/گزارش/

افزایش قاچاق در مناطق مرزی ترکیه و سوریه

"بنا بر گفته تحلیلگران، افزایش قاچاق در طول مرز نفوذپذیر ترکیه و سوریه، به عنوان یکی از تبعات بحران 30 ماهه سوریه، تهدیدی جدی را برای امنیت ترکیه به وجود آورده است."

"بنا بر گفته تحلیلگران، افزایش قاچاق در طول مرز نفوذپذیر ترکیه و سوریه، به عنوان یکی از تبعات بحران 30 ماهه سوریه، تهدیدی جدی را برای امنیت ترکیه به وجود آورده است."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری شینهوا در گزارشی نوشته است: «افزایش شمار حوادثی که در آن نیروهای امنیتی ترکیه مجبورند با شمار رو به افزایش قاچاقچیان روبرو شوند- رویارویی‌هایی که گاها به خشونت می‌گراید- نشان می‌دهد که آنکارا تلاش می‌کند از نفوذ قاچاقچیان از مرز سوریه، که دولت سوریه کنترلی روی آن ندارد، جلوگیری کند.

مسعوت جویکالپ، کارشناس امور سوریه روز پنجشنبه گفت: مرز ترکیه با سوریه 910 کیلومتر طول دارد و حفاظت از آن سخت است، چه رسد به نظارت این مرز از هزاران سوری که برای زنده ماندن در کشور دچار درگیری‌شان مجبورند به قاچاق روی بیاورند.

وی گفت: فرصت‌های شغلی در بحبوحه جنگ بین مخالفان دولت سوریه و نیروهای دولتی در میان سوری‌ها از میان رفته است. ‌آنها عمدتا در طول مرز، نفت برای طرف ترک قاچاق می‌کنند تا از اختلاف قیمت‌ها پول در بیاورند و برای بسیاری از روستاییان طرف ترک، قاچاق نفت و دیگر کالاها در یک ماه حتی سودآورتر از یک سال کشاورزی است.

نفت، شب هنگام در بشکه‌های 60 لیتری به مرز می‌رسد. قاچاقچیان طرف سوری به تامین‌کنندگان نفت 40 لیر ترکیه (20 دلار آمریکا) برای هر بشکه می‌پردازند، اما ‌آن را به همتایان ترک خود 90 لیر ترکیه (45 دلار) می‌فروشند؛ آنها نیز بعدا نفت را در بازار داخلی 110 تا 120 لیر ترکیه (55 تا 60 دلار) به فروش می‌رسانند.

جویکالپ می‌گوید: از آنجایی که افزایش قیمت‌ها زیاد است، انگیزه‌ای قوی برای پرداختن به قاچاق وجود دارد.

اویتون اورهان، تحلیلگر مرکز مطالعات استراتژیک خاورمیانه در آنکارا گفت: ترکیه با اتخاذ سیاست درهای باز، کنترل را در طول مرز خود کم کرده است. وقتی عدم امنیت در طول مرز رخ داد، این گروه‌ها شروع به فعال‌تر شدن کردند.

ماه گذشته میلادی 18 سرباز ترک پس از ‌آن مجروح شدند که گروهی از قاچاقچیان که سعی داشتند از طریق روستایی در شهر مرزی "ریحانلی" در استان "هاتای"در جنوب شرقی ترکیه سوخت دیزل از سوریه به ترکیه بیاورند، برای فرار از دستگیری، بشکه‌های دیزل را آتش زدند.

ارتش ترکیه دستگاه‌های پیشرفته تکنولوژیکی از جمله دوربین‌های حرارتی، را به کار گرفته تا امنیت مناطق مرزی این کشور را تامین کند. با این وجود این برای بازداشتن تهدیدها از جانب سوریه کافی نیست.

در همین حال یک محموله از مهمات قابل انفجار روز سه‌شنبه زمانیکه در حال قاچاق به ترکیه بود منفجر شد؛ این انفجار باعث کشته شدن شش نفر در استان "هاتای" شد. در ماه مه نیز مواد انفجاری‌ای که به ترکیه قاچاق می‌شدند در انفجار دو ماشین بمب‌گذاری شده استفاده شدند که در نهایت باعث کشته شدن 52 نفر شد.

حزب حاکم "عدالت و توسعه" ترکیه (حزب AK) از جانب مخالفان دولت به خاطر در گرفتن رخدادها در مرز این کشور مورد انتقاد است.

"کمال قلیچداراوغلو"، رهبر اصلی مخالفان دولت گفت: در گذشته چنین حوادثی اتفاق نمی‌افتاد. مرز سوریه مانند آبکش راه‌های نفوذ بسیاری دارد!

قاچاق برای این منطقه چیز تازه‌ای نیست. اما در حالی که ترکیه قادر نیست عمدتا به دلیل تهدید تروریسم برای افراد محلی شغل ایجاد کند، دولت‌های متوالی ترک تا حدی چشم خود را به روی چنین فعالیت‌هایی در منطقه فقیرنشین جنوب شرقی این کشور بسته‌اند.

"لاله کمال"، کارشناس دفاعی ترکیه گفت: برای قرن‌ها، قاچاق یک واقعیت زندگی در منطقه عمدتا فقیرنشین جنوب شرق ترکیه که از نظر قومی کرد هستند، بوده و وسیله‌ای برای امرار معاش مردم به شمار می‌آمده است.

اما شدت و تعداد افرادی که در این تجارت غیرقانونی هستند طی دو سال در طول مرز سوریه به طور چشمگیری افزایش یافته است و این به خاطر امنیت ضعیف و خلا قدرت در سوریه است.

جویکالپ می‌گوید: فعالیت قاچاق هم اکنون تجارت سودآوری برای قبیله‌های قدرتمند است. وی افزود: قاچاق کالاها از سوریه به افزایش قیمت کالاهای اصلی غذایی و نیز نفت کمک کرده است.»

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 92061911724
  • خبرنگار :