نگرانی کارشناسان از پیامدهای حمله به سوریه

باراک اوباما ادعا می‌کند که به دنبال یک حمله "محدود" علیه سوریه است؛ هدفی که بسیاری از کارشناس‌های مسائل خاورمیانه معتقدند احتمال دارد خشونت موجود در سوریه را وخیم‌تر کند.

باراک اوباما ادعا می‌کند که به دنبال یک حمله "محدود" علیه سوریه است؛ هدفی که بسیاری از کارشناس‌های مسائل خاورمیانه معتقدند احتمال دارد خشونت موجود در سوریه را وخیم‌تر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه نیویورک تایمز، گزارش داد: حمله آمریکا می‌تواند به ارتش بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ضربه وارد کند بدون اینکه تغییر محسوسی را در جریان درگیری‌های به بن بست خورده این کشور که تاکنون جان بیش از 100 هزار نفر را گرفته است، ایجاد کند.

همچنین تعداد بسیار کمی معتقدند که فرو ریختن بارانی از موشک‌های کروز می‌تواند دو طرف را به تلاش جدی برای رسیدن به یک توافق سیاسی مجبور کند. بر این اساس، منتقدان معتقدند که شاید این اقدام ارزش خطر کردن را نداشته باشد.

دولت اوباما بسیاری از سوال‌ها در خصوص حمله احتمالی را بی‌پاسخ باقی گذاشته است. دیپلمات‌های آشنا به اسد عنوان می‌کنند که مشخص نیست که اسد چه عکس‌العملی به حمله احتمالی نشان خواهد داد و سوال اینجاست که آمریکا نسبت به عکس‌العمل سوریه چه واکنش نشان می‌دهد.

رایان کروکر، سفیر سابق آمریکا در سوریه و لبنان که در عراق و افغانستان نیز خدمت کرده، معتقد است بزرگترین مشکل، بی‌توجهی است. ما در خصوص سوریه بسیار بی‌توجه هستیم.

وی می‌گوید: شاید دولت سوریه در واکنش حتی یک بار دیگر حمله شیمیایی انجام داد تا با آمریکا مقابله به مثل کند و پس از آن چه می‌شود؟ وقتی شما قدم در این مسیر گذاشتید، بیرون آمدن از آن و حفظ اعتبار سیاسی بسیار دشوار است.

چالش پیش روی آمریکا این است که پیام خود را طوری به اسد برساند که باعث باز شدن راه برای شورشی‌های مرتبط با القاعده و به دست گرفتن کنترل سوریه توسط ‌آنها نشود. اما منتقدان در این خصوص تردید دارند که آمریکا یا هر کس دیگر اطلاعاتی را در دست داشته باشد که بتواند یک حمله به این دقت و ظرافت را طرح‌ریزی کند.

این امر تا حدی به این دلیل است که آمریکا در حال تدارک برای ورود به درگیری‌ است که محدود به خود سوریه نیست و به یک مهلکه بزرگ منطقه‌ای تبدیل شده است.

در صورتی که تهدید سوریه مبنی بر حمله به اسرائیل در صورت حمله آمریکا عملی شود، رژیم صهیونیستی ممکن است حزب الله را هدف قرار دهد که خود پای این گروه را به درگیری‌ها می کشاند.

لبنان حتی بدون چنین درگیری‌هایی نیزبه اندازه کافی شکننده شده است. انفجار یک اتومبیل در طرابلس و درگیری‌های فرقه‌ای که در لبنان بالا گرفته است خود شرایط حساسی را به وجود ‌آورده‌اند. مقامات لبنانی سوریه را مسئول حملات طرابلس دانستند و از این واهمه دارند که چنین حملات و بمب‌گذاری‌هایی افزایش یابند.

برخی مناطق همچون ناحیه حومه غربی دمشق تا مرز لبنان تاکنون ایمن باقی مانده‌اند. در خود دمشق نیز، احتمال می‌رود که پس از هر اقدامی، درگیری‌ها بالا بگیرد، که این امر باعث بروز یک بحران انسانی شده و به پناهنده شدن بسیاری از سوری‌ها به همسایه‌های ناراضی و مملو از پناهنده، منجر شود.

آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که به دلیل ماهیت محدود حمله احتمالی، بابت بحران پناهندگی نگرانی ندارند اما دیده‌بان حقوق بشر از آنها خواسته است که برای شرایط غیرمنتظره نیز برنامه‌ریزی کنند.

خشم از دخالت آمریکا ممکن است به اتحاد دوباره ایران، سوریه و حزب‌الله با حماس فلسطین علیه رژیم صهیونیستی بینجامد که به شدت به یکی از منافع عمده آمریکا از بیداری اسلامی کشورهای عربی لطمه وارد خواهد کرد.

ارزیابی و تایید اطلاعات در سوریه بی‌نهایت دشوار است و یک ریسک دیگر؛ اینکه مشخص شود دولت بشار اسد مسئول حمله شیمیایی نبوده است. به هر حال همگی اطلاعات ناقص که به جنگ عراق منجر شد را به یاد داریم. آنوقت اسد قربانی مداخله غیرمنصفانه آمریکا خواهد شد.

در واقع هیچ کس نمی‌خواهد که آمریکا یا دیگر کشورها چشم خود را بر روی استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه ببندند،اما کروکر دراین خصوص می‌گوید که مشکل اصلی ترتیب دادن واکنشی است که به جای ایجاد یک درگیری آشفته دیگر با نتیجه نامشخص، باعث بهبود شرایط سوریه، منطقه و آمریکا شود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۰ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۷:۰۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92061006225
  • خبرنگار :