دوویلپن: پاسخ مشکلات سوریه حمله نظامی نیست

دومینیک دوویلپن، وزیر امور خارجه اسبق فرانسه در مصاحبه‌ای تاکید کرد، راه حل مساله سوریه حمله نظامی نیست بلکه راه حل آن دیپلماتیک است.

دومینیک دوویلپن، وزیر امور خارجه اسبق فرانسه در مصاحبه‌ای تاکید کرد، راه حل مساله سوریه حمله نظامی نیست بلکه راه حل آن دیپلماتیک است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دومینیک دوویلپن، وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر اسبق فرانسه در مصاحبه‌ با شبکه راشا تودی در خصوص اینکه موضع‌اش در خصوص طرح جدید روسیه برای خلع سلاح شیمیایی سوریه چیست، گفت: معتقدم که اکنون فرصتی ایجاد شده که ما باید آن را جدی بگیریم. مذاکرات اکنون در جریان است و من فکر می‌کنم که باید تمام تلاش خود را برای اجتناب از اعمال زور علیه سوریه به کار ببندیم. ما می‌دانیم که اعمال زور بدون تلاش‌های دیپلماتیک همواره بی‌فایده بوده است به همین علت اولویت امروز درباره سوریه مذاکرات است. اما ما باید به تلاش‌های خود ادامه دهیم و باید به نتایجی دست پیدا کنیم.

وی افزود: امروز ما با نتیجه این فرآیند روبرو شدیم و آن امضای معاهده ممنوعیت تسلیحات شیمیایی توسط حکومت سوریه است. این نخستین قدم است اما کافی نیست. باید این حقیقت را به خاطر بسپاریم که هدف اصلی این مذاکرات محافظت از مردم سوریه است. در سوریه هر روز مردم در حال کشته شدن هستند و در دو سال گذشته 110 هزار تن در جنگ سوریه کشته شده‌اند. ما باید این حقیقت را به خاطر بسپاریم و به همین دلیل است که اکنون دیپلماسی باید به موفقیت برسد.

دومینیک دوویلپن درباره اینکه علت پذیرش مساله خلع سلاح شیمیایی از سوریه تهدید حمله واشنگتن بوده است، گفت: من فکر می‌کنم که قاطعیت شما روس‌ها نیز بخشی از بازی بوده است و برخی نتایج را حاصل کرده است. از نظر من فاکتور اصلی تمایل روسیه به پذیرش مسئولیت بوده است. اینکه روسیه رهبری تلاش‌ها را قبول کرده و پیشنهادهایی را داده است کل مساله و کل صورت مساله را تغییر داده است. بنابراین ما باید به دنبال آن باشیم که بفهمیم چطور اکنون می‌توانیم در خلال مذاکرات جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه آمریکا و روسیه به نتایجی دست پیدا کنیم.

وی افزود: امیدوارم که در روزهای آینده دیپلماسی فرانسه نیز در جایگاه سنتی خود یعنی در جایگاه میانجی‌گری قرار گرفته و پیشنهادهایی را ارائه دهد. از نظر من همه باید به دنبال پیدا کردن راه حلی صلح‌آمیز برای این وضعیت باشند.

از طرف دیگر دومینیک دوویلپن درباره اینکه آیا راه حل نظامی که واشنگتن بر حفظ ‌آن اصرار دارد راه خروج از این وضعیت است، گفت: می‌دانیم که حملات نظامی آسان نیست. در درجه اول علت آن این است که اکثریت کنگره آمریکا از آن حمایت نمی‌کنند. در درجه دوم نیز می‌دانیم که در 13 سال گذشته استفاده از زور در صحنه جهانی نتایجی نداشته است. ما این حقیقت را در افغانستان،‌ عراق و لیبی مشاهده کرده‌ایم. بنابراین معتقدیم که راه حل وضعیت سوریه زور و حمله نیست.

وی افزود: ما همچنین بر این باوریم که راهی برای اجتناب از حمله وجود دارد و راه خروج از بحران این است که به نتایج دیپلماتیکی برای یافتن راه حل‌های بهتر برای مساله سوریه دست یابیم. بنابراین اکنون از نظر مساله وابسته به دیپلماسی و مسئولان سیاسی است و مساله زور مساله دیگری است.

از طرف دیگر، این سیاستمدار کهنه‌کار فرانسوی در خصوص اینکه آیا در پشت تمایل آمریکا برای حمله به سوریه منافع دیگری وجود دارد، گفت: نخست ما می‌دانیم که مجازات بشار اسد نباید با زور باشد. بدین منظور ما دارای قوانین بین‌المللی و دادگاه بین‌المللی هستیم. بنابراین پاسخ برای مجازات بشار اسد هرگز نباید استفاده از زور باشد بلکه این پاسخ باید رفتن به دادگاه باشد و این مساله واقعی است. اما امروز مشکل اصلی حفاظت از مردم سوریه است و بدین منظور نیز زور پاسخ این مساله نیست. ما در عراق شاهد بودیم که حمله نظامی مشکلات بیشتری را ایجاد کرد و در هر ماه در عراق هزار تن کشته می‌شوند.

وی از طرف دیگر، در خصوص اینکه امروز به‌رغم مخالفت فرانسه با حمله آمریکا به عراق در سال 2003 این کشور موضع متفاوتی درباره حمله به سوریه دارد، گفت: امروز وضعیت کمی متفاوت است اما فکر می‌کنم همه می‌دانند که زور پاسخ حقیقی نیست و می‌دانیم که آرای عمومی نیز با آن مخالف است. بنابراین من گمان می‌کنم همه ما انتظار داریم مسکو نتایجی را حاصل کرده و فشار بیشتری بر بشار اسد وارد کند. هیچ کس راضی به ادامه جنگ و تنش‌ها در منطقه نیست و پاسخ مشکلات دیپلماسی است اما دیپلماسی به معنی این نیست که هیچ اتفاقی نباید بیفتد. دیپلماسی به معنی این است که ما باید بتوانیم با ادامه تلاش‌ها سلاح‌های شیمیایی را نخست از سوریه خارج کرده و در درجه دوم پاسخ‌های جدیدی را پیدا کنیم زیرا می‌دانیم راه حل اصلی سیاسی است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062314275
  • خبرنگار : 71415

برچسب‌ها