اهداف احتمالی پنتاگون در سوریه

یک روزنامه آمریکایی به نقل از مقام‌های آگاه گزارش داد، دولت آمریکا گزینه‌های نظامی خود را برای حملات احتمالی در سوریه اصلاح کرده است و اقدامات دیپلماتیکی را برای ایجاد یک واکنش بین‌المللی در قبال اتهاماتی مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی، به اجرا درآورده است.

یک روزنامه آمریکایی به نقل از مقام‌های آگاه گزارش داد، دولت آمریکا گزینه‌های نظامی خود را برای حملات احتمالی در سوریه اصلاح کرده است و اقدامات دیپلماتیکی را برای ایجاد یک واکنش بین‌المللی در قبال اتهاماتی مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی، به اجرا درآورده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشته است: مقام‌های رسمی پنتاگون روز پنج‌شنبه فهرست‌های اهداف احتمالی در دولت سوریه و تاسیسات نظامی این کشور را به‌روز کردند که این امر بخشی از برنامه احتیاطی‌ای محسوب می‌شود که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا باید در مورد چگونگی برخورد با آن تصمیم بگیرد.

در حالی که وزارت دفاع آمریکا بر روی گزینه‌های خود کار می‌کند، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا با لوران فابیوس، همتای فرانسوی خود، روسای سیاست خارجی ترکیه، اردن و اتحادیه اروپا و همچنین بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل به گفت‌وگوی تلفنی پرداخت.

وال‌استریت ژورنال نوشته است:‌ دولت سوریه استفاده از گاز سمی علیه مردم کشورش را انکار کرده است و کشورهایی چون روسیه و ایران نیز که جزو حامیان دولت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه محسوب می‌شوند نیز دشمنان بین‌المللی وی را عامل توطئه‌چینی علیه اسد معرفی می‌کنند. مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که آنها شواهد و مدارک مستدلی درباره استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه در اختیار دارند اما برای ارزش گذاری و جمع‌آوری شواهد بیشتر نیازمند فعالیت بیشتر هستند.

در حالی که نیروهای اسد در شهرهای حومه دمشق پیشروی کرده‌اند، دولت دمشق هیچ تمایلی مبنی بر پذیرش درخواست دبیرکل سازمان ملل برای حضور بازرسان این سازمان به منظور تحقیق و تفحص در رابطه با اتهام استفاده از سلاح شیمیایی از خود نشان نداده است.

مقام‌های آمریکایی که مساله بازبینی گزینه‌های نظامی را در پنتاگون شرح دادند تاکید کردند که هدف آنها سرنگونی دولت اسد نیست اما در صورتی که شواهد کاملی مبنی بر دخالت نیروهای دولتی سوریه در حملات با استفاده از گازهای سمی که روز چهارشنبه علیه مردم در حومه دمشق صورت گرفت، یافت شود، اسد را مورد مجازات قرار می‌دهند.

اتخاذ این گزینه‌ها به این معناست که آمریکا هشداری را به اسد و حامیان وی ابلاغ می‌کند. هنوز مشخص نیست که آیا رییس جمهوری آمریکا خود را برای این گزینه‌ها آماده کرده است یا خیر چرا که وی از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه ارتش آمریکا را از دخالت در این درگیری‌ها و ناآرامی‌ها بر حذر داشته است.

مقام‌های آمریکایی معتقدند که دولت اسد طی ماه‌های اخیر در مقیاسی کوچک از سلاح شیمیایی استفاده کرده است اما دولت واشنگتن همچنان در حال جمع آوری داده‌ها و تحلیل شواهد درباره این مساله است که چه اتفاقی در حملات روز چهارشنبه رخ داده است.

برنادت میهان، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت: به محض اینکه ما از حقایق مطمئن شویم، رییس جمهوری آمریکا تصمیمی را برای اینکه چگونه به این روند در سوریه واکنش نشان دهیم، اتخاذ می‌کند.

اوباما پیشتر اعلام کرده که استفاده دولت اسد از سلاح شیمیایی عبور از خط قرمز است و احتمالا به واکنشی از جانب واشنگتن منجر می‌شود.

گزینه‌های نظامی آمریکا حملات بالقوه علیه اهداف دولت اسد از جمله تاسیسات حساس دولت دمشق که برای مقابله با نیروهای مخالف از آنها استفاده می‌کند، شامل می‌شود. به علاوه، حملات آمریکا علیه سیستم‌ها و امکانات تاسیساتی نظامی دولت سوریه است که به صورت مستقیم در حملات با استفاده از گاز سمی مورد استفاده قرار می‌گیرند یا این نوع حملات را تسهیل می‌بخشند و همچنین تاسیسات فرماندهی و کنترل و توپخانه‌های خط مقدم را نیز شامل می‌شوند.

یکی از مقام‌های ارشد مطلع درباره گزینه‌های پیشنهادی پنتاگون گفت: به‌روز کردن اطلاعات به این دلیل ضرورت دارد که نیروهای دولتی اسد هر روز در حال تغییر موضع هستند. این یک روند پویاست. برخی از گزینه‌ها در این باره سال گذشته برای کاخ سفید آماده شده بود.

مقام‌های آگاه اعلام کردند که برای در جریان گذاشته شدن درباره وقایع در سوریه به صورت منظم اطلاعاتشان از سوی پنتاگون به‌روز می‌شود.

ژنرال مارتین دمپسی، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نگرانی‌های خود را درباره مداخله مسلم نظامی در سوریه ابراز داشته و خطرات مرتبط با پیشنهاد ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه را برای حفاظت از مخالفان دولت اسد و آوارگان سوری بیان کرده است.

وی افزود: این چنین پیشنهاداتی نیازمند یک کمپین بمباران از سوی آمریکا در سراسر سوریه است. حریم هوایی سوریه توسط سیستم‌های پیشرفته هوایی ساخت روسیه که می‌توانند هواپیماهای آمریکایی را ساقط کنند، حفاظت می‌شود.

ژنرال دمپسی به ویژه نسبت به پیشنهادها درباره مداخله آمریکا به منظور کمک به مخالفان اسد برای سرنگونی وی مخالفت خود را ابراز داشت و گفت که این مساله می‌تواند ندانسته و ناخواسته باعث قدرت بخشیدن به گروه‌های اسلام‌گرای تندرو شود که در بسیاری از نواحی سوریه بر مخالفان تسلط دارند و می‌توانند پس از اسد قدرت را در سوریه به دست بگیرند.

در گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: مقام‌های آمریکایی همچنین اعلام کردند که گزینه‌های محدودتر تحت بررسی هستند که از جمله آنها می‌توان به استفاده از حملات هوایی با استفاده از تسلیحاتی که از فاصله دور برای هدف قرار دادن مورد استفاده قرار می‌گیرند و شامل موشک‌های کروز هستند، اشاره کرد. در صورت استفاده از این نوع حملات، دیگر نیازی نیست که آمریکا جت‌های خود را به حریم هوایی سوریه اعزام کند. اسراییل در سال جاری میلادی با استفاده از همین روش چندین حمله هوایی علیه سوریه انجام داد و با این کار از اعزام هواپیماهای دارای سرنشین به قلمروی سوریه اجتناب کرد.

مقام‌های آمریکایی همچنین اعلام کردند که این گزینه‌ها از سوی مقام‌های ارتش آمریکا به دقت مورد بررسی قرار گرفته‌اند و در صورتی که مشخص شود نیروهای دولت اسد از سلاح شیمیایی در حملات خود استفاده کردند، اوباما می‌تواند با یک دستور کوتاه اقدامی موثر انجام دهد و اگر که بخواهد می‌تواند گزینه استفاده از زور را برگزیند.

وزیر امور خارجه فرانسه نیز اعلام کرد که جامعه بین‌الملل تنها نباید خود را به محکومیت علنی تحولات اخیر در سوریه محدود کند و باید با واکنشی شدید و استفاده از زور به این روند پاسخ دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در ذهنش عملیات نظامی چون حملات هوایی است یا خیر، گفت: می‌دانم که منظورم چیست. همه چیز به واکنش آمریکا بستگی دارد.

کشورهای غربی با تنگنایی مشابه که از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه آنها را گرفتار کرده است، مواجه هستند؛ اینکه آیا می‌توانند در سوریه بدون درگیری با حامیان قدرتمند دولت اسد، مداخله کنند یا خیر.

وزیر امور خارجه فرانسه گفت: در صورتی که روسیه از حق وتوی خود برای بلوکه کردن اقدام تعیین کننده و قاطع شورای امنیت سازمان ملل استفاده کند، تصمیم برای اثبات مجدد وضعیت موجود در سوریه باید از راه دیگری اتخاذ شود.

احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز بر انجام اقداماتی برای جلوگیری از حملات شیمیایی آتی در سوریه تاکید کرد و در جریان کنفرانسی مطبوعاتی با گوئیدو وستروله، همتای آلمانی خود در برلین گفت: سوریه از تمامی خطوط قرمز عبور کرده است. اما شورای امنیت سازمان ملل حتی قادر نبوده تا یک قطعنامه صادر کند. این رویدادی است که نمی‌توان به هیچ وجه آن را نادیده گرفت.

در صورتی که اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه تایید شود، بیانگر بزرگترین مقیاس استفاده از این نوع سلاح از زمان حمله شیمیایی صدام علیه شهروندان ایرانی و کرد در اواخر دهه 1980 میلادی است.

جن پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: جان کری روز پنج‌شنبه با احمد جربا، رییس ائتلاف اپوزیسیون سوریه دیدار و تاسف آمریکا را به مردم سوریه که در جریان حمله گاز سمی روز چهارشنبه آسیب دیدند، ابراز داشت.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲ شهریور ۱۳۹۲ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 92060200555
  • خبرنگار : 71129