در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

دستغیب: طرح موضوع حمله احتمالی آمریکا به سوریه در حد تهدید است

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که طرح موضوع آماده شدن پنتاگون برای حمله احتمالی به سوریه در حد تهدید و تشدید فشار است چون این کار برای آمریکایی‌ها هزینه‌های فراوانی دارد.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که طرح موضوع آماده شدن پنتاگون برای حمله احتمالی به سوریه در حد تهدید و تشدید فشار است چون این کار برای آمریکایی‌ها هزینه‌های فراوانی دارد.

احمدرضا دستغیب در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اعلام وزیر دفاع آمریکا در مورد آماده شدن این کشور برای حمله احتمالی به سوریه اظهار کرد: طرح این موضوع بیشتر جنبه فشار و تهدید دارد چراکه تروریست‌ها در سوریه با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و شرایط به وجود آمده در طول این مدت توسط تکفیری‌ها و ناکامی‌های اخیر آنها رسوایی‌های فراوانی از لحاظ فکری و معنوی برایشان ایجاد کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه انگیزه در جبهه تروریست‌ها برای ادامه شرایط از بین رفته است، پیش‌بینی می‌شود اگر وضعیت به همین صورت ادامه پیدا کند، مناطق دیگری از سوریه در اختیار ارتش این کشور قرار خواهد گرفت.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: از طرف دیگر با توجه به مجموعه اتفاقات، تحولات و ناکامی‌هایی که اخوانی‌ها در مصر داشتند و همچنین توقف پشتیبانی صریح از جبهه تروریست‌ها در سوریه، می‌توان اینگونه پیش‌بینی کرد که احتمال مواجه خارجی از سوی ایالات متحده به کشورهای غربی لااقل در شرایط فعلی در حد یک تهدید خواهد بود.

دستغیب خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی منطقه تهاجم برخلاف منافع کشورهای دیگر از جمله روسیه خواهد بود، از این جهت احتمال می‌دهم که موضوع آماده شدن برای حمله نظامی در حد یک تهدید و تشدید فشار در منطقه بر علیه سوریه لااقل در کوتاه مدت است.

وی درعین حال گفت: ارگ حمله نظامی نیز در سوریه رخ دهد، هزینه فراوانی برای آمریکا در پی خواهد داشت، چون مدیریت جنگ در آن واحد در چند کشور کار دشواری است و اگر آنها می‌خواستند شرایط را در نقاط دیگری که برایشان حساس‌تر است، ادامه می‌دادند.

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، با بیان اینکه در طول یک سال و نیم گذشته آمریکایی‌ها به صورت غیرمستقیم در سوریه اقدامات خود را انجام می‌دهند گفت: در طول این مدت آمریکایی‌ها به وسیله نیروهای گماشته و تروریست‌ها اعم از تکفیری‌ها و سلفی‌ها اقداماتی را در سوریه انجام می‌دهند که این بدان معناست که آمریکایی‌ها رویارویی غیرمستقیم را در سوریه دنبال می‌کنند.

دستغیب افزود: از طرف دیگر شرایط جنگ در سوریه با عراق و افغانستان متفاوت است و آمریکا می‌داند که در صورت حمله به سوریه با چالش‌های بسیاری مواجه خواهد شد، چون جبهه مقاومت در سوریه شکل گرفته و آنها تنها در صورتی که این کشور را با خاک یکسان کنند امکان تسلط خواهند داشت.

وی در پایان تاکید کرد: کار در جبهه سوریه در مقایسه با عراق و افغانستان بسیار دشوار است و طبیعتا آمریکا در صورت حمله نظامی مستقیم، هزینه‌های زیادی پرداخت می‌کند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۳ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 92060301563
  • خبرنگار : 71234