فیلم سینمایی «آینههای روبرو» پس از حضور در فستیوال فیلم «یاری» در سوئد ، در فستیوال بینالمللی فیلم «حقوق بشر نورنبرگ» در آلمان نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.
به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فرشته طائرپور (تهیه کننده و نویسنده) و نگار آذربایجانی (کارگردان و نویسنده) با حضور در جلسه نقد و بررسی فیلم، به سووالات خبرنگاران و تماشاگران فیلم در این جشنواره پاسخ خواهند داد.
فرشته طائرپور که به اتفاق غزل شاکری بازیگر نقش «رعنا»ی فیلم و کارگردان مستند «طرز تهیه نیلوفر» بهزودی عازم سوئد خواهد شد با تایید این خبر به ایسنا گفت: در واقع دعوت «فستیوال بینالمللی حقوق بشر» در نورنبرگ از فیلم «آینههای روبرو»، در تابستان سال 2012 صورت گرفت که با توجه به دوسالانه بودن این فستیوال، قرار شد نمایش فیلم به این دوره از جشنواره موکول شود. صرفنظر از اهمیت موضوع فیلم برای مسئولان این فستیوال، این مطلب که صحنههای پایانی فیلم در نورنبرگ فیلمبرداری شده نیز شوق بیشتری را در مدیر این فستیوال ایجاد کرده بود.
به گفتهی او؛ در کنار این دو فستیوال، چند فستیوال دیگر اروپایی نیز در پاییز امسال «آینههای روبرو» را نمایش خواهند داد که از میان آنها میتوانم به فستیوالهایی در فرانسه و انگلستان اشاره کنم.
فرشته طائرپور که اینروزها تئاتر «بوی قهوه و بلال و کباب» را در فرهنگسرای نیاوران در دست اجرا دارد، در پاسخ به سووال ایسنا در مورد علت عدم توزیع فیلم «آینههای روبرو» در شبکه خانگی نمایش در ایران، توضیح داد: هنوز با هیچ موسسهای برای حقوق ویدیویی فیلم قرارداد نبستهام. بعد از اکران محدود اما موفق فیلم، چند شرکت ویدیویی جهت اعلام آمادگی برای عقد قرارداد تماس گرفتند اما هیچکدام شرایط مناسبی برای همکاری نداشتند. از سوی دیگر از ابتدا هم گفته بودم که بعد از رسیدن تعداد فستیوالهای فیلم به عدد ١٥٠ ، در مورد آن تصمیم خواهم گرفت. حالا هم دیگر چیزی تا رسیدن به این عدد نمانده چرا که فیلم تاکنون در ١٤٣ فستیوال رقابتی و غیر رقابتی و دانشگاهی شرکت کرده و بیش از ٣٠ بار، بعنوان بهترین فیلم مورد انتخاب داوران یا تماشاگران قرار گرفته است.
وی در عین حال گفت: از طرف دیگر شرایط کنونی موسسههای ویدیویی را بسیار توهینآمیز میدانم. نگاهی به ویترین عملکرد این موسسات روی شیشه بقالیها، نشان میدهد که بیش از هرچیز به توزیع انیمیشنهای خارجی و تله فیلمهای کمدی و سخیف با حضور ستارههای تلویزیونی و سینمایی، تمایل دارند و نقش اصلی این رسانه را در حمایت از تولیدات سینمای اجتماعی ایران به کلی از یاد بردهاند. برای خرید حقوق ویدیویی فیلمهای سینمایی هم فقط حاضرند بصورت مشارکتی و بدون تقبل کمترین ریسک، قرارداد ببندند.
این تهیهکننده و نویسنده «زن دوم» تصریح کرد: از طرف دیگر وقتی این شرکتهای نمایش خانگی، فیلمی را توزیع می کنند، حتی اگر خودشان هم تخلفی در مورد حوزه پخش آن در ایران و خارج نداشته باشند، یک هلوی پوست کنده به دست شبکههای ماهوارهای ایرانی میدهند که با پخش بلافاصله آن فیلم، هرگونه بازار احتمالی دیگری برای فیلم را بسوزانند. به هرحال با توجه به گستردگی سایه سیاه بازار قاچاق در ایران و خارج و با توجه به اینکه این موسسات برای خریداری رایت فیلمهای سینمایی مدام دم از نداشتن بودجه میزنند، به نظر من چالش بزرگی در این زمینه پیش روی دکتر ایوبی است که خروج از آن، حتی نسبت به سامان بخشی شرایط بیمار اکران، از اولویت و فوریت بیشتری برخوردار است.
فرشته طائرپور در پایان به ایسنا گفت: این منصفانه نیست که بار همهی ریسکها از تولید تا اکران و نمایش خانگی و پخش تلویزیونی فقط بر دوش تهیهکنندگان باشد. در چنین چرخهای، بی تردید تهیهکنندگانی که برای تولید و تبلیغ، به بودجههای دولتی یا موسسات غیرسینمایی متصل نیستند، خیلی لطمه خواهند خورد. امیدوارم دکتر ایوبی هرچه زودتر با انتخاب یک مدیر کلان نگر، قاطع، سالم و توانا که خودش مطلقا به حوزه تولید و رقابت با سایر تهیهکنندگان ورود نکند، این بخش ملتهب از سینمای ایران را نجات بدهد.
انتهای پیام