سه سال پیگیری ایسنا به نتیجه رسید

صحن عتیق حرم حضرت معصومه (ع) از بند چترها رها شد

سه سال پیگیری رسانه‌ها و همچنین مسوولان میراث فرهنگی در استان قم سرانجام به نتیجه‌ رسید و چترهای نصب‌شده در صحن عتیق در حرم حضرت معصومه (س) برچیده شدند.

سه سال پیگیری رسانه‌ها و همچنین مسوولان میراث فرهنگی در استان قم سرانجام به نتیجه‌ رسید و چترهای نصب‌شده در صحن عتیق در حرم حضرت معصومه (س) برچیده شدند.

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، 15 شهریورماه سه سال پیش، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم - علی بخشی - از ایجاد چهار گودال در صحن عتیق حرم حضرت معصومه (س) خبر داد که هدف از این اقدام، برپا کردن سقف متحرک در صحن عتیق، مانند سقف‌های متحرک در مدینه‌ی منوره اعلام شد. اقدامی که به اعتقاد کارشناسان، باعث مخدوش شدن حرم حضرت معصومه (س) می‌شد.

سرانجام پس از گذشت سه سال از رسانه‌یی شدن این اقدام، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم - عمار کاووسی - از برچیده شدن چترها از صحن عتیق حرم حضرت معصومه (س) خبر داد.

عمار کاوسی به خبرنگار ایسنا گفت: پس از ایجاد سازه‌های فلزی در حدود سه سال پیش، با هدف نصب چتر روی این سازه‌ها در صحن عتیق حرم مطهر حضرت معصومه (س) در آن زمان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم مکاتباتی را برای اعلام مخالفت خود با این طرح آغاز کرد.

او با اشاره به مخالفت عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نیروهای فنی، معماران و حتی برخی کارشناسان در این زمینه و در زمان اجرایی کردن این پروژه، اظهار کرد:‌ در جلسات متعددی، این کارشناسان مخالفت خود را به آستان مقدس حرم حضرت معصومه (س) اعلام کردند. به همین دلیل، از حدود سه‌ماه پیش، کار جمع‌آوری این سازه‌ها آغاز شد و اکنون دیگر هیچ سازه‌ای در فضای صحن عتیق حرم وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، بحث عبور منوریل که اقدامات اولیه‌ی آن از چند سال گذشته در قم ایجاد شده است، نیز یکی دیگر از مواردی است که از مدت‌ها پیش نگرانی متولیان میراث فرهنگی استان و دوستداران این حوزه را برانگیخته است.

کاوسی درباره‌ی عبور منوریل از حریم حرم حضرت معصومه (س) و نظر کارشناسان در این زمینه، اظهار کرد:‌ خوشبختانه منوریل هنوز به حریم حرم وارد نشده، اما اگر این اتفاق رخ دهد، باز هم حریم مخدوش می‌شود. با این وجود، اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قم قبل از هر اقدامی توسط مسوولان شهری، مخالفت خود را با این کار اعلام کرده است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92061609496
  • خبرنگار : 71191