افشای جزئیات پیش‌نویس قطعنامه ضدسوری عربستان در مجمع عمومی سازمان ملل

به دنبال شکست شورای امنیت در نشست اخیرش درباره سوریه مقامات عربستان در حال آماده کردن پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای ارائه به مجمع عمومی سازمان ملل هستند که در آن مقامات سوریه و حزب الله لبنان را محکوم کرده است.

به دنبال شکست شورای امنیت در نشست اخیرش درباره سوریه مقامات عربستان در حال آماده کردن پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای ارائه به مجمع عمومی سازمان ملل هستند که در آن مقامات سوریه و حزب الله لبنان را محکوم کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری المیادین، در این پیش‌نویس که قرار است عربستان‌ آن را به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه دهد سوریه و حزب الله لبنان هدف انتقادات عربستان قرار گرفته‌اند. این پیش‌نویس هنوز در حال آماده‌سازی است و قرار است به 193 کشور عضو سازمان ملل برای تصویب و رای‌گیری در خصوص آن در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شود.

بر اساس گزارش شبکه المیادین، مهمترین بندهای طرح پیشنهادی عربستان حاکی از خشم این کشور از کشته شدن بیش از 100 هزار قربانی در سوریه بدون تمیز دادن میان نظامیان و غیرنظامیان است.

همچنین در این پیش‌نویس نسبت به ادامه "نقض حقوق بشر در سطح گسترده در سوریه" با استفاده از حملات هوایی به مناطق مسکونی ابراز نگرانی شده است.

در این طرح دولت عربستان به کشته شدن کودکان سوری در عملیات نظامی اشاره کرده و ضمن طرح این ادعا که سلاح‌های شیمیایی توسط دولت سوریه استفاده شده با شدیدترین لحن و عبارات این اقدام محکوم شده است.

مقامات عربستانی علاوه بر این در طرح مذکور خواهان همکاری بی‌قید و شرط با تیم بازرسان سازمان ملل برای انجام تحقیقات در آزادی کامل شدند.

شبکه المیادین اعلام کرد که در طرح پیشنهادی عربستان اقدامات ناقض حقوق بشر هر دو طرف درگیر در سوریه محکوم و ادعا شده است که اقدامات ناقض حقوق بشر دولت سوریه بسیار خشن‌تر و گسترده‌تر بوده است.

در این پیش‌نویس همچنین به دخالت‌های خارجی در سوریه و به شکل ویژه به حضور نیروهای حزب الله لبنان در این کشور اشاره و اعلام شده است که عربستان نسبت به اینکه دخالت‌ها به سطح نقض حقوق بشر برسد، نگران است.

مقامات عربستانی در این پیش‌نویس همچنین نسبت به تاثیرات منفی" دخالت خارجی در منطقه هشدار دادند.

پیش از این پنج کشور عضو دائم شورای امنیت در توافق برای نحوه پاسخ‌گویی به استفاده احتمالی سلاح‌های شیمیایی در سوریه شکست خورده‌اند.

مجمع عمومی سازمان ملل نیز اخیرا شماری از طرح‌های پیشنهادی قطر که سال گذشته میلادی در محکومیت دولت سوریه ارائه شده بود، تصویب کرد.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۹ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92060905301
  • خبرنگار : 71434