ابراهیم پشتکوهی گفت: تئاتر شهر در خیل عظیم تکنولوژی ماشینی شتابزده گم شده است.
این نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر که با خبرنگار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفتوگو میکرد، ادامه داد: معماری تئاتر شهر برای فضای خالی طراحی شده است، موضوعی که در معماری ایرانی به آن اهمیت داده میشد اما امروزه اثری از آن معماری تئاتر شهر که به عنوان میراث فرهنگی ارزش داشته باشد، نمیبینیم.
کارگردان نمایش«مثل آب برای شکلات» افزود: امروز نماهایی را اطراف تئاتر شهر میبینیم که هیچ سنخیتی با این بنا ندارد. چنین اتفاقاتی باعث شده تا هویت معماری تئاتر شهر که هویت خاصی بود، خدشهدار شود در حالیکه بناهایی مانند تئاترشهر در فضای خالی هویت خود را پیدا میکنند مثل میدان آزادی که اطرافش خالی است.
پشتکوهی اظهار تاسف کرد: کسانی که برای ساختوسازهای اطراف تئاترشهر تصمیم میگیرند، درک و دریافتی از تئاتر ندارند.
سرپرست گروه تئاتر «تیتووک» بندرعباس دربارهی تاثیر این اتفاقات بر مخاطبان تئاتر تصریح کرد: شاید به صورت مستقیم بر مخاطبان تأثیرگذار نباشد، اما تماشاگران قبل از اینکه به تئاتر بیایند، نیاز به آرامش دارند. در گذشته معماری ما مردم را به تفکر و تعمق دعوت میکرد ولی امروز با معماریهای شلوغ و مغشوشی مثل معماریهای مکانهای اطراف تئاتر شهر مواجهیم، معماریهایی که نه اسلامی، نه ایرانی و نه حتی غربی است بلکه معماری است که بساز و بفروشها آن را قالب و سطح آن را نازل کردهاند.
ابراهیم پشتکوهی در پایان گفت: گاهی مردم به دیدن یک فضا و یک ساختمان میآیند ولی امروز از تئاتر شهر چیزی دیده نمیشود چون ما داریم به مناسبتهای مختلف آسمان را با ستونهای سنگی و خشتی که هویت را از بین بردهاند، از مردم میگیریم. کاش این ساخت و سازها در جاهای دیگری صورت میگرفت.
انتهای پیام