مالکی: سازمان ملل درباره سوریه وارد عمل شود/می‌توانیم به تحصن‌های عراق پایان دهیم

نخست وزیر عراق در گفت‌وگو با جفری فلتمن از سازمان ملل خواست دو طرف در سوریه را به گفت‌وگو سوق داده و به رنج و دشواری‌های مردم این کشور پایان دهد.

نخست وزیر عراق در گفت‌وگو با جفری فلتمن از سازمان ملل خواست دو طرف در سوریه را به گفت‌وگو سوق داده و به رنج و دشواری‌های مردم این کشور پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه اماراتی الخلیج، دفتر نوری مالکی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که مالکی با جفری فلتمن، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی که هم اکنون در عراق است به بحث و گفت‌وگو در مورد تحولات اوضاع منطقه پرداخت و تاکید کرد که عراق از تلاش‌ها برای رسیدن به حل سیاسی بحران سوریه و پایان دادن به رنج مردم این کشور حمایت می‌کند.

نوری مالکی بارها و بارها تاکید کرده است که برون رفت از بحران سوریه در راهکار سیاسی و دیپلماتیک و عدم دخالت در امور این کشور نمود پیدا می‌کند.

وی بار دیگر با اشاره به موضع کشورش مبنی بر رد کمک تسلیحاتی به مخالفان سوری تاکید کرد: حمایت بغداد از برگزاری نشست "ژنو 2" که به دنبال رسیدن به راه‌حل‌های سیاسی بحران سوریه است مورد قبول طرف‌های درگیر قرار گرفته است و عراق نیز برای شرکت در این نشست آمادگی کامل دارد.

از سوی دیگر، جفری فلتمن، نیز تصریح کرد: با مطالب ارائه شده از سوی مالکی در خصوص اوضاع سوریه کاملا موافقم و بر حضور عراق در هر نشست بین‌المللی در مورد سوریه تاکید می‌کنم.

جامعه بین الملل برای بررسی مقدمات برگزاری "ژنو 2" بر اساس بیانیه "ژنو یک" و توافق آمریکا و روسیه تلاش‌های دیپلماتیک بسیاری انجام می‌دهد.

براساس بیانیه "ژنو یک" دولت موقت سوریه از اعضای دولت کنونی و نیز از مخالفان آن تشکیل شده، قانون اساسی جدید نوشته و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

فلتمن در گفت‌وگو با مالکی آمادگی سازمان ملل را برای حمایت از دولت عراق در پناه دادن به آوارگان سوری مقیم عراق که 160 هزار تن هستند، اعلام کرد.

عراق از ابتدای بحران سوریه شاهد گسیل آوارگان سوریه به خاک خود و مستقر کردن آنها در منطقه کردستان عراق و استان الانبار واقع در غرب این کشور است.

از سوی دیگر، نوری مالکی تاکید کرد که دولتش قدرت پایان دادن به تحصن‌ها را در عراق که از بیش از هشت ماه گذشته آغاز شده دارد.

وی افزود: ما می‌توانستیم تحصن‌ها را مانند مصر با زور خاتمه دهیم اما نمی‌خواهیم کسی را بکشیم.

مالکی از روند دموکراسی در کشورش تقدیر کرد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92052816124
  • خبرنگار :