جان کری: یقین داریم اسد از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا امروز (چهارشنبه) میزبان وزاری دفاع و امور خارجه و رییس ستاد مشترک ارتش این کشور شد تا این سه مقام دولت اوباما اظهارات خود را برای جلب موافقت سناتورها با مداخله نظامی علیه سوریه مطرح سازند.

کمیته روابط خارجی سنای آمریکا امروز (چهارشنبه) میزبان وزاری دفاع و امور خارجه و رییس ستاد مشترک ارتش این کشور شد تا این سه مقام دولت اوباما اظهارات خود را برای جلب موافقت سناتورها با مداخله نظامی علیه سوریه مطرح سازند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این جلسه استماع جان کری، رییس دستگاه دیپلماسی آمریکا به تشریح درخواست اوباما برای موافقت کنگره با اقدام نظامی علیه سوریه پرداخت.

وی باری دیگر مدعی شد که دولت بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه عامل حمله شیمیایی 21 اوت در حومه دمشق بوده است.

قرار است کنگره آمریکا تصمیم خود را در رابطه با اقدام نظامی این کشور در سوریه ظرف مدت یک هفته اعلام کند.

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که اقدامات سنا امروز (چهارشنبه) در کمیته روابط خارجی سنا به رای گذاشته می‌شود که به احتمال زیاد تایید خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به این که اقدام نظامی علیه اسد مطابق با منافع واشنگتن است، گفت که این اقدام نظامی شامل اعزام نیروهای زمینی به سوریه نخواهد بود.

وی ادامه داد: بگذارید به وضح بگویم که آمریکا نمی‌خواهد نیروهای زمینی آمریکا به جنگ برود. هیچ نیروی زمینی آمریکایی به سوریه اعزام نخواهد شد. واشنگتن مسئول جنگ داخلی 2.5 ساله در سوریه نیست. اما کنگره قطعنامه‌ای صادر نکند که دست ما را برای اعزام نیروز زمینی در صورت زوم و برای مقابله و جمع آوری سلاح‌های شیمایی ببندد.

کری تصریح کرد: اقدام دولت سوریه صرفا عبور از خط قرمز اوباما نیست بلکه عبور از خط قرمز بشریت است.

در پایان بخشی از سخنان جان کری یکی از زنان حاضر در جلسه با صدای بلند شروع به اعتراض کرد و گفت: مردم آمریکا خواهان جنگ نیستند. این زن معترض به دستور رییس جلسه توسط پلیس و در حالی که فریاد می‌زد، به بیرون منتقل شد.

کری با تأکید بر اطمینان به داده‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر استفاده دولت اسد از تسلیحات شیمیایی، گفت که دولت اوباما از کنگره نمی‌خواهد بر اساس اطلاعاتی غلط رأی دهند.

این سناتور پیشین البته از اشاره به چگونگی اقدام نظامی علیه سوریه خودداری کرد و گفت: آمریکا و هم‌پیمانان ما راه‌های مناسبی را بدون ورود به جنگ برای پشیمان کردن او (اسد) از تصمیمش سراغ دارند.

باب منندز، رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا اولین فردی بود که در این جلسه سخنرانی کرد و ترجیح داد این سخنرانی را با درخواست موافقت از همکارانش با درخواست اوباما آغاز کند.

منندز گفت: این اقدام اوباما نه یک اعلام جنگ، بلکه اعلام ارزش‌های ما به جهان است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۰:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061307606
  • خبرنگار : 71417