مرمت آثار زلزله‌دیده‌ی ورزقان به کجا رسید؟

یک سال از روزی که ورزقان و شهرهای اطراف آن با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 2 / 6 ریشتر لرزیدند، می‌گذرد. اتفاقی که باعث شد بیشتر آثار تاریخی شهرهای «هریس»، «اهر» و «ورزقان» بین 15 تا 40 درصد آسیب ببینند.

یک سال از روزی که ورزقان و شهرهای اطراف آن با زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 2 / 6 ریشتر لرزیدند، می‌گذرد. اتفاقی که باعث شد بیشتر آثار تاریخی شهرهای «هریس»، «اهر» و «ورزقان» بین 15 تا 40 درصد آسیب ببینند.

به گزارش خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ 21 مردادماه سال گذشته وقتی عقربه‌های ساعت به پنج می‌رسید، تبریز و مناطقی دیگر در آذربایجان‌ شرقی به‌ شدتی لرزیدند که لرزش آن‌ها در مناطقی از استان‌های آذربایجان‌ غربی، گیلان، زنجان و اردبیل احساس شد. ‌لرزشی که علاوه بر گرفتن جان صدها نفر از اهالی این مناطق، باعث وارد شدن آسیب به بسیاری از بناهای تاریخی نیز شد.

یک روز پس از زلزله، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌ شرقی پس از بررسی وضعیت آثار تاریخی قرارگرفته در مناطق آسیب‌دیده، به خبرنگار ایسنا گفت که 15 تا 40 درصد آثار تاریخی این منطقه آسیب دیده‌اند و مرکز شهر تبریز در این زلزله آسیب ندیده،‌ این در حالی است که با گذشت یک سال از این اتفاق، هنوز این 40 درصد آسیب، پاک‌سازی نشده است.

تراب محمدی در این‌باره به خبرنگار ایسنا توضیح داد: چند روز پس از زلزله، در مردادماه سال گذشته، مرمت آثار آسیب‌دیده را ‌اولویت‌بندی کردیم تا در صورت رسیدن اعتبار، کار مرمت سریع‌تر انجام شود.

وی با اشاره به آسیب 40 درصدی بازار اهر که 800 مغازه و دو راسته بازار را شامل می‌شد، گفت: از آنجا که مرمت این بازار، نخست در اولویت کار قرار گرفت،‌ مرمت آن را از 20 شهریور سال گذشته آغاز کردیم و در 20 آذرماه نیز این مرمت به پایان رسید و بازار به بهره‌برداری رسید. همچنین «مسجدجامع اهر» چهارماه پس از زلزله و بقعه‌ی «شیخ ابواسحاق» نیز در مدتی کوتاه مرمت شد.

او با اشاره به آسیب 25 درصدی کاروانسرایی تاریخی در هریس، ادامه داد:‌ با رسیدن اعتبار از حدود یک‌ماه پیش، مرمت این کاروانسرا نیز آغاز شده است و تا پایان شهریورماه امسال به پایان می‌رسد.

وی همچنین به وارد شدن آسیب کلی به نمای عمارت «امیر ارشد» در ورزقان اشاره کرد و افزود: نمای کلی آسیب‌دیده مرمت شده و در حال انجام نازک‌کاری روی بنا هستیم. همچنین ‌اکنون مرمت بنای «شیخ شهاب‌الدین اهری» در حال انجام است. امیدواریم تا پایان شهریورماه امسال عمده‌ی اقدامات مرمتی روی بناهای آسیب‌دیده انجام شود، ‌تا این پروژه نیز با موفقیت به پایان برسد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۷ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 92052715302
  • خبرنگار : 71191