کارشناس تسلیحات شیمیایی: جامعه بین‌المللی منتظر نتایج بازرسی‌ها در سوریه بماند

یکی از کارشناسان مهم تسلیحات شیمیایی جهان در مصاحبه‌ای هشدار داد، آمریکا وهم‌پیمانانش باید منتظر شواهد مستدل در خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه پیش از دست زدن به هرگونه اقدام نظامی علیه حکومت بشار اسد باشند.

یکی از کارشناسان مهم تسلیحات شیمیایی جهان در مصاحبه‌ای هشدار داد، آمریکا وهم‌پیمانانش باید منتظر شواهد مستدل در خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه پیش از دست زدن به هرگونه اقدام نظامی علیه حکومت بشار اسد باشند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی هافینگتن پست، ژان پاسکال زاندرس، کارشناس تسلیحات شیمیایی که تا ماه مه 2013 از مقامات موسسه مطالعات امنیتی اتحادیه اروپا بود به این پایگاه اینترنتی گفت: غیرنظامیان سوری در اثر حمله شیمیایی در تاریخ 21 اوت در غوطه در شرق دمشق دچار خفگی شدند، اما ما نمی‌دانیم که چه ماده شیمایی استفاده شده است. همه در خصوص استفاده از گاز سارین صحبت می‌کنند به وضوح مساله به استفاده از یک عامل اعصاب نظیر گاز سارین مربوط است اما هنوز همه شواهد به این مساله اشاره نمی‌کند.

یک عامل اعصاب همانند هرگونه ترکیب شیمیایی سمی به دستگاه عصبی مرکزی بدن آسیب می‌زند.

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرده است که بیمارستان‌های سوریه حدود 3600 بیمار دارای علائم مسمومیت عصبی را پذیرفته‌اند.

روز پنجشنبه کمیته اطلاعاتی مشترک انگلیس اعلام کرد که مناقشه جدی در خصوص اینکه سلاح‌های شیمیایی و وقوع تلفات گسترده به دنبال استفاده از آنها رخ داده وجود ندارد و تصاویر ویدئویی گسترده مربوط به حمله سوریه مطابق با استفاده از گازهای اعصاب نظیر سارین است.

این کارشناس از جامعه بین‌المللی و به طور خاص آمریکا، انگلیس و فرانسه تقاضا کرد تا برای نتایج تیم تحقیقات سازمان ملل در سوریه که قرار است طی روزهای اخیر منتشر شود و در دیرترین حالت روز دوشنبه منتشر خواهد شد، منتظر باشند.

وی تاکید کرد که آنها همچنین باید منتظر نمونه‌هایی که از سوریه آورده می‌شود و به آزمایشگاه‌های معتبر تعیین شده برای بررسی فرستاده خواهند شد، بمانند.

کارشناس شیمیایی خاطرنشان ساخت: تا آن زمان من نمی‌توانم قضاوتی انجام دهم من نباید فعلا تصمیم نهایی بگیرم.

زاندرس همچنین گفت که نگران است چطور برخی اظهارات ساده می‌توانند در یک مدت زمان کم تبدیل به حقایق شوند و اغلب هیچ جایی نیز برای شک در نظر گرفته می‌شود.

وی تاکید کرد: برخی از افراد خواهان تبعات سیاسی برای نتایج منتشره نظیر انجام حملات نظامی هستند. هر کسی باید در این زمینه شدیدا محتاط باشد.

این تحلیلگر رای گیری در مجلس عوام انگلیس طی پنجشنبه شب برای حمله به سوریه را یک اشتباه راهبردی مهم توصیف کرد و از کامرون به خاطر انجام چنین رای‌گیری‌ای چند ساعت پیش از اتمام ماموریت بازرسان سازمان ملل انتقاد کرد.

زاندرس عنوان کرد که معتقد است تبعات منفی حمله هوایی به رهبری آمریکا به سوریه چشمگیر بوده و شکستی نیز برای مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران و تلاش‌های گسترده برای ایجاد یک منطقه خاورمیانه عاری از سلاح‌های غیرمتعارف است.

به گفته وی اقدام نظامی باید آخرین راه حل باشد نه اولین راه حل.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92060905368
  • خبرنگار : 71415