اعلام اولویت‌های گردشگری برای 100 روز

طولانی‌ترین غار نمکی جهان و پرنده‌ی اندومیک ایران ثبت می‌شود

معاون گردشگری کشور با اعلام برنامه‌ی 100 روزه‌ی این معاونت طبق خواست دولت، گفت:‌ در طول اجرای این برنامه، طولانی‌ترین غار نمکی جهان در جزیره‌ی قشم و همچنین پرنده‌ی «زاغ بور» به عنوان دو اثر طبیعی ملی، ثبت می‌شوند.

معاون گردشگری کشور با اعلام برنامه‌ی 100 روزه‌ی این معاونت طبق خواست دولت، گفت:‌ در طول اجرای این برنامه، طولانی‌ترین غار نمکی جهان در جزیره‌ی قشم و همچنین پرنده‌ی «زاغ بور» به عنوان دو اثر طبیعی ملی، ثبت می‌شوند.

منوچهر جهانیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که برنامه‌ی 100 روزه‌ی بخش گردشگری کشور ارایه شده است و در کمیته‌ای که روز شنبه، 9 شهریورماه تشکیل جلسه‌ می‌دهد، بررسی خواهد شد که پس از تأیید آن از سوی دولت، اولویت‌ها نیز مشخص می‌شود، یادآور شد: این برنامه‌ها از چهار دفتر گردشگری داخلی، گردشگری خارجی، آموزش و طبیعت‌گردی گرفته شده است که هر یک دست‌کم 10 برنامه‌ی اصلی را برای 100 روز اعلام کرده‌اند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد:‌ ثبت میراث طبیعی چون، طولانی‌ترین غار نمکی جهان با عنوان «نمکدان» که در جزیره‌ی قشم قرار دارد و پرنده‌ی اندومیک ایران،‌ «زاغ بور»، از جمله برنامه‌ی در اولویت‌ بخش طبیعت‌گردی این معاونت است که تلاش می‌شود در این مدت برای ثبت‌ آن‌ها حتما اقدام شود.

او،‌ تدوین دستورالعمل‌ فعالیت دفاتر ICT به عنوان دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری در 10هزار روستا براساس تفاهم‌نامه‌ی این سازمان با وزارت فناوری اطلاعات را از دیگر برنامه‌های در اولویت بخش گردشگری ذکر کرد و افزود: آماده‌سازی زیرساخت‌های روستاهای هدف گردشگری براساس تفاهم‌نامه‌ی پنج جانبه‌ی این سازمان در این مدت زمانی پیگیری خواهد شد.

جهانیان همچنین به برنامه‌های در اولویت بخش آموزش گردشگری، اشاره کرد و گفت: برگزاری دوره‌های بازآموزی و آموزش ضمن خدمت برای تمام کارکنان مجموعه‌های خدمات گردشگری از اقدامات ضروری است که این دوره‌ها براساس استاندارد و ضرورت‌های خدمات‌رسانی طراحی شده‌اند.

او در ادامه، سامان‌دهی مراکز علمی کاربردی در زیرمجموعه‌ی موسسات آموزش گردشگری و 90 موسسه‌ی آموزش کوتاه‌مدت و بازآموزی دروسی که در این موسسات ارایه می‌شوند را از دیگر برنامه‌های ضروری این معاونت اعلام کرد.

وی نظارت بر اماکن اقامتی و خدماتی گردشگری را یکی دیگر از ضرورت‌های بخش گردشگری کشور دانست و افزود: از هفته‌ی گذشته، گروه‌های ناظر، مشخص و به مسیرها و نقاط پر سفر کشور، اعزام شده‌اند که نتایج نظارت‌های آن‌ها بزودی اعلام می‌شود.

معاون گردشگری ادامه داد: استانداردسازی هتل‌ها، مراکز خدماتی و دفاتر خدمات مسافرتی نیز یکی دیگر از اولویت‌ها به شمار می‌آید که احکام اعضای کمیته‌ی استانداردسازی صادر شده و کار آن‌ها نیز به نوعی شروع شده است.

جهانیان با بیان این‌که براساس این برنامه در 100 روز، دست‌کم 100 هتل به چرخه‌ی استانداردسازی وارد می‌شوند، اظهار کرد: شکل استانداردسازی در این دوره با توجه به تغییر عاملان تطبیق و استفاده از افرادی که مدارک معتبر از موسسات خارجی دارند، تغییر کرده و سعی شده است مطابق با استاندارد جهانی رفتار شود.

وی همچنین درباره‌ی اولویت‌های گردشگری خارجی، اظهار کرد: در 100 روز تعیین شده، باید هشت کمیته‌ی فنی مشترک گردشگری با هشت کشور هدف از جمله تاجیکستان، عمان، آذربایجان، روسیه و ژاپن تشکیل شود که تاکنون برخی از آن‌ها برای تشکیل این کمیته‌ها، اعلام همکاری و حتی زمانی را مشخص کرده‌اند، ما نیز پی‌گیر پاسخ باقی کشورها نسبت به این درخواست هستیم.

جهانیان در ادامه، برنامه‌ریزی برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در کشورهایی چون، ژاپن، فرانسه، چین و انگلیس را از دیگر اولویت‌ها دانست و ادامه داد: فعال‌سازی و توسعه‌ی دفاتر اطلاع‌رسانی گردشگری در فرودگاه‌های بین‌المللی کشور،‌ نظارت و بازدید از مرزهای ورودی برای سامان‌دهی وضعیت اطلاع‌رسانی گردشگران و فعال‌سازی کمیته‌ی تبلیغات و اطلاع‌رسانی از دیگر اقدامات قابل اجرا در 100 روز زمان تعیین شده است.

زاغ بور

انتهای پیام

  • جمعه/ ۸ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۰۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92060804708
  • خبرنگار : 71021