درخواست برای دخالت شورای امنیت در حوادث زندان ابو زعبل مصر

بر اساس تازه‌ترین اعلام وزارت کشور مصر، در شورش زندانیان ابو زعبل 36 تن کشته شدند و تمامی کشته‌شدگان بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس تازه‌ترین اعلام وزارت کشور مصر، در شورش زندانیان ابو زعبل 36 تن کشته شدند و تمامی کشته‌شدگان بر اثر استنشاق گاز اشک‌آور جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وزارت کشور مصر در چهارمین و آخرین بیانیه خود در این باره اعلام کرد: هنگامی که 600 زندانی اخوان المسلمین از مقر نیروهای امنیتی به زندان ابو زعبل منتقل شدند و در حال تحویل به مسئولان زندان مذکور بودند، این افراد در تلاش برای فرار یک مامور امنیتی را به گروگان گرفتند که این امر باعث به وجود آمدن درگیری‌های میان زندانیان و نیروهای امنیتی شد.

در ادامه این بیانیه ‌آمده است: پس از بالا گرفتن تنش، نیروهای حفاظت از زندان به پرتاب گاز‌ اشک‌آور به سوی زندانیان که از اعضای اخوان المسلمین بودند روی آوردند که در این میان 36 تن از آنها به دلیل استنشاق گاز اشک‌آور جان خود را از دست دادند.

بنا بر اعلام وزارت کشور مصر، هیچ یک از کشته‌شدگان به ضرب گلوله جان نباخته‌اند و همگی به دلیل استنشاق بیش از حد گاز اشک‌آور خفه شدند.

پیشتر منابع مصری از کشته شدن 38 تن از اعضای اخوان المسلمین در تلاش برای فرار از زندانی در این کشور خبر داده بودند.

بنا بر این گزارش‌ها بیشتر قربانی‌های حادثه مربوط به بازداشتیانی است که در یک ماشین پلیس در نزدیکی حادثه نگهداری می‌شدند و به دلیل استنشاق بیش از حد گاز اشک‌آور جان باختند.

در همین حال، ائتلاف حمایت از مشروعیت که از گروه‌های حامی اخوان المسلمین تشکیل شده است اعلام کرد که در حوادث زندان زعبل 52 تن از طرفداران اخوان کشته شدند.

این ائتلاف با صدور بیانیه‌ای خواستار تحقیقات بین‌المللی فوری در خصوص این حادثه شد و مسئولیت آن را به عهده عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر دانست.

سازمان عربی حقوق بشر نیز که مرکز آن در انگلیس است با صدور بیانیه‌ای خواستار تحقیق فوری در این خصوص شد و اعلام کرد که نباید از این حادثه به سادگی و بدون تحقیق گذشت.

این سازمان اعلام کرد که با حساسیت زیاد حوادث زندان ابو زعبل را دنبال می‌کند و از شورای امنیت خواست تا کمیته‌ای را برای تحقیق فوری به مصر اعزام کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ / ۰۹:۱۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 92052815861
  • خبرنگار : 71430