/گزارش- شینهوا/

ابتکارعمل روسیه گامی مثبت برای حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه

"تحلیلگران بر این باورند که پیشنهاد روز دوشنبه روسیه برای آنکه سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد، نخستین تلاش به سوی دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک برای بحران طولانی مدت سوریه است."

"تحلیلگران بر این باورند که پیشنهاد روز دوشنبه روسیه برای آنکه سوریه سلاح‌های شیمیایی خود را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد، نخستین تلاش به سوی دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک برای بحران طولانی مدت سوریه است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری شینهوا در گزارشی عنوان کرد: "روسیه روز دوشنبه از ابتکارعمل جدید برای بحران سوریه برای قرار دادن سلاح‌های شیمیایی دولت دمشق تحت نظارت بین‌المللی خبر داد.

این ظاهرا تلاشی است برای جلوگیری از رسیدن آتش به بشکه باروت خاورمیانه.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه گفت که کشورش سوریه را تحت فشار قرار خواهد داد تا سلاح‌های شیمیایی خود را اگر که چنین اقدامی باعث جلوگیری از حمله احتمالی آمریکا به این کشور شود تحت کنترل بین‌المللی قرار دهد. ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه نیز به سرعت از این پیشنهاد روسیه استقبال کرد.

این افزایش تلاش‌های دیپلماتیک در حالی آشکار شده که کنگره ‌آمریکا از روز دوشنبه نشست‌های خود را برای بحث درباره تصویب حمله احتمالی آمریکا به سوریه آغاز کرد.

اواخر روز دوشنبه مقامات ‌آمریکایی نیز از این پیشنهاد برای سوریه استقبال کردند اما در عین حال از تردید خود نسبت به اینکه این پیشنهاد یک تاکتیک بازدارنده برای اجتناب از حمله نظامی آمریکا علیه سوریه باشد خبر دادند."

در ادامه این گزارش آمده است: "تحلیلگران و ناظران سوریه این ابتکارعمل جدید را نخستین اقدام در راستای دستیابی به راه حل دیپلماتیک می‌دانند.

"شریف شهاده"، یک قانونگذار سوری به خبرگزاری شینهوا گفت: امیدواریم که این اقدام نخستین اقدام به سوی راه حل سیاسی باشد و نتیجه آن نه فقط مربوط به سلاح‌های شیمیایی باشد بلکه منجر به توقف حمایت کشورهای عربی و غربی از گروه‌های مسلح در سوریه شود.

شهاده تاکید کرد: فکر می‌کنم روسیه در توافق با آمریکا اقدام به باز کردن یک "پنجره کوچک" برای آنکه ما به سوی راه حل سیاسی برویم کرده است.

وی با وجود این خاطرنشان ساخت که برای آنکه به راه حل سیاسی دست پیدا کنیم این پیشنهاد باید انسجام یابد در غیر این صورت ممکن است ما به پله اول برگردیم.

همچنین "سامی کلیب"، یک ناظر لبنانی اظهار کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه موفق به خلق یک معجزه شده و جلوی رسیدن آتش به بشکه باروت را گرفته است.

وی در مقاله‌ای نوشت که دو کشور روسیه و سوریه پیشتر نیز درباره این ابتکار عمل توافق کرده‌اند و عنوان ساخته‌اند که این توافق پس از مدت‌ها رایزنی به دست آمده است."

در پایان این گزارش عنوان شد:" دیگر کارشناسان معتقدند که واشنگتن از زمان آغاز جنجال بر سر سلاح‌های شیمیایی تلاش داشته تا دولت بشار اسد را برای انجام چنین توافقی تحت فشار بگذارد چرا که هزینه هرگونه حمله به سوریه به طرزی غیرقابل تصور بالا خواهد بود. مقامات سوریه حتی با وجود اینکه دولت اوباما گفت، حمله احتمالی به این کشور محدود خواهد بود تاکید کردند که ممکن است در صورت این حمله وضعیت دچار انفجار شده و کل منطقه را وارد جنگ سازد.

محروم ساختن سوریه از سلاح‌های شیمیایی‌اش همچنین واشنگتن را از هرگونه بهانه‌ای که بر حمله به سوریه پافشاری کند محروم خواهد کرد. واشنگتن ظاهرا قرار است کاملا به این پیشنهاد فکر کند چرا که این پیشنهاد تنها راه نجات منطقه از جنگ است."

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 92061911778
  • خبرنگار : 71415