/گزارش-دویچه‌وله/

عقیده اوباما برای حمله به سوریه

"تا همین اواخر به نظر می‌آمد که حمله نظامی به دولت سوریه قریب‌الوقوع باشد. در حال حاضر رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال تایید کنگره است و هیچ چیزی قطعی نیست."

"تا همین اواخر به نظر می‌آمد که حمله نظامی به دولت سوریه قریب‌الوقوع باشد. در حال حاضر رئیس‌جمهوری آمریکا به دنبال تایید کنگره است و هیچ چیزی قطعی نیست."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شبکه خبری دویچه وله در گزارش خود تحت عنوان "عقیده اوباما برای حمله به سوریه" می‌نویسد: «دولت آمریکا به شدت مشغول کار و تلاش است تا حمایت قانونگذاران و عموم مردم را برای حمله به سوریه جلب کند. برخی از اعضای دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا این مساله را استراتژی "سیل در منطقه" خوانده و روزنامه نیویورک تایمز آن را "لابی برق‌آسا" خطاب کرده است.

اوباما تا 9 سپتامبر که تعطیلات تابستانی کنگره به پایان می‌رسد، برای حمله نظامی به سوریه نیازمند کسب اکثریت است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که یکی از صریح‌ترین حامیان حمله نظامی به دولت بشاراسد، رئیس جمهوریه سوریه است، روز یکشنبه درباره این مساله در پنج سخنرانی شرکت کرد.

این در حالی است که جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا و دنیس مک‌دونو، رئیس دفتر کاخ سفید تلاش می‌کنند تا از طریق مکالمه تلفنی حمایت چندین تن از اعضای کنگره را به دست آورند.

نگران و خسته از جنگ

در میان دموکرات‌های چپگرا و جمهوری‌خواهان محافظه‌کار کنگره، گروه بزرگی وجود دارد که مخالف یک ماموریت نظامی دیگر آمریکا هستند.

اما افرادی هم وجود دارند که فکر می‌کنند استراتژی اوباما به اندازه کافی تاثیرگذار، موثر و موفق نیست. سناتور جان مک کین و لیندسی گراهام در چند روز اخیر اعلام کردند: به راستی نمی‌توانیم از حملات نظامی مجزا در سوریه که بخشی از یک استراتژی جامع نیستند و نمی‌تواند جریان کلی این درگیری را تغییر دهد، حمایت کنیم.

این دو سناتور خواستار یک استراتژی جامع و فراگیر در سوریه شده‌اند. اما اوباما تاکنون اعلام کرده که تغییر حکومت هدف اصلی یک حمله نیست.

مایک راجرز، سناتور جمهوری‌خواه و رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان معتقد است: در نهایت کنگره موفق خواهد شد و به مشکلات فائق خواهد آمد. این در حالی است که هیچ کس مطمئن نیست.

رند پل، یکی دیگر از سناتورهای جمهوری‌خواه فکر می‌کند که برای تایید گزینه حمله نظامی به سوریه یک شانس 50 – 50 وجود دارد.

او می‌گوید: فکر می‌کنم که سنا آنچه را که اوباما می‌خواهد بدون فکر و اتوماتیک وار تایید می‌کند و اما معتقدم که اوباما برای کسب رای مثبت مجلس نمایندگان با مشکل مواجه می‌شود.

اگر چه کری اشاره کرده که اوباما حق دستور یک حمله را دارد اما رای منفی کنگره به شدت برای اوباما مشکل آفرین خواهد بود.

مایکل اشتورمر، مورخ و نویسنده آلمانی می‌گوید: اوباما ظاهرا در این مساله موفق بوده است. اگر این مساله به جایی نرسد آمریکا باید موقعیت خود به عنوان قدرت جهان را ببوسد و کنار بگذارد. اما اشتورمر نیز درباره تاثیرگذاری و کارایی یک مداخله نظامی نگران است و نسبت به آن هشدار می‌دهد: ما با فقدان یک استراتژی واضح روبرو هستیم مبنی بر اینکه چه مداخله‌ای قرار است انجام شود؟

روسیه می‌گوید "نه"

در حالی که اوباما سخت مشغول جلب حمایت برای مداخله نظامی در سوریه است، روسیه دقیقا بر عکس عمل کرده و ادعاهای ‌آمریکا، انگلیس و فرانسه را مبنی بر اینکه بشار اسد در حمله 21 اوت از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده، محکوم و آنها را "کاملا مهمل" می‌خواند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه می‌گوید: ما اصلا مجاب نشده‌ایم. این تصاویری که توسط غرب تولید شده محسوس و مشخص نیستند و هیچ اسم و نقشه‌ای در آن ذکر نشده اما تناقض و مغایرت‌های بی‌شماری در آنها به چشم می‌خورد.

روسیه و چین که هر دو در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارند، مانع تلاش‌ها برای اقدامات قاطع‌تر و سرنوشت‌سازتر در سوریه می‌شوند. بعید به نظر می‌رسد که موضع آنها تغییر کند و به همین خاطر اوباما می‌خواهد تا در صورت لزوم بدون اجازه و دستور سازمان ملل حمله به سوریه را آغاز کند.

حمایت محدود و ناکافی متحدان غربی

اما متحدان ‌آمریکا در غرب نیز نسبت به مداخله نظامی در سوریه مردد هستند. پس از رای منفی مجلس عوام انگلیس به پیشنهاد دیوید کامرون، نخست‌وزیر این کشور برای حمله به سوریه، فرانسه تنها کشور غربی است که در رابطه با این مساله از آمریکا حمایت کرده و پشت آن را خالی نکرده است. پارلمان فرانسه قرار است امروز (چهارشنبه) درباره حمله به سوریه مذاکره کنند.

آلمان مشخص کرده که تحت صدراعظمی آنگلا مرکل یا پییر اشتینبروک، رقیب او در انتخابات آتی در مداخله نظامی علیه سوریه شرکت نخواهد کرد. مرکل و اشتینبروک بر اجازه و دستور سازمان ملل برای حمله به سوریه تاکید می‌کنند.

امیدها به دیپلماسی بسته شده است

زمانی که اوباما تا حدودی از گزینه حمله نظامی سریع و محدود به سوریه عقب کشیده، مرکل به راه حل بین‌المللی امیدوار شده است. نشست گروه 20 که از روز پنجشنبه هفته جاری در سن پترزبورگ آغاز می‌شود احتمالا فضایی برای چنین رویکردی خواهد بود چرا که اوباما و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در آن شرکت خواهند داشت.

مارکوس کیم، کارشناس خاورمیانه در موسسه امور بین‌المللی و امنیتی آلمان نیز در مورد بحران سوریه خواستار یک راه حل سیاسی است. او می‌گوید: پارامترهای اصلی در این نشست حضور دارند و تمامی تلاش‌ها برای گردهم ‌آوردن تمامی احزاب و برگزاری کنفرانس ژنو 2 در جریان است.

مسکو و واشنگتن در ماه مه برای سازماندهی این کنفرانس موافقت کردند اما به دلیل فقدان ارتباط میان احزاب شرکت‌کننده هیچ تاریخی تعیین نشده است. اما کیم معتقد است، احتمال قوی یک حمله نظامی که وضعیت نظامی را تغییر می‌دهد احتمالا موجب می‌شود تا احزاب شرکت‌کننده در درگیری سوریه بار دیگر در رابطه با این مساله تجدیدنظر کنند.

فرمانده ناتو مداخله در سوریه را خواستار شد

ناتو حمله به سوریه را به تعویق می‌اندازد. اما اعضای ناتو به ویژه آمریکا معتقدند که مداخله نظامی باید صورت بگیرد چون کشوری که از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده باید مجازات شود.

اوباما درخصوص مساله سوریه قمار می‌کند

اوباما هنگامی که اعلام کرد منتظر تصمیم کنگره برای حمله به سوریه می‌ماند باعث تعجب دشمنان و متحدانش شد. آیا این یک تردید خطرناک است یا یک تدبیر سیاسی هوشمندانه؟»

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۵:۰۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 92061308266
  • خبرنگار : 71477