خودروسازان اختیار تعیین معاون مالی‌شان را ندارند

مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: منطقی مدیرعامل اسبق ایران خودرو گله می‌کرد که هشت سال مدیرعامل ایران خودرو بودم اما نتوانستم معاون مالی‌ام را خودم تعیین کنم.

مشاور انجمن خودروسازان ایران گفت: منطقی مدیرعامل اسبق ایران خودرو گله می‌کرد که هشت سال مدیرعامل ایران خودرو بودم اما نتوانستم معاون مالی‌ام را خودم تعیین کنم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داوود میرخانی رشتی در مناظره تلویزیونی با موضوع بررسی قیمت‌گذاری خودرو، اظهار کرد:‌ وقتی صنعت خودرو دولتی است در آنجا اعمال نفوذ می‌کنند. به عنوان مثال مدیرعامل یک خودروساز می‌گوید 7000 کارمند تحمیلی دارم که با دست خط فلان آقا معرفی شده‌اند.

وی با بیان این‌که برخی نیز قطعه‌ساز به مدیرعامل خودروساز تحمیل می‌کنند، خاطرنشان کرد: می‌گویند اگر با این قطعه‌ساز قرارداد نبندید وزیر را استیضاح خواهیم کرد.

میرخانی رشتی ادامه داد: منطقی مدیرعامل اسبق ایران خودرو گله می‌کرد که هشت سالی که در ایران خودرو بودم نتوانستم معاون مالی‌ام را خودم تعیین کنم.

وی افزود: به دستور دولت در ونزوئلا سایت تولیدی زدند. مگر عاقلانه است که قطعات را بار کشتی کرده و این همه هزینه کنید. بنابراین باید به دولت بگوییم ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان.

مشاور انجمن خودروسازان ایران با بیان این‌که شورای رقابت ابتدا باید قیمت مواد اولیه تولید خودرو مانند فولاد و مس را کنترل می‌کرد، خاطرنشان کرد:‌ خودروسازان و قطعه‌سازان باید سودی داشته باشند که با استفاده از آن خطوط تولید را نوسازی کنند. همچنین باید ارز مورد نیاز موجود بوده، راه‌های انتقال آن وجود داشته و شرکت خارجی نیز مایل به تعامل با ما باشد.

وی ادامه داد:‌ در شرایط فعلی قطعه‌سازان به واردکننده تبدیل شده‌اند. برخی از آن‌ها قطعات را از چین وارد کرده و با مارک خودشان تحویل می‌دهند به همین دلیل ارزبری صنعت بالا است.

میرخانی رشتی افزود: منافع خودروسازان و قطعه‌سازان در افزایش تولید است به‌گونه‌ای که تولید خودرو از 30 هزار دستگاه در سال 73 به یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال 90 رسید.

وی با بیان این‌که با این حال به دلیل کمبود نقدینگی و افزایش هزینه‌ها، تولید خودرو در سال‌های 91 و 92 کاهش یافت، تصریح کرد: خودروسازان به دلیل کمبود نقدینگی نتوانستند پول قطعه‌ساز را پرداخت کنند. به این ترتیب با کاهش تیراژ تولید قطعه، تولید خودرو نیز کاهش یافت.

مشاور انجمن خوردوسازان ایران تصریح کرد: از زمانی که سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و شورای رقابت در صنعت خودرو دخالت کردند تولید خودرو نزولی شد. بنابراین وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت باید قیمت خودرو را در حاشیه بازار تعیین کند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۲۶ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۵۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 92052614647
  • خبرنگار : 71186