عسکری اعلام کرد:

فزونی رشد هزینه‌های جاری دولت از نرخ رشد مالیات طی سال‌های 84 تا 91

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این‌که تامین کامل مخارج جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی یکی از مسایل مهمی است که مورد توجه سیاست گذران اقتصادی کشور است گفت: البته افزایش نسبت مالیات به هزینه‌های جاری بدون افزایش تلاش مالیاتی و کاهش و یا حداقل جلوگیری از هزینه‌های جاری ممکن نیست بنابراین تا زمانی که هزینه‌های جاری دولت از نرخ رشد درآمدهای مالیاتی بیشتر باشد نمی‌توان نسبت به پوشش کامل هزینه‌های جاری دولت از طریق مالیات‌ها امیدوار بود.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این‌که تامین کامل مخارج جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی یکی از مسایل مهمی است که مورد توجه سیاست گذران اقتصادی کشور است گفت: البته افزایش نسبت مالیات به هزینه‌های جاری بدون افزایش تلاش مالیاتی و کاهش و یا حداقل جلوگیری از هزینه‌های جاری ممکن نیست بنابراین تا زمانی که هزینه‌های جاری دولت از نرخ رشد درآمدهای مالیاتی بیشتر باشد نمی‌توان نسبت به پوشش کامل هزینه‌های جاری دولت از طریق مالیات‌ها امیدوار بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی عسکری تنظیم سیاست‌های اقتصادی و مالی کشور و ایجاد هماهنگی در امور مالی و اجرای سیاست‌های مالیاتی را از مهمترین اهداف سازمان امور مالیاتی اعلام و اظهار کرد: افزایش درآمدهای مالیاتی، کاهش هزینه‌های وصول مالیات، افزایش رضایتمندی مودیان، ارتباط سطح دانش، مهارت و توانمندسازی سرمایه انسانی، مالیات الکترونیکی، ارتقای بهره‌وری، ارتقای سلامت نظام اداری و توسعه مناسبات و ارتباطات بین‌المللی از جمله اهداف سازمان امور مالیاتی کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که سازمان امور مالیاتی با اجرای صحیح قوانین و مقررات مالیاتی و به کارگیری مناسب‌ترین روش‌ها و فن‌آوری‌های نوین به دنبال شناسایی، وصول و تعیین درآمدهای مالیاتی است، گفت: نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی از شاخص‌های مهم ارزیابی عملکرد کلان نظام مالیاتی کشور محسوب می‌شود که از یک سو تحت تاثیر عملکرد سازمان، وصول مالیات، کارآیی آن و قوانین و مقررات مالیاتی و از طرف دیگر تحت تاثیر عملکرد ساختار کلان اقتصادی و تولید ملی و محیط کسب و کار درکشور قرار دارد.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به این‌که بررسی روند نسبت مالیات به GDP نشان می‌دهد که این نسبت همواره بین شش تا هشت درصد در نوسان بوده است، تصریح کرد: تامین کامل مخارج جاری دولت از محل درآمدهای مالیاتی یکی از شاخص‌های مهمی است که همواره مورد توجه سیاست گذاران اقتصادی کشور بوده است.

عسکری با اشاره به این‌که بدون تردید افزایش نسبت مالیات به هزینه‌های جاری بدون افزایش تلاش مالیاتی و کاهش و یا حداقل جلوگیری از افزایش هزینه‌های جاری دولت ممکن نیست، اضافه کرد: تا زمانی که نرخ رشد هزینه‌های جاری دولت از نرخ رشد درآمدهای مالیاتی بیشتر باشد به هیچ وجه نمی توان نسبت به پوشش کامل‌ هزینه‌های جاری دولت از طریق مالیات‌ها امیدوار بود.

وی با اشاره به این‌که بررسی نرخ رشد هزینه های جاری دولت و درآمدهای مالیاتی طی سال‌های 84 تا 91 نشان از فزونی نرخ رشد هزینه‌های جاری دولت از نرخ رشد درآمدهای مالیاتی دارد، گفت: نسبت مالیات به هزینه‌های جاری از 40.7درصد در سال 84 به 50.5 درصد در سال 88 افزایش یافت اما این نسبت طی سال‌های بعدی حدود 43.5 درصد کاهش یافت که تحت تاثیر عوامل خارجی سازمانی است و دلیل کاهش آن عوامل بیرونی بوده است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به تحقق 94 درصد درآمدهای مالیاتی مصوب قانون بودجه سال 91 کشور، گفت: سازمان امور مالیاتی در راستای تحقق اهداف سند چشم انداز 20 ساله کشور ، اهداف برنامه‌های پنج ساله توسعه و در چارچوب طرح تحول اقتصادی دولت از سال 1383 اقدام به اجرای طرح مالیاتی با هدف افزایش درآمدهای مالیاتی، افزایش میزان رضایتمندی صاحبان منافع، ارتقای بهره وری و کاهش هزینه‌های اجرایی عملیات مالیاتی کرده است.

عسکری با بیان این‌که طرح جامع مالیاتی از 37 پروژه و 50 بسته کاری تشکیل شده است، خاطرنشان کرد: اجرای کامل قانون مالیات بر ارزش افزوده با هدف گسترش پایه‌های مالیاتی ، انتقال بار مالیاتی از تولید و سرمایه گذاری به مصرف، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف از کالا و خدمات، افزایش درآمدهای مالیاتی و توسعه اطلاعات مالیاتی از طریق زنجیره فعالیت‌های مشمول مالیات بر ارزش افزوده از نیمه دوم سال 87 در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به این‌که براساس تبصره 2 ماده 117قانون برنامه پنجم توسعه نرخ مالیات و عوارض بر ارزش افزوده از سال اول برنامه سالانه یک واحد درصد افزایش می‌یابد، گفت: این نرخ در سال 92 به شش درصد رسیده است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور همچنین به ایجاد پایگاه اطلاعاتی مودیان مالیاتی اشاره و اضافه کرد:‌از آنجا که برخورداری از یک سیستم جامع اطلاعاتی لازمه نظام پیشرفته مالیاتی است و اجرای طرح جامع مالیاتی بدون طراحی و ایجاد پایگاه‌های اطلاعاتی لازم هیچ گونه چشم انداز مثبتی نخواهد داشت ایجاد پایگاه اطلاعات مالی و مالیاتی مودیان به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر در مجموعه برنامه‌های سازمان قرار گرفت.

عسکری همچنین به تکمیل و پیگیری تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم اشاره و اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی کشور با اهدافی مانند رفع مشکلات کنونی قانون مالیات های مستقیم ، هماهنگ سازی ساختار آن با اهداف توسعه‌ای نظام مالیاتی در قالب طرح جامع مالیاتی ، معرفی پایه‌های جدید مالیاتی، شفاف سازی و موثرسازی مشوق‌های مالیاتی ، منطقی سازی ساختار نرخ‌ها و تبعیض‌های مالیاتی پس از حدود دو سال اقدام به تهیه پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم کرد که اکنون در کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.

وی به مبارزه با پولشویی اشاره و افزود: پولشویی فعالیت غیر قانونی است که به شدت نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور را تحت تاثیر قرار می دهد و به عنوان یک جرم مالی تاثیر منفی و چشمگیر بر رشد و توسعه اقتصاد کشور دارد.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این‌که اولین مرحله پولشویی ورود پول‌های ناسالم به اقتصاد است گفت: با کمک ابزارهای مالیاتی می‌توان از ورود این پول‌ها به اقتصاد جلوگیری کرد به همین دلیل می‌توان گفت یکی از گام های اساسی برای مبارزه با پولشویی جلوگیری از فرار مالیاتی است.

عسکری با بیان این‌که فرار مالیاتی تحقق اهداف نظام مالیاتی را غیر ممکن می‌کند اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی در راستای تحقق اهداف خود همواره مبارزه با این جرم اقتصادی را سرلوحه اقدامات خود قرار داده و در این راستا ده‌ها پروژه، طرح ملی نظام جامع اطلاعات مالیاتی و طرح مالیات بر ارزش افزوده را در دستور کار خود قرار داده است.

وی همچنین به الکترونیکی کردن فرآیندهای مالیاتی اشاره و تصریح کرد: دستیابی به نظام مالیاتی الکترونیکی از جمله اهداف و برنامه‌های اساسی توسعه نظام مالیاتی کشور است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به جمع‌آوری و دسترسی به اطلاعات اظهارنامه‌های ارث در سراسر کشور و ارسال کلیه اظهارنامه‌های یکسان به یک جایگاه به منظور ممانعت از دوباره کاری و پردازش اطلاعات تکراری تاکید کرد: سیستم‌های اظهارنامه‌های گمرکی، فروش اشخاص حقیقی و حقوقی، خرید اشخاص حقیقی و حقوقی، معاملات ذیحسابان، وصول و اجرا و سیستم قبض بانک از جمله اقداماتی است که سازمان مالیاتی نسبت به جمع‌آوری و دسترسی به اطلاعات آن‌ها اقدام کرده است.

عسکری با اشاره به این‌که در بخش خود اظهاری و با توجه به فراهم شدن بستر الکترونیکی برای دریافت اظهارنامه‌های مالیاتی مودیان از طریق اینترنت و پورتال سازمان شاهد گسترش خود اظهاری بوده‌ایم، خاطرنشان کرد:‌ بر این اساس در سال‌های 89 و 90 به ترتیب چهار میلیون و 417 هزار و 270 و چهار میلیون و 552 هزار و 937 اظهارنامه دریافت شده که در مقایسه با عملکرد سال 88 از روند افزایشی برخوردار شده است.

وی با اشاره به این‌که سازمان امور مالیاتی در راستای حفظ قوام و تداوم و بقای خود ناگزیر به حفظ ارتباط با مودیان مالیاتی به عنوان یکی از ارکان اساسی است، افزود: این امر یکی از راهکارهای اساسی در جهت جلب مشارکت مودیان و ترغیب و تشویق آنان به تمکین داوطلبانه و کاهش هزینه‌های تمکین، توجه به شیوه اخذ مالیات درخور توجه است. بنابراین اولین وظیفه سازمان مالیاتی تشویق و هدایت مودیان مالیاتی به ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی است.

رییس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این‌که تجربه نشان داده نظام‌های مالیاتی موفق تا حد زیادی توانسته‌اند سیستم پرداخت مالیات داوطلبانه توسعه دهند، گفت: پرداخت داوطلبانه مالیات مبانی مالیات را گسترش می دهد.

عسکری هدفمندسازی معافیت‌های مالیاتی، شفاف سازی روابط مودیان و ماموران مالیاتی و توسعه فرهنگ مالیاتی مبتنی بر اعتماد و وصول مالیات های معوق از اقدامات موفق این سازمان اعلام کرد.

وی با اشاره به این‌که ترکیب نامناسب تولید ملی و توزیع درآمد در کشور، سنتی بودن نظام توزیع و بخش مشاغل، سهم بالای بخش های معاف از مالیات، حجم بالای اقتصاد زیر زمینی و وجود نهادهای عمومی با گردش مالی بالا را از موانع و مشکلات سازمان در راستای تحقق اهداف اشاره و اضافه کرد: کمبود منابع مالی و بودجه، عدم وجود پایگاه اقتصادی مالی یکپارچه، فرایندهای ناکارآمد مالیاتی، ساختار نامناسب نرخ‌های مالیاتی و معافیت‌های گسترده مالیاتی و اثربخشی پایین برخی از مشوق های مالیاتی از دیگر مشکلات موجود در مسیر تحقق اهداف سازمان مالیاتی است.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 92052614686
  • خبرنگار :