فرانسه دولت اسد را متهم به حمله شیمیایی کرد

سازمان‌ اطلاعات فرانسه با انتشار گزارشی مدعی شد، نیروهای دولت بشار اسد ماه گذشته میلادی دست به یک حمله شیمیایی گسترده زده‌اند.

سازمان‌ اطلاعات فرانسه با انتشار گزارشی مدعی شد، نیروهای دولت بشار اسد ماه گذشته میلادی دست به یک حمله شیمیایی گسترده زده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هشدار داده که حملات نظامی علیه وی خطر به راه انداختن یک جنگ منطقه‌ای را دربردارد.

مقامات اطلاعاتی فرانسه که نسبت به تردید گسترده برای انجام اقدام نظامی در پاسخ به حمله شیمیایی در سوریه نگران هستند، در این گزارش به شرح ارزیابی‌های خود درباره سوریه پرداختند.

این گزارش تصریح می‌کند که سازمان‌های اطلاعاتی نظامی و خارجی تعیین کرده‌اند که حکومت سوریه با ترکیب کردن ادوات متعارف با مواد شیمیایی حمله‌ای گسترده علیه مناطق تحت تسلط شورشیان در اطراف دمشق در 21 اوت انجام داده است.

این گزارش خاطرنشان می‌سازد که سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه با تکیه بر ویدئوهای منتشره دست‌کم 281 کشته را برای این حمله برشمرده‌اند اما در عین حال گزارش‌های مربوط به 1500 کشته در اثر این حمله نیز با این چنین کاربرد سنگین تسلیحات شیمیایی سازگار است.

در ادامه این گزارش آمده است: حمله 21 اوت تنها با دستور حکومت سوریه و توسط خود آن می‌توانسته انجام شود.

این گزارش تاکید می‌کند: ما معتقدیم مخالفان سوری این قابلیت را برای انجام عملیاتی در چنین ابعادی با استفاده از مواد شیمیایی ندارند.

از طرف دیگر یک منبع اطلاعاتی در دولت فرانسه نیز مدعی شده است که تصاویری که به دست سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه رسیده نشان دادند منطقه پرتاب موشک‌های شیمیایی در اختیار حکومت سوریه بوده است.

واشنگتن و پاریس در حال فشار وارد کردن برای اقدام نظامی علیه سوریه هستند اما با تردید عمومی گسترده‌ای روبرو هستند.

ژان مارک-آیرو، نخست‌وزیر فرانسه در آستانه مباحثه پارلمان این کشور درباره سوریه در روز چهارشنبه گزارش اطلاعاتی را تقدیم به قانونگذاران بلندپایه کرد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۲ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۵۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061207036
  • خبرنگار : 71415

برچسب‌ها