مالکی: دستاویز قرار گرفتن سلاح شیمیایی برای حمله به سوریه قابل قبول نیست

نخست وزیر عراق ضمن هشدار نسبت به پیامدهای حمله نظامی به سوریه تاکید کرد که نباید سلاح‌های شیمیایی بهانه‌ای برای دخالت نظامی در سوریه قرار بگیرد.

نخست وزیر عراق ضمن هشدار نسبت به پیامدهای حمله نظامی به سوریه تاکید کرد که نباید سلاح‌های شیمیایی بهانه‌ای برای دخالت نظامی در سوریه قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، نوری مالکی، نخست وزیر عراق در سخنانی تاکید کرد: عراق در قبال سوریه موضعی بی طرف داشته و همچنان این موضع را حفظ خواهد کرد.

وی ادامه داد: عراق خود قربانی استفاده از سلاح‌های شیمیایی است و ما خواهان بازنگری در طرح حمله به سوریه هستیم چرا که این امر پیامدهای ناگواری برای تمامی منطقه و حتی جهان خواهد داشت.

مالکی ادامه داد: عراق از اصلی‌ترین مخالفان حمله به سوریه در اتحادیه عرب است و در این راه چندین کشور دیگر از جمله لبنان، الجزایر و مصر ما را همراهی می‌کنند. ما تاکید داریم که نباید خاک هیچ کشور عربی برای حمله به سوریه و یا کشوری دیگر مورد استفاده قرار گیرد.

نخست وزیر عراق گفت: بغداد اینکه بهانه‌ی سلاح‌های شیمیایی دستاویزی برای حمله به سوریه قرار گیرد، محکوم می‌کند و معتقد است این امر تنها بر رنج ملت سوریه می‌افزاید.

وی گفت: ما استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر گروهی و در هر جایی از جهان را محکوم می‌کنیم و با دخالت در امور داخلی سوریه به ویژه حمله به این کشور مخالفیم.

مالکی در ادامه گفت: توقف خشونت‌ها در سوریه، عدم ارسال سلاح برای طرفین درگیر، خروج شبه نظامیان خارجی از سوریه، حمایت از تحقیقات شیمیایی سازمان ملل از مهم‌ترین خواسته‌های بغداد است.

وی افزود: باید صندوقی برای بازگرداندن آوارگان سوری تشکیل داد و دو طرف درگیر را بر سر میز مذاکره آورد تا پس از آن دولتی موقت متشکل از مقام‌های کنونی و مخالفان در سوریه تشکیل شود.

نخست وزیر عراق در پایان از کشورهایی که دم از دخالت نظامی در سوریه می‌زنند خواست تا خویشتندار باشند و پیش از انجام هر کاری به عواقب کار خود بیاندیشند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۵:۵۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061308321
  • خبرنگار : 71430