دفاع یک مسوول از آمارهای اخیر مرکز آمار؛

آمارهای معاملات مسکن، داده‌های پرت نیستند

مدیر کل صنعت، معدن و زیربنایی مرکز آمار ایران برای رفع ابهامات موجود در ارقام خرید و فروش و اجاره مسکن ارائه شده از سوی این مرکز به بیان توضیحاتی در مورد چگونگی آمارگیری در این زمینه و دلیل انتشار برخی از اعداد دور از واقعیت پرداخت.

مدیر کل صنعت، معدن و زیربنایی مرکز آمار ایران برای رفع ابهامات موجود در ارقام خرید و فروش و اجاره مسکن ارائه شده از سوی این مرکز به بیان توضیحاتی در مورد چگونگی آمارگیری در این زمینه و دلیل انتشار برخی از اعداد دور از واقعیت پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) در حالی مرکز آمار ایران نتایج آمارگیری از قیمت خرید و فروش و اجاره مسکن و زمین های مسکونی در نیمه دوم سال 91 را در روزهای اخیر اعلام کرد که اغلب اعداد و ارقام مندرج در آمار ارائه شده نه تنها به واقعیت هیچ نزدیکی نداشت بلکه بیشتر شبیه قیمت‌های خرید و فروش در بیش از دو دهه پیش بود.

به عنوان نمونه قیمت حداقل خرید و فروش هر متر زیر بنای مسکونی در تهران حدود 22 هزار و 500 تومان عنوان شده بود این در حالی است که در حال حاضر به هیچ عنوان چنین قیمتی نمی تواند در هیچ جای استان تهران برای هر متر خانه واقعیت داشته باشد و یا در مورد قیمت اجاره نیز هر متر مربع زیربنای مسکونی به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی را حدود 170 تومان در کل کشور و حدود 1130 تومان در تهران بیان شده بود که نزد بینندگان این اطلاعات هیچ اعتباری نداشت اما مرکز آمار نیز اطلاعات تکمیلی برای رفع این ابهامات و اینکه قیمت‌های اعلام شده مربوط به کدام بخش است ارائه نکرده بود.

البته این ابهام تنها مربوط به تهران نیست و شامل قیمت معاملات زمین و مسکن در اغلب استان‌های کشور می شود که در این رابطه و برای شفاف شدن موضوع مدیر کل صنعت، معدن و زیربنایی مرکز آمار توضیحاتی را در مورد چرایی انتشار این آمار ارائه کرد.

علیرضا رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در مورد چگونگی طرح آمارگیری از قیمت خرید و فروش و اجاره مسکن توسط مرکز آمار توضیح داد: سابقه اجرای این طرح به سال 71 و انجام آن در شهر های منتخب باز می گردد که آمارگیران با مراجعه به بنگاه های معاملات ملکی و براساس قراردادهای معامله، قیمت‌های ثبت شده را دریافت و پس از ارسال به مرکز آمار و پردازش، اطلاعات منتشر می‌شد.

وی با بیان اینکه از سال 82 تا سال 87 طرح آمارگیری از معاملات مسکن متوقف شد ادامه داد:از این سال به بعد مرکز آمار آمارگیری از معاملات مسکن را تا آذر 89 و راه اندازی سامانه معاملات مسکن ادامه داد و از آنجایی که تمامی معاملات مسکن با ثبت در این سامانه دارای کد رهگیری شده و کلیه اطلاعات مربوط به این معاملات ثبت می‌شد مرکز آمار نیز آمارگیری به طریق مراجعه به بنگاه‌های معاملات ملکی را حذف و از آن پس از اطلاعات موجود در سامانه معاملات و مستغلات استفاده کرد.

رضایی همچنین در مورد عجیب بودن برخی از داده‌های آماری برای معاملات مسکن از سوی مرکز آمار اظهار کرد:‌ این داده‌ها یکسری داده‌های پرت نیستند و تعدادشان بسیار محدود است. اما از آنجایی که در سامانه معاملات مسکن ثبت می‌شوند ما نیز در آمارهای خود از آن‌ها استفاده می کنیم.

وی با بیان این‌که چنین قیمت‌هایی واقعا وجود دارند، ادامه داد: کارشناسان مرکز آمار با مراجعه به آدرس‌هایی که قیمت‌های بسیار پایین برای خرید و فروش و یا اجاره آن ها ثبت شده‌اند از وجود آن‌ها مطمئن شده‌اند این در حالی است که اغلب آن‌ها حالت واگذاری خانوادگی و یا بخشیدن داشت که برای رسمیت بخشیدن به معامله و انتقال قطعی و دریافت کد رهگیری آن را با قیمت‌های بسیار پایین و شاید غیر قابل باور در سامانه ثبت کرده‌اند.

مدیر کل صنعت، معدن و زیربنایی مرکز آمار افزود:‌ در برخی موارد معدود نیز ارقام و ارزش ملک به واسطه ظاهر آن تعیین می شود که عمدتا به خرید و فروش‌های بین افراد یک خانواده برمی‌گردد که ما نیز طبق فرآیند موجود نمی توانیم این معاملات را از آمارگیری خود حذف کنیم.

وی همچنین در مورد این‌که چرا قیمت‌های واقعی از قیمت‌های واگذاری و غیر واقعی جدا نمی‌شوند، افزود: نرخ‌های واگذاری بسیار محدود بوده و در میانگین‌گیری تاثیر چندانی ندارند.چرا که تعداد آن‌ها نسبت به کل معاملات ناچیز است.هر چند که در نظر گرفتن این حداقل‌ها ذهن را منحرف کرده که چنین قیمت‌هایی در کشور وجود ندارند اما به هر حال تحت عنوان معامله ثبت شده و امکان جداسازی آن‌ها وجود ندارد.

رضایی توضیح داد: اگر بخواهیم قیمت‌های واقعی از غیر واقعی جدا کنیم باید فرآیندی اضافه بر آنچه که موجود است در سامانه املاک و مستغلات اجرایی شود که مراحل مفصلی را در پی دارد این درحالی است که برای متولیان این سامانه آمار و اطلاعات اولویت اصلی نبوده و لزومی برای انجام چنین کاری نمی‌بیند.

وی همچنین در مورد هزینه‌هایی که آمارگیری از معاملات مسکن برای مرکز آمار در بر دارد، توضیح داد: هیچ هزینه‌ای مشابه هزینه‌های اجرای طرح‌های آمارگیری برای این مورد وجود ندارد. چرا که تمامی اطلاعات در سامانه موجود است و بعد از جمع‌آوری از سوی مسوولین آن به مرکز آمار ارائه شده و این مرکز نیز پس از پردازش منتشر می‌کند.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۱
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 92062213510
  • خبرنگار : 71467