یادآوری حادثه تلخ خوزستان؛

بار دیگر آتش جان مسافران 2 اتوبوس را گرفت

بار دیگر حادثه‌ای وحشتناک از آتش‌سوزی اتوبوس مسافربری، مردم ایران را متأثر کرد؛ این بار برخورد مرگبار دو اتوبوس در اتوبان تهران- قم منجر به کشته و زخمی شدن 88 تن از هموطنان شد.

بار دیگر حادثه‌ای وحشتناک از آتش‌سوزی اتوبوس مسافربری، مردم ایران را متأثر کرد؛ این بار برخورد مرگبار دو اتوبوس در اتوبان تهران- قم منجر به کشته و زخمی شدن 88 تن از هموطنان شد.

در استان خوزستان نیز در چندین مورد شاهد این‌گونه حوادث برای اتوبوس‌های مسافربری به دلیل نقص فنی بوده‌ایم که می‌توان به حادثه اتوبوس دانش‌آموزان در مسیر اهواز- لردگان و آتش‌سوزی اتوبوس مسافربری اسکانیا در مسیر اهواز- اصفهان اشاره کرد.

محمدرضا آملازاده، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، اظهار کرد: پس از بررسی حادثه‌ برخورد اتوبوس مسافربری و آتش گرفتن آن در مسیر اهواز- اصفهان، گزارشی در این باره تهیه و به سازمان مدیریت بحران کشور ارسال شد.

وی درباره جزئیات این گزارش، گفت: در این گزارش آمده است که برخی از جاده‌های اصلی و پرتردد استان، از لحاظ فنی دارای مشکل و غیراستاندارد می‌باشند که با این وضعیت در برخی از موارد موجب تصادف شدید، غیرقابل جبران و موجب نگرانی مردم در سطح ملی و عزادار شدن خانواده‌ها و بروز مشکلات و عواقب بعدی می‌شود که می‌توان به تصادف اخیر و آتش‌سوزی یک دستگاه اتوبوس در خوزستان اشاره کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان افزود: آتش‌سوزی این اتوبوس که دلیل آن مشخص نیست در مسیر اهواز به اصفهان در 32 کیلومتری شهرستان هفتگل رخ داد و موجب تلف شدن 17 نفر از هموطنان گردید که مرگ بیشتر سرنشینان ناشی از آتش‌سوزی بوده است تا تصادف و برخورد خودروها.

آملازاده گفت: با بازدید و بررسی‌های کارشناسی به عمل آمده در روز حادثه و پس از آن احتمال می‌رود دلیل حادثه، ساخت غیراستاندارد و غیر فنی باک اتوبوس بوده و نیاز به رعایت برخی موارد و ملاحظات در سطح کشور جهت جلوگیری از اینگونه حادثه‌ها می‌باشد.

وی ادامه داد: کنترل و متوقف کردن وسایل نقلیه به خصوص خودروهای عمومی و مسافربری در شرایط بد آب و هوایی توسط پلیس‌راه، تست آزمایش و مشخص نمودن صلاحیت رانندگان وسایل نقلیه مسافربری عمومی در کلیه موارد، بررسی نواقص فنی و برطرف کردن آن در خودروهای مسافربری عمومی به خصوص محل قرارگیری باک و باطری، ایمن بودن وسیله نقلیه عمومی در کلیه موارد و داشتن وسایل ایمنی از جمله چکش شیشه، کپسول آتش‌نشانی، جعبه کمک‌های اولیه، چراغ‌های مه‌کش، دفترچه راهنمای سفر و داشتن معاینه فنی از مراکز معتبر از مواردی است که حتما باید پیش از راه افتادن یک اتوبوس مسافربری و حین سفر به آن توجه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز مسیرهای اصلی در کلیه جاده‌های کشور به خصوص جاده‌های ترانزیتی استان خوزستان به استان‌های همجوار، ملزم کردن ترمینال‌های مسافربری به داشتن ناوگان مسافربری جدید و آموزش‌های تخصصی رانندگان در شرایط خاص، مشخص کردن مسیرهای مشخص و با ترافیک ساده و مطمئن جهت استفاده خودروهای عمومی و مسافربری، خودداری ترمینال‌ها و رانندگان از سوار کردن مسافرین سر راهی و ثبت‌نام نشده و همچنین نیاز به احداث ایستگاه‌های اورژانس و آتش‌نشانی در جوار نقاط حادثه‌خیز جاده‌ها از جمله موارد و ملاحظاتی است که در این گزارش به عنوان نکات مهم آمده است.

آملازاده گفت: همچنین در این گزارش پیشنهاد شد که ضروری است طی بازدید و بررسی دقیق و کارشناسی نیروهای متخصص فنی و پلیس کشور از اتوبوس حادثه‌دیده علت آتش‌سوزی در آن مشخص شده تا بتوان به رفع نقص از طریق شرکت‌های سازنده اقدام کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، با توجه به وقوع چنین حوادثی، آیا ضرورت احساس نمی‌شود که به صورت تخصصی و کاملا کارشناسی شده، محصولات شرکت تولیدکننده اتوبوس‌های مسافربری اسکانیا و دیگر خودروسازان، بیشتر و سخت‌گیرانه‌تر مورد ارزیابی قرار بگیرد؟ آیا ضروری نیست که در مراحل انجام معاینه فنی سخت‌گیرانه‌تر عمل شود؟ با یادآوری این حوادث و عمق فاجعه آیا می‌توان به راحتی از کنار ماجرا گذشت؟!

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۵:۲۵
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 92061912155
  • خبرنگار :