هیگ: بن‌بست سیاسی نباید مانع اقدام نظامی علیه اسد شود

وزیر امور خارجه انگلیس تهدید کرد، اگر ثابت شود که بشار اسد از تسلیحات شیمیایی علیه مخالفانش استفاده کرده است، بن‌بست دیپلماتیک نباید مانع از اقدام بین‌المللی علیه سوریه شود.

وزیر امور خارجه انگلیس تهدید کرد، اگر ثابت شود که بشار اسد از تسلیحات شیمیایی علیه مخالفانش استفاده کرده است، بن‌بست دیپلماتیک نباید مانع از اقدام بین‌المللی علیه سوریه شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در اظهاراتی که توسط روزنامه دیلی تلگراف به چاپ رسید، با بیان دوباره گفته‌های دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، گفت که باید با اقدام نظامی به جهان نشان بدهیم که استفاده از سلاح‌های شیمیایی بدون پاسخ باقی نمی‌ماند.

هیگ افزود: این تنها محدود به یک کشور یا یک جنگ نیست. ما نمی‌توانیم شاهد نادیده انگاشته شدن ممنوعیت جهانی استفاده از تسلیحات شیمیایی باشیم.

انگلیس، آمریکا و فرانسه مدعی هستند که حمله شیمیایی هفته گذشته در حومه دمشق که به مرگ صدها شهروند انجامید توسط دولت سوریه انجام شده است، اتهامی که دولت اسد به شدت رد می‌کند.

هیگ نسبت به "عادی شدن تدریجی" استفاده از این تسلیحات هشدار داده و خواستار این شد که شورای امنیت سازمان ملل با انجام مسئولیت‌هایش، این حوادث را محکوم کرده و خواستار واکنش دندان شکن بین‌المللی به عاملان حادثه شود.

هیگ ادامه داد: هیچ کدام از تلاش‌های پیشین در شورای امنیت برای اقدام علیه دولت سوریه به نتیجه نرسیدند و ما نمی‌توانیم اجازه دهم که یک بن‌بست سیاسی به سپری برای در امان ماندن عاملان این جنایات تبدیل شود.

روسیه که دارنده حق وتو در شورای امنیت است، دائما به واشنگتن و متحدانش نسبت به حمله نظامی به سوریه هشدار داده است.

هیگ هشدار داد که در صورتی که اقدامی علیه دولت سوریه صورت نگیرد، "دهه‌ها کار سخت برای ایجاد یک رژیم بین‌المللی از قوانین و موانع" بر سر راه استفاده از چنین تسلیحاتی که سازمان ملل نیز ناظر آن بود، بی‌ارزش می‌شود.

وزیر امور خارجه انگلیس تایید کرد که واکنش نظامی خطراتی را به همراه دارد اما مدعی شد که در صورت عدم واکنش، خطرات بیشتری به وجود می‌آیند.

قانونگذاران پارلمان انگلیس قرار است فردا (پنج‌شنبه) این موضوع را مورد بحث قرار دهند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۶ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۹:۵۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92060603732
  • خبرنگار :