سناتورها به جان کری هشدار دادند: "سوریه به عراقی دیگر تبدیل نشود"

جلسه استماع سنا درباره حمله احتمالی به سوریه تحت تاثیر موضوع عراق قرار گرفته است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا متعهد شده است که در صورت وقوع حمله نظامی به سوریه خبری از استقرار نیروهای زمینی نباشد.

جلسه استماع سنا درباره حمله احتمالی به سوریه تحت تاثیر موضوع عراق قرار گرفته است. جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا متعهد شده است که در صورت وقوع حمله نظامی به سوریه خبری از استقرار نیروهای زمینی نباشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی نوشته است: اولین جلسه استماع کنگره آمریکا مبنی بر درخواست باراک اوباما برای حمله نظامی به سوریه یادآور خاطرات تلخ و گزنده جنگ عراق بود که سناتورهای حاضر در جلسه یکی پس از دیگری خواهان عدم ایجاد هرگونه سلطه و استقرار نیروهای زمینی آمریکا در خاک سوریه شدند.

جلسه عصر روز سه شنبه کمیته روابط خارجی سنا حاکی از دغدغه و نگرانی‌های مختلف احزاب کنگره بود. نگرانی‌هایی از درخواست انجام هر کاری برای کمک به شورشیان سوری برای به زیر کشیدن بشار اسد گرفته تا کم‌ترین میزان مداخله نظامی در سوریه از ترس قدرت یافتن دشمنان دیرینه آمریکا یعنی القاعده در سوریه.

اما پژواک جنگ عراق در ذهن‌ها و مخالفت با اینکه سوریه تبدیل به باتلاقی دیگر برای آمریکا شود، بیش از 3 ساعت تمام از زمان جلسه را به خود اختصاص داده بود.

جان کری به وجود سایه سنگین جنگ عراق در جلسه کنگره اذعان کرد و گفت بی‌میلی سنا در تصویب به کارگیری زور در سوریه - پس از اینکه نیروهای اطلاعاتی از استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمیایی در مقابله با غیرنظامیان در روز 21 اوت خبر دادند- را درک می‌کند. وی در این جلسه در کنار چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا، فردی که همانند او به عنوان یکی از سناتورهای وقت سنا در سال 2003 دستور حمله نظامی به عراق را صادر کرد، نشسته بود. کری گفت: " چاک و من نسبت به این موضوع بسیار حساس هستیم و دوباره از هیچ یک از اعضای کنگره نخواهیم خواست تا بر اساس اطلاعات و اخبار نادرست تصمیمی اتخاذ کنند و رای دهند."

سخنان کری زمانی توجه سناتورها را جلب کرد که گفت: "رئیس جمهور چنین قصدی ندارد و ما نمی‌خواهیم نیروهای زمینی آمریکا را برای درگیر شدن در جنگ مدنی سوریه مستقر کنیم، اوباما نمی‌خواهد گزینه تامین امنیت سلاح‌های شیمیایی سوریه را حفظ کند."

در اقدام علیه سوریه یکی از فرضیات مطرح شده توسط کری حملات انفجاری در سوریه بود تا با این شیوه دولت کنترل اوضاع و ذخایر سلاح‌های شیمیایی را از دست بدهد و یا اینکه در شرایطی قرار بگیرد که انبار نگهداری از سلاح‌های شیمیایی به دست نیروهای شبه نظامی القاعده بیافتد.

اما سناتور رابرت مندز از نیوجرسی، رئیس این کمیته، گفت:"من فکر می‌کنم ما پیش نویس قطعنامه را باید طوری تنظیم کنیم که به وضوح در آن استفاده از نیروهای نظامی آمریکا مجاز نباشد."

درست پس از اینکه سناتور باب کورکر از تنسی، جمهوری‌خواه ارشد کمیته، جان کری را نسبت به سوال مطرح شده مبنی بر استفاده از نیروهای نظامی سرزنش کرد، کری پیشنهاد ممنوعیت صریح و قطعی در فرستادن سربازان آمریکایی به سوریه را داد.

وی در تصحیح سخنان پیشینش گفت: "با توجه به ماهیت جنگ سوریه (شهری) هیچ نیروهی نظامی در خاک این کشور مستقر نخواهد شد."

اما این نیز خاطر سناتور تام یودال از نیومکزیکو را آسوده نکرد. وی پیش از این پیش نویس قطعنامه کاخ سفید که به کنگره فرستاده شده بود را بدون "حد و مرز و گسترده" خواند و از آن به عنوان "گام بعدی به سوی جنگی تمام عیار" یاد کرد.

یودال گفت:" ما باری دیگر می‌گوییم که آمریکا پلیس جهان است" و افزود: "جنگ عراق یاد آور اشتباهات مفتضح سیاست خارجی آمریکاست."

سناتور مندز که حامی و طرفدار پیشنهاد کابینه اوباماست، در تلاش برای اطمینان دادن به همکارانش در کمیته بود که کمیته صرفا قصد سرعت بخشیدن به تصویب پیش نویس قطعنامه کاخ سفید را ندارد.

صبح امروز پس از برگزاری جلسه‌ای محرمانه، مندز گفت رهبری کمیته اکنون مشغول کار بر روی عبارت‌ها و جمله بندی‌های پیش‌نویس است تا آن را برای رای گیری عصر امروز آماده کند.

سناتورهای جمهوریخواه عموما بیشتر بر انتقاد از سیاست اتخاذ شده اوباما در برابر سوریه متمرکز هستند.

سناتور جان مک کین از آریزونا که نسبت به مداخله نظامی در جنگ مدنی سه ساله سوریه مرتبا پافشاری داشت، در این باره گفت خواستار هرگونه تضمین برای تضعیف هرچه بیشتر توانایی‌های ارتش رژیم بشار اسد به ویژه در زمینه استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی است.

جان کری اذعان کرد، هر نتیجه سو و نامطلوبی ممکن است، اما وی همچنین هشدار داد که خطر بزرگتر زمانی تهدید خواهد کرد که هیچ عکس‌العملی به استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط ارتش سوریه نشان داده نشود: "کره شمالی که انباری پرقدرت از سلاح‌های شیمیایی محسوب می‌شود، با رویارویی با این بی تفاوتی و عدم نشان دادن واکنش از سوی آمریکا، قوت قلب می‌گیرد. ایران نیز با مشاهده این امر تشویق به پیشرفت در ساخت سلاح هسته‌ای خواهد شد."

کری گفت: "اگر واکنش نشان ندهیم سر جای اولمان باز می‌گردیم. این را تضمین می‌کنم!"

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061307931
  • خبرنگار :