هشدار عربستان به موضع‌گیری‌های اروپا علیه مصر

وزیر خارجه عربستان در پی دیدار با رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که با پاریس درباره اعطای فرصتی به مصر در راستای تحقق اهداف نقشه راه دولت موقت و برقراری امنیت و نیز برگزاری انتخابات زودهنگام توافق کرده است.

وزیر خارجه عربستان در پی دیدار با رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که با پاریس درباره اعطای فرصتی به مصر در راستای تحقق اهداف نقشه راه دولت موقت و برقراری امنیت و نیز برگزاری انتخابات زودهنگام توافق کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیرة، سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان روز یکشنبه با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در پاریس دیدار کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص وضعیت مصر و آخرین تحولات این کشور گفت‌وگو کردند.

وزیر خارجه عربستان در پی دیدارش با رئیس جمهوری فرانسه گفت که با وی درباره اعطای فرصتی به مصر در راستای تحقق اهداف نقشه راه دولت موقت با هدف تحقق امنیت و برگزاری انتخابات زودهنگام توافق کرده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: آزادی بیان باید بدون هیچ گونه خشونت در مصر انجام شود.

براساس گزارش رسانه‌های فرانسوی، دو طرف در این دیدار درباره نزدیک کردن دیدگاه‌های فرانسه و عربستان جهت اعطای فرصتی جدید به مصر در تحقق امنیت و اهداف نقشه راه که دولت موقت اخیرا از آن صحبت کرده بودند، گفت‌وگو کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، سعود الفیصل در این دیدار تاکید کرده که کاملا معتقد است آزادی برگزاری تظاهرات حق قانونی است که در قوانین بین‌المللی به آن اشاره شده است.

فیصل ادامه داد: تظاهرکنندگان نیز باید متعهد شوند که هیچ گونه خساراتی را به اموال عمومی یا جان شهروندان دیگر وارد نکرده و از هرگونه خشونت خودداری کنند.

وی گفت: مساله ساده‌ای نیست که میلیون‌ها مصری به خیابان‌ها بیایند و از مقامات مصری بخواهند امنیتشان را تضمین کرده و انتخابات زودهنگام برگزار کنند.

وزیر خارجه عربستان گفت: برگزاری انتخابات در مصر براساس نقشه راه اعلام شده امری ضروری است.

وی با اشاره به تصمیم اخیر اتحادیه اروپا در بازنگری در روابطش با مصر نیز گفت: امکان ندارد با تهدید بتوان به نتیجه‌ای رسید.

رئیس جمهوری فرانسه نیز در پایان این دیدار با بیان اینکه سطح خشونت‌ها در مصر قابل قبول نیست، نسبت به برگزای هرچه سریعتر انتخابات در این کشور ابراز امیدواری کرد.

اولاند گفت: قابل قبول نیست ببینیم در کشور بزرگی مثل مصر این همه خشونت وجود دارد. زمانی که برگزاری تظاهرات حق آزاد هر شهروند است، باید به این حق احترام گذاشت.

وی تاکید کرد: کشورهایی که با مصر روابطی محکم و دوستانه دارند، باید تمام تلاششان را برای متوقف کردن خشونت در مصر و انجام مذاکرات سیاسی و برگزاری انتخابات در این کشور به کار ببندند.

اولاند همچنین به مسئولیت کشورهای عربی، اروپایی و فرانسه در کمک به مصر برای تحقق نقشه راه دولت موقت این کشور و فراهم کردن زمینه برای برگزاری انتخابات زودهنگام اشاره کرده و گفت: عربستان و فرانسه می‌توانند در عملیاتی که تنها راه عبور مصر از بحران موجود است، مشارکت کنند.

رئیس جمهوری فرانسه اظهار کرد، علاقه‌ای ندارد در روند سیاسی مصر دخالتی کند اما فرانسه نسبت به خشونت‌ها و کشتارها در مصر نگران است.

وی همچنین اعلام کرد که سعود الفیصل نامه‌ای را از عبدالله به عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای وی آورده که در آن حمایت کامل عربستان از مقامات جدید مصر در رویارویی با "تروریسم" اعلام شده است.

از سوی دیگر خالد بن محمد العطیه، وزیر خارجه قطر اعلام کرد که کشورش به مصر کمک می‌کند نه به گروه اخوان‌المسلمین.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۲۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92052815875
  • خبرنگار : 71434