تاکید سازمان همکاری شانگهای برای توقف خشونت در سوریه

سازمان همکاری‌ شانگهای با تاکید بر لزوم توقف هر چه سریعتر خشونت در سوریه آغاز مذاکرات ملی بر پایه اصول توافقنامه ژنو یک را خواستار شد.

سازمان همکاری‌ شانگهای با تاکید بر لزوم توقف هر چه سریعتر خشونت در سوریه آغاز مذاکرات ملی بر پایه اصول توافقنامه ژنو یک را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری سوریه نیوز، کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس سازمان همکاری شانگهای روز جمعه در بیانیه‌ای حمایت خود از طرح پیشنهادی روسیه برای تحت کنترل قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است: شرکت‌های عضو سازمان همکاری شانگهای خواهان برقراری صلح و ثبات در منطقه هستند.

در بیانیه مذکور ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت خاورمیانه و شمال آفریقا و به ویژه سوریه بر توقف هر چه سریعتر خشونت‌ها در سوریه و آغاز مذاکرات بدون پیش شرط بر پایه اصول بیانیه ژنو یک تاکید شده است.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای همچنین تاکید کردند که از طرح روسیه برای قرار دادن سلاح‌های شیمیایی سوریه تحت کنترل سازمان ملل و نابود کردن آن و همچنین پیوستن سوریه به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی حمایت می‌کند.

پیش از این دمشق اعلام کرد که درخواست عضویت در کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی را ارائه داده است.

کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با اعلام اینکه مردم سوریه باید خودشان در اولین زمان ممکن بر بحران این کشور غلبه کنند خواهان حمایت از تلاش‌ها برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی ژنو 2 جهت عادی‌سازی اوضاع سوریه و برقراری آشتی ملی در این کشور شد.

نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در قرقیزستان و با حضور کشورهایی از جمله چین، روسیه، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکیه، ایران، پاکستان و چند کشور دیگر برگزار شد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062314001
  • خبرنگار : 71434