اشکوری در گفت‌وگو با ایسنا:

در نظر گرفتن پاداش ویژه برای اعمال مستحبی منافاتی با انجام واجبات ندارد

یک استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: این‌که خداوند برای یکسری اعمال مستحبی اجر و پاداش فراوان و ویژه قرار داده از باب تشویق بوده و منافاتی با احکام، واجبات، الزامات و تکالیف شرعی ندارد.

یک استاد سطح عالی حوزه علمیه گفت: این‌که خداوند برای یکسری اعمال مستحبی اجر و پاداش فراوان و ویژه قرار داده از باب تشویق بوده و منافاتی با احکام، واجبات، الزامات و تکالیف شرعی ندارد.

آیت‌الله سیدعلی حسینی اشکوری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که آیا قرار دادن اجر و پاداش ویژه برای برخی اعمال و کارهای مستحبی که در احادیث و روایات به آن‌ها سفارش شده است منافاتی با انجام اعمال واجب دارد، اظهار کرد: این دست روایات که تصریح می‌کند که مثلا انجام فلان عملیات و کار ثواب چندین حج، نماز، روزه و ... دارد در صورتی که سند این روایات و احادیث صحیح و تمام باشد به معنای این نیست که معارض با تکلیف و انجام واجبات باشد.

وی خاطرنشان کرد: تکالیف و واجباتی همچون نماز، روزه، حج و ... به عنوان یک امر واجب در جای خود هستند و سفارش به انجام یکسری اعمال مستحبی و در نظر گرفتن پاداش ویژه برای آنها به سبب وسیع بودن رحمت و قدرت خداوند و همچنین نشان از اهمیت آن عمل است.

این استاد سطح عالی حوزه عملیه با بیان این‌که «این سفارشات به معنای آن نیست که انسان دست از اعمال واجب بکشد و آنها را رها کند» افزود: به عنوان مثال در وصیت‌نامه حضرت علی (ع) سفارش شده که اصلاح ذات‌البین و حل اختلاف میان مردم از تمام نمازها و روزه‌ها بهتر است. حال منظور این است که ثواب این کار از تمام نماز و روزه‌های مستحبی بیشتر است نه نماز و روزه و اعمال واجب، بنابراین به این معنی نیست که انسان این اعمال واجب را رها کند و تنها به دنبال حل اختلاف بین مردم باشد.

اشکوری ادامه داد: در روایات و احادیث دیگری که برای نظافت و جارو کردن مسجد و اهمیت دادن به این مکان الهی پاداش چندین حج در نظر گرفته شده منافاتی با اعمال حج واجب ندارد. از سوی دیگر چه عیبی دارد خداوند به این کار پاداش و جزا دهد و از نظر منطقی و عقلی چه منعی دارد که ثواب تنظیف مسجد از حج مستحبی بالاتر باشد.

وی یادآور شد: در برخی روایات ثواب زیارت ائمه (ع) معادل با چند هزار حج برتر شمرده شده و این به خاطر اهمیتی است که در آن جهت دیده شده است و خداوند تعالی چنین تفضلی را عطا می‌کند و این منافات با واجبات، الزامات و تکالیف مسوولیت‌آور که بر عهده انسان‌ها قرار داده شده ندارد، این‌ها هم جزء فضل و عنایات خداوند در برابر خدماتی است که انسان انجام می‌دهد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این‌که «به شرطی این اعمال قبول می‌شود که آنها را با اعمال بد از بین نبریم» تصریح کرد: در کل اینگونه احادیث و روایات جنبه تشویقی دارد و به دنبال این نیست که انسان از مسوولیت خود در برابر احکام و واجبات شرعی دست بکشد و از سوی دیگر این وعده‌ها و پاداش‌ها وعده‌های توخالی نیست. فضل خدا چنان بسیارند که هیچ بخلی برای ساحت مقدس او وجود ندارد.

اشکوری در پایان تاکید کرد: شاید کار و عملی که از ما خواسته شده کوچک باشد، اما فضل عنایت ثواب‌دهنده و پاداش‌دهنده بسیار بزرگ بوده و هیچ بخل و ناتوانی در ذات مقدس او راهی ندارد.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۲:۲۶
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 92052313133
  • خبرنگار :