توصیه‌هایی برای دوچرخه‌سواران

شرایط نامناسب دوچرخه‌ و خسته شدن عضلات دلیل عمده آسیب دیدگی‌های دوچرخه‌سواران است.

شرایط نامناسب دوچرخه‌ و خسته شدن عضلات دلیل عمده آسیب دیدگی‌های دوچرخه‌سواران است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فیزیوتراپ‌های "انجمن فیزیوتراپی آمریکا" در این زمینه توصیه‌هایی به دوچرخه‌سواری کرده‌اند. یکی از اعضای APTA (انجمن فیزیوتراپی آمریکا) می‌گوید: اولین چیزی که ما از بیمارانی که بر اثر دوچرخه‌سواری آسیب دیده‌اند می‌خواهیم ، این است که دوچرخه‌ خود را چک کنند تا در شرایط مناسبی باشد، اگر دوچرخه وضعیت خوبی نداشته باشد باعث ایجاد مشکل می‌شود.

بیشترین مشکلی که در دوچرخه آسیب ایجاد می‌کند، ارتفاع زین است که یا زیادی بلند و یا زیادی کوتاه است. دسته دوچرخه نیز ممکن است زیادی بلند یا کوتاه باشد.

به دوچرخه‌سواران توصیه می‌شود که کارهای زیر را انجام دهند.

زین: از ارتفاع زین مطمئن باشند. اگر زین در جای مناسب نباشد، وزن زیادی بر روی دست، بازوها و کمر می‌افتد. تراپیست، با اندازه‌گیری زاویه زانو می‌توانند ارتفاع مناسب مناسب زین را مشخص کنند. همچنین زین باید فاصله مناسبی با دسته دوچرخه داشته باشد، اگر زیاد نزدیک باشد، وزن اضافه‌ای بر بازوها و میانه کمر وارد می‌شود و اگر زیاد دور باشد. وزن اضافه بر پایین کمر و گردن وارد می‌شود.

دسته دوچرخه: موقعیت دسته دوچرخه می‌تواند بر دست، شانه ، گردن و کمر تاثیر بگذارد. هر چقدر دسته بالاتر باشد وزن بیشتری به زین وارد می‌شود. به طور کلی دوچرخه‌سواران قدبلندتر باید دسته کوتاه‌تری داشته باشند که متناسب با ارتفاع زین باشد. اگر جایگاه دسته درست باشد، زاویه بین استخوان بازو و بدنه 90 درجه می‌شود. این زاویه برای دوچرخه‌سواران جاده‌ می‌بایست 25 تا 35 درجه و برای دوچرخه‌سواران تفریحی 35 تا 90 درجه باشد. دوچرخه‌سواران باید بعد از هر تصادف یا افتادن دوچرخه خود را چک کنند.

رکاب : زاویه بین زانو و پدال نیز باید اندازه‌گیری شود. هر چقدر این زاویه به 35 درجه نزدیک‌تر باشد، کارایی دوچرخه‌سوار بیشتر می‌شود و فشار کمتری به زانو وارد می‌شود. برای دوچرخه‌سواران جاده‌ای این درجه باید بین 30 تا 35 باشد. برای دوچرخه‌سواران تفریحی باید 35 تا 45 درجه باشد. پدال زدن نیاز به مهارت هوازی دارد. شما باید بتوانید در هر دقیقه‌ 80 تا 90 دقیقه‌ پدال بزنید. پدال زدن با این سرعت احتمال آسیب دیدگی‌ را کم می‌کنند.

شرایط فیزیکی: انعطاف پذیر همسترینگ ، عضله چهار سر و عضله سرینی برای دوچرخه‌سواری مهم است. این عضلات قدرت را برای پدال زدن فراهم می‌کنند. تغییراتی در قدرت و انعطاف پذیری دوچرخه‌سواران می‌تواند بر توانایی آنها تاثیر بگذارد. دوچرخه‌سواران می‌توانند از لوازم جانبی برای بهتر شدن کارایی خود استفاده کنند. شرایط مناسب دوچرخه‌ می‌تواند ناراحتی را کمتر کند و از آسیب دیدگی‌ جلوگیری کند.

APTA توصیه‌هایی برای جلوگیری از آسیب دیدگی‌ها کرده است.

- به طور مداوم جایگاه دست را تغییر دهید تا بالا تنه راحت‌تر باشد.

- همیشه کنترل دسته را دسته باشید.

- هنگامی که پدال می‌زنید. باید زانویتان کمی خم شود. سعی کنید هنگام پدال زدن لگن را تکان ندهید.

- دلایل دردهای زانو بر اثر دوچرخه‌سواری عبارتند از : زین بسیار کوتاه، پدال زدن با سرعت کم، استفاده بین از حد از عضله چهار سر ، عدم تعادل، عضلات در پاها.

- دلایل اصلی گردن درد در دوچرخه‌سواری عبارتند از: جایگاه نامناسب دسته و زین که معمولا پایین‌تر از حد مناسب است.

- دلایل اصلی کمر درد. همسترینگ بدون انعطاف، استفاده بیش از حد از عضلات چهار سر، قدرت کم عضلات کمر، دسته بسیار پایین.

- دلایل اصلی پارگی همسترینگ، همسترینگ بدون انعطاف ، زین بالا ، قدرت کم همسترینگ.

- دلایل اصلی دست درد و پا درد. جایگاه نامناسب زین و دسته و استفاده بیش از حد از عضلات.

فیزیوتراپ‌ها می‌توانند بدون جراحی تا حدودی دردها را کم کنند و دامنه حرکت را بالا ببرند. هدف فیزیوتراپی بالا بردن سلامت و کیفیت زندگی است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۴ شهریور ۱۳۹۲ / ۰۰:۰۰
  • دسته‌بندی: علم ورزش
  • کد خبر: 92060401952
  • خبرنگار : 71277