عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به کاهش تاثیر استاد برای انتخاب دانشجوی دکتری، گفت: با استفاده از این روش جامعه به سمت مدرک گرایی پیش میرود و به معیارهایی که در ذهن اساتید دانشگاه برای پذیرش دانشجو دکتری وجود دارد کم تر توجه میشود.
بهروز دهزا در گفتوگو با خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه آزمون در دوره دکتری به هیچ عنوان شاخص تعیین سطح علمی دانشجو نیست، اظهارکرد: در اکثر کشورهای توسعه یافته علمی، پذیرش دانشجو در مقطع دکتری بر اساس صلاحدید استاد انجام میشود.
وی با بیان اینکه بار علمی دانشجو در دوره دکتری اضافه نمیشود و تنها در این مقطع کارهای پژوهشی انجام میشود، تاکید کرد: باید تدبیری اندیشیده شود که دانشجو بر اساس علاقه به امر تحقیق و پژوهش وارد مقطع دکتری شود.
دهزا با اشاره به مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری برای انجام پروژههای تحقیقاتی دانشجویان دکتری، خاطرنشان کرد: به دلیل وجود این مشکلات، دانشجویان جذب مسائل پژوهشی نمیشوند، بنابراین باید تدبیر اساسی برای این موضوع اندیشیده شود.
وی با اشاره به رفع مشکلات پژوهشی دانشجویان در مرحله نخست، اظهارکرد: باید میزان اختلافی که از نظر درآمد و موقعیت بین دانشجو دکتری و فوق لیسانس وجود دارد را کاهش دهیم تا دانشجو دکتری فقط بر اساس علاقه به تحقیق و پژوهش وارد این مقطع تحصیلی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به شناخت استاد از دانشجوی خود، خاطرنشان کرد: باید پذیرش دانشجوی دکتری توسط اساتید مجرب و با سابقه باشد و به نمرات دانشجو که نمیتوان در صحت کسب آن مطمئن بود توجه زیادی شود.
دهزا با اشاره به بی انصافی و اعمال نفوذ برخی از استادان در پذیرش دانشجوی دکتری، گفت: باید افرادی امر پذیرش دانشجو دکتری را در دست بگیرند که برجسته و با تجربه باشند و در حال حاضر به جای پرداختن و مهم جلوه دادن آزمون دکتری باید در زمینه انتخاب استاد برای پذیرش دانشجوی دکتری توجه شود.
وی با اشاره به اختلاف سطح آموزشی دانشگاههای سراسری و آزاد، تصریح کرد: باید پذیرش دانشجوی دکتری سخت گیرانهتر باشد و به این امر بیشتر توجه شود.
وی افزود: در حال حاضر برنامه دانشگاه آزاد برای ارائه مدرک تنها نام نویسی دانشجو است به طوری که بعد از سه سال با پرداخت پول، دانشجو میتواند مدرک دکتری خود را از دانشگاه دریافت کند.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به افزایش مدرک تقلبی دکتری، تصریح کرد: با افزایش مدرک تقلبی سطح علمی کشور به شهرت کاهش یافته است و در مقطع دکتری کاری جز ترجمه کتب خارجی و الگو برداری آن هم به طور ناقص انجام نمیشود.
انتهای پیام