونی در کمالشهر قولنامه‌ای هستند و این امر ساخت و ساز غیرمجاز را تشدید کرده است.

رستمی تاکید کرد: تغییر اراضی کشاورزی توسط یک عده سودجو باعث شده واحدهای مسکونی مانند قارچ از هرگوشه و کنار کمالشهرسردربیاورند که همین امر نظارت شهرداری بر ساخت و سازهای غیر مجاز را در محدوده این شهربا مشکل مواجه کرده است.

وی گفت: افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در کمالشهر علاوه بر موارد مذکور، خدمات رسانی شهرداری برای ایجاد امکانات رفاهی، فضای سبز و سیستم حمل و نقل عمومی را با مشکل مواجه کرده است.

رستمی بیان کرد: به نظر می‌رسد برخورد جدی و قانونی با افرادی که بدون در نظر گرفتن منافع عموم برای سود شخصی خود دست به تغییر اراضی زمین‌های کشاورزی و ساخت و سازهای غیراصولی می‌زنند بتواند بخشی از این معضل را حل کند.

این مسئول ادامه داد: قانون باید به این افراد سخت بگیرد و جدی برخورد کند که دیگران حتی اندیشه ساخت و ساز غیرمجاز را نیز در ذهن خود نپرورانند و علاوه بر این، ایجاد زمینه‌ای برای سنددار کردن زمین‌ها و واحدهای مسکونی در کنار اعطای وام ساخت مسکن به افرادی که قصد دارند از مجرای قانون واحد مسکونی احداث کنند نیز از دیگر راه‌های کاهش ساخت و سازهای غیرمجاز در کمالشهر است.

حجت لاسلام حسین خالق پرست، امام جمعه کمالشهر با اشاره به برخی دیگر از مشکلات مردم کمالشهر، افزود: کمبود آب آشامیدنی و کیفیت نامناسب آب در بخش‌هایی از کمالشهر به خصوص شهرک رضوانیه از معضلاتی است که گریبان ساکنان این شهر را می‌فشارد.

وی اظهار کرد: مردم کمالشهر در بیشتر مناطق با کمبود آب مواجهند و بسیاری از ساعات روز آب آنها قطع است و آنان ناچار شده‌اند برای فرار از این مشکل به تانکرهای آب و ذخیره آب در ظرف‌های کوچک و بزرگ پناه ببرند.

خالق پرست خاطرنشان کرد: گل آلود بودن و کیفیت پایین آب نیز از دیگر معضلاتی است که مدت‌هاست به حال خود رها شده و مردم نیز واکنش جدی نسبت به آن نشان نمی‌دهند چراکه تا زمانی که ساکنان این منطقه در آرزوی داشتن آب لوله کشی در 24 ساعت شبانه روز هستند مطمئنا نمی‌توانند آن طور که باید و شاید در مورد کیفیت آن حساسیت به خرج دهند!

وی افزود: کمبود مدارس و فضای آموزشی از دیگر معضلات ساکنان کمالشهر است. بدیهی است آینده سازان کشور برای رسیدن به کمال نیازمند حضور در فضاهای آموزشی مناسب و استفاده از دانش و تجربه معلمان توانمند هستند و بدون این دو گزینه با استعدادترین دانش آموزان نیز نمی‌توانند تمام پتانسیل‌های خود را به فعلیت برسانند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد مدارس کمالشهر پاسخ گوی دانش آموزان این منطقه نیست که همین امر والدین را ناچار کرده برای فرزندان خود سرویس بگیرند و برای ادامه تحصیل، آنان را در مدارس حصارک کرج و نواحی اطراف ثبت نام کنند که این امر هم بار روانی و هم بار مالی را به این افراد تحمیل می‌کند.

امام جمعه کمالشهر ادامه داد: با توجه به جمعیت روبه رشد این منطقه به نظر می‌رسد احداث مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی باید در اولویت مسئولین قرار بگیرد چرا که تامین اعتبارات در این زمینه هزینه نیست بلکه آینده نگری تلقی می‌شود که در نهایت به آبادانی شهر، استان و در نهایت کشور منجر می‌شود.

سرهنگ عبدالرضا خیرخواهان، فرمانده انتظامی کرج در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا عنوان کرد: کمبود کلانتری و وجود تعداد زیادی کمپ اعتیاد از دیگر مشکلات کمالشهری‌ها به شمار می‌آید.

وی افزود: هر چند تعداد بالای ماموران نیروی انتظامی به تنهایی برای کاهش جرایم کافی نیست و این امر اقدامات کارشناسی شده در حوزه مسایل اجتماعی و فرهنگی را می‌طلبد، اما بدون شک وجود ایستگاه‌های قانون در خیابان ها و محل‌های پر رفت و آمد عامل بازدارنده مناسبی برای مجرمان بوده و از وقوع بسیاری از جرایم پیشگیری می کند.

خیرخواهان ادامه داد: در حال حاضر اعضای بسیاری از خانواده‌ها به خصوص زنان و دختران بعد از تاریکی هوا از حضور در سطح شهر می‌هراسند و ترجیح می‌دهند قبل از ساعات اولیه شب در منزل حضور پیدا کنند. این ناامنی تنها محدود به بانوان نمی‌شود بلکه بسیاری از مردان نیز در ساعات خلوت شب، برای رفت و آمد در کوچه ها و خیابان‌های کمالشهر ناچارند با خود برخی وسایل دفاعی حمل کنند و یا تنها با خودروی شخصی در شهر تردد داشته باشند.

این مسئول بیان کرد: بدون شک احداث کلانتری و به کارگیری ماموران توانمند و متعهد تاثیر به سزایی در ناامن کردن فضا برای مجرمان خواهد داشت.

خیرخواهان ادامه داد: علاوه بر این نصب تیر برق در تمامی معابر و کوچه‌ها نیز علاوه بر این که حس امنیت مردم را بالا می‌برد، در ایجاد تسلط ماموران نیروی انتظامی برای کنترل بهتر شرایط و محیط موثر خواهد بود.

وی همچنین در ارتباط با کمپ‌های ترک اعتیاد این شهر، گفت: به نظر می‌رسد انتقال این مراکز به خارج از فضا و محدوده شهری کمالشهر بتواند تا حد زیادی از آسیب‌ها و مشکلات رفت و آمد معتادین در نقاط مرکزی این شهر بکاهد.

علی خان پور، عضو دیگر شورای شهر کمالشهر نیز در گفت وگو با ایسنا با اشاره به دیگر مشکلات این شهر، افزود: متاسفانه آسفالتی که شهرداری با آن خیابان‌ها و معابر این منطقه را پوشش می‌دهد به هیچ وجه مرغوب نبوده و در زمانی کمتر از یکسال کنده می‌شود و همین امر باعث ایجاد چاله و دست انداز در سطح شهر می‌شود که رفت و آمد مردم و تردد خودروها را با مشکل مواجه می‌سازد. علاوه بر این هنوز برخی از کوچه‌های کمالشهر نیز فاقد آسفالت و جدول کشی است که با ایجاد فضای نازیبا، سلامت مردم را نیز به خطر می‌اندازد.

وی اظهار کرد: کمبود مراکز فرهنگی از جمله فرهنگسرا و کتابخانه باعث شده بسیاری از نوجوانان و جوانان برای پر کردن اوقات فراغت خود به کوچه و خیابان پناه ببرند. این وضعیت برای شهرک نشینان کمالشهر به مراتب بدتر از ساکنان مناطق مرکزی آن است.

خان پور افزود: اگر کمبود فضاهای ورزشی از جمله باشگاه و سالن‌های ورزشی را به کمبود امکانات فرهنگی این شهر اضافه کنیم به راحتی درمی یابیم که چرا برخی جوانان کمالشهری برای گذران اوقات فراغت در رفت و آمد به کرج هستند، خانه نشین می‌شوند و حتی جذب دوستان ناباب شده و در مسیر نادرست قرار می‌گیرند.

خان پور ادامه داد: برای رفع این مشکلات باید بودجه فرهنگی و ورزشی این شهر افزایش یابد تا طرح‌های نیمه کاره موجود در این زمینه‌ها به اتمام برسند و زمینه اجرای طرح‌های جدید فراهم آید.

این مسئول از کمبود شعب بانکی به عنوان مشکل دیگر کمالشهری‌ها نام برد و اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از بانک‌ها در شهر 120 هزار نفری کمالشهر شعبه ندارند و مردم ناچارند برای انجام کوچکترین عملیات بانکی به کرج رفت و آمد کنند که این امر علاوه بر صرف هزینه وقت زیادی نیز از مردم می‌گیرد.

عضو جدید شورای شهر کمالشهر تاکید کرد: از دیگر مسایلی که ساکنان کمالشهر را با مشکل مواجه ساخته، کمبود بیمارستان، مراکز درمانی و در مجموع سرانه پایین بهداشت و درمان است. کمالشهر باوجود جمعیت بالا، از نظر امکانات بهداشتی در مضیقه است که این امر موجب پایین آمدن سطح کمی و کیفی خدمات دهی بهداشتی به ساکنان این منطقه شده است.

این مسئول اظهار کرد: جمعیت 120هزار نفری و وجود شهرک‌های صنعتی با تعداد بالای نیروی انسانی در کمالشهر باعث می‌شود نیازهای بهداشتی و درمانی این منطقه به نسبت سایر شهرهای کرج بیشتر باشد.

خان پور تاکید کرد: هرچند در مرحله اول افزایش تعداد درمانگاه‌ها و مراکز درمانی کمالشهر در اولویت است اما نباید فراموش شود باید امکانات لازم نیز در اختیار این درمانگاه‌ها و مراکز بهداشتی، پزشکی و درمانی قرار گیرد تا این مراکز بتوانند به تناسب نیازهای موجود خدمات رسانی کنند و مشکلات را کاهش دهند.

به گزارش ایسنا، بدون شک مشکلات کمالشهر تنها به موارد مذکور ختم نمی‌شود و مواردی چون کمبود فضای سبز و بیکاری را دربر می‌گیرد. بدیهی است رفع بسیاری از مشکلات مذکور نیازمند تبدیل کمالشهر به بخش و استقرار دستگاه‌ها و اداره‌های مختلف در این منطقه و اختصاص بودجه مناسب و کافی به آنها است.

به نظر می‌رسد تا زمانی که مسئولین ناچارند در قالب بودجه‌ها و امکانات محدود شهر به مردم خدمات رسانی کنند بار سنگین مشکلات موجود در کمالشهر برداشته نخواهد شد، بنابراین مسئولین و مردم کمالشهر باید دست در دست هم داده و موضوع استقرار بخشداری را در این منطقه پیگیری کنند. بدون شک با استقرار بخشداری، مردم کمالشهر می‌توانند امیدوار باشند که مکان زندگیشان به فراخور و متناسب با نامی که دارد توسعه یافته و به کمال برسد!

گزارش از المیرا اگیر، خبرنگار ایسنای استان البرز

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 92062415062
  • خبرنگار :