توافق آمریکا و روسیه بر پی‌گیری مذاکرات سوریه در نیویورک

وزرای خارجه آمریکا و روسیه پس از نشست خود با اخضر الابراهیمی توافق کردند تا مساله سلاح‌های شیمیایی سوریه و حل‌ و فصل بحران این کشور را در نشست بعدی خود پیگیری کنند.

وزرای خارجه آمریکا و روسیه پس از نشست خود با اخضر الابراهیمی توافق کردند تا مساله سلاح‌های شیمیایی سوریه و حل‌ و فصل بحران این کشور را در نشست بعدی خود پیگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، دومین روز از دیدار سه جانبه وزرای خارجه آمریکا و روسیه با اخضرالابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، امروز(جمعه) پایان یافت و حاضرین در این نشست در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی اعلام کردند: به مذاکرات خود برای حل و فصل بحران سوریه ادامه می‌دهند.

جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که با همتای روس خود برای برپایی نشست دیگری تا پایان ماه جاری میلادی جهت حل و فصل بحران سوریه به ویژه مساله سلاح‌های شیمیایی این کشور به توافق دست یافته است.

وزیر امور خارجه آمریکا از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز خواست تا به تعهداتش پایبند باشد.

وی ادامه داد: هدف ما موفقیت در به کنترل درآوردن سلاح‌های شیمیایی سوریه است.

جان کری اعلام کرد: هدف ما رسیدن به موفقیت در عملیات تامین امنیت سلا‌ح‌های شیمیایی در سوریه است.

وی گفت: روسیه و آمریکا به شدت مساله افزایش تعداد کشته‌ها و خشونت‌ها در سوریه را تحت نظر دارند و معتقدند که آغاز همکاری برای حل پرونده شیمیایی به احتمال زیاد به حل وفصل دیگر مشکلات سوریه می‌انجامد.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز با تاکید بر اینکه هدف از برگزاری ژنو 2 حل دیپلماتیک بحران سوریه است، عنوان داشت: کری لزوم پیشرفت در روند صلح سوریه را به خوبی درک می‌کند و ما توافق کردیم در نیویورک در این باره دیداری داشته باشیم.

قرار است این دیدار در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود.

وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که مساله سلاح‌های شیمیایی در سوریه و پیوستن سوریه به کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی از اصلی‌ترین موضوعات نشست امروز بود.

وی افزود: ما درباره نقشه راه برای پایان دادن به بحران سوریه توافق کردیم و از درخواست الابراهیمی برای حل وفصل بحران سوریه در دراز مدت استقبال می‌کنیم.

لاوروف ادامه داد: ما از همه طرح‌های سیاسی برای حل بحران سوریه حمایت می‌کنیم و توافق کردیم که مکانیزیمی برای حل بحران سوریه با حضور و مشارکت همه گروه‌های درگیر سوری وضع شود.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: با سازمان ملل درباره تهیه نقشه راهی برای پایان دادن به پرونده سلاح‌های شیمیایی سوریه توافق کردیم. روسیه همه تلاش خود را برای خروج سوریه از بحران موجود به کار می‌بندد.

لاوروف همچنین تاکید کرد: متاسفانه درباره برگزاری کنفرانس ژنو 2 صحبتی نشد و ما تلاش می‌کنیم که این کنفرانس را هرچه سریعتر با حضور همه گروه‌های سوری برگزار کنیم.

وی گفت: کری به رغم مشغله‌های کاری‌اش جهت پیشرفت پرونده سوریه تلاش فراوانی می‌کند چرا که لزوم پیشرفت در روند صلح سوریه را درک می‌کند.

اخضر الابراهیمی نیز به نوبه خود بر لزوم متحد کردن تلاش‌ها برای موفقیت کنفرانس ژنو 2 تاکید کرده و گفت: مذاکرات امروز مذاکراتی سازنده و مفید بود.

الابراهیمی اعلام کرد که در این نشست "موفقیت آمیز" درباره اقدامات بعدی در خصوص پرونده شیمیایی سوریه گفت‌وگو کردیم.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۳:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062213793
  • خبرنگار : 71434