سازمان ملل: یک سوم خانه‌ها و هزاران مدرسه در سوریه تخریب شده‌اند

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که یک سوم منازل مسکونی و هزاران مدرسه در سوریه در جریان درگیری‌های دو ساله در این کشور تخریب شده و این روند باعث شده تا چهار میلیون و 250 هزار سوری منازل خود را به اجبار ترک کرده و دومیلیون کودک نیز از تحصیل باز بمانند.

سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که یک سوم منازل مسکونی و هزاران مدرسه در سوریه در جریان درگیری‌های دو ساله در این کشور تخریب شده و این روند باعث شده تا چهار میلیون و 250 هزار سوری منازل خود را به اجبار ترک کرده و دومیلیون کودک نیز از تحصیل باز بمانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان ملل در گزارش خود با استناد به داده‌ها و اظهارات موجود گزارش داد: اکثر بی‌خانمان‌ها را زنان، کودکان و کهنسالان سوری تشکیل می‌دهند که مجبور شدند منازل خود را که در پی جنگ سوریه منهدم شده‌اند، ترک کرده و هم اکنون در کنار سایر خویشاوندان خود زندگی می‌کنند.

همچنین این افراد که بازماندگان جنگ سوریه محسوب می‌شوند با منافع بسیار محدود مواجه هستند. علاوه بر این بیش از دو میلیون سوری نیز مجبور به ترک کشور شدند.

"شالوکا بیانی"، کارشناس مستقل سازمان ملل در امور حقوقی افراد بی‌خانمان در داخل کشور گفت: قریب به 200 هزار تن دیگر از سوری‌ها در مراکز پرجمعیت اسکان موقت حضور دارند در حالی که آب آشامیدنی سالم، برق و وسایل بهداشتی برای آنها وجود ندارد.

در گزارش این کارشناس مستقل آمده است: 2 / 1 میلیون خانه در جریان درگیری‌ها که از مارس 2011 آغاز شده، تخریب شده‌اند.

یونیسف نیز گزارش داد بیش از سه هزار مدرسه یا تخریب شده یا دچار خسارت شدند و بیش از یک هزار مدرسه دیگر نیز به دنبال مسکن برای افراد بی‌خانمان مورد استفاده قرار گرفتند.

صندوق کودکان سازمان ملل همچنین در گزارش خود آورده است که دو میلیون کودک سوری از تحصیل باز مانده و در مجمع چهار میلیون کودک دیگر نیز از جنگ سوریه متاثر شدند که یک میلیون تن از این کودکان هم اکنون آواره هستند.

"مارکسی مرکادو"، سخنگوی یونیسف گفت: والدین این کودکان می‌گویند که آنها اکثرا کابوس می‌بینند، با بی‌احتیاطی رفتار می‌کنند و رفتارشان خصمانه شده است و در نقاشی‌هایشان اغلب جنگ و خشونت را به تصویر می‌کشند.

"جین مک فیل"، یکی از کارشناسان یونیسف در کمپ آوارگان الزعتری اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد: تخریب روانی به معنای این است که کودکان توانایی خود را برای برقراری ارتباط با دیگران از دست می دهند. بنابراین آنها نمی‌توانند احساسی داشته باشند و خود را ناتوان از درک اوضاع موجود می‌بینند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان و درگیری‌های مسلحانه در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: بسیاری از کودکان به ویژه دختران به دلیل اوضاع نابسامان و ناامن و ترس از حملات موجود از تحصیل بازماندند. به علاوه گروه‌های مسلح باعث رعب و وحشت در میان خانواده‌ها شدند و به مدارس حمله می‌کنند.

سازمان ملل این گزارش‌ها را مورد تایید قرار نداده اما سازمان‌های غیردولتی به ویژه آنهایی که در امور آموزش در سوریه مشغول هستند، گزارش دادند که گروه‌های مخالف مسلح این سازمان‌های غیردولتی را مجبورکردند تا دختران و پسران را در مدارس جدا کرده و شنیدن موسیقی در مدارس را منع کردند.

براساس گزارش‌های موجود درگیری‌های سوریه زیرساخت‌های مدنی را در این کشور منهدم وتخریب کرده است. یک خط لوله توزیع آب برای 3 / 1 میلیون در حماة و حمص تا حدودی دچار اختلال و تخریب شده و تاکنون نیز تعمیر نشده است. این تخریب خط انتقال آب باعث شده تا مردم در این نواحی از راه‌های دیگر به ویژه تانکرها، آب آشامیدنی خود را تامین کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۰ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92062012467
  • خبرنگار : 71129