سیستان کانون ریزگردها‌

زندگی مردم سیستان و بلوچستان سال‌هاست با پدیده ریزگردها گره خورده است و هیرمند و هامون که روزگاری منشاء زندگی در شرق کشور بودند، امروز به کانون شن و گرد و غبار تبدیل شده‌اند.

زندگی مردم سیستان و بلوچستان سال‌هاست با پدیده ریزگردها گره خورده است و هیرمند و هامون که روزگاری منشاء زندگی در شرق کشور بودند، امروز به کانون شن و گرد و غبار تبدیل شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه سیستان و بلوچستان، خشک شدن رودخانه هیرمند و به دنبال آن خشکیدن تالاب بین‌المللی هامون بادهای 120 روزه سیستان را به 160 روزه افزایش داده است و در حال حاضر بستر خشک هامون بلای جان مردم این دیار شده است.

توفان‌های 120 روزه سیستان و پدیده گرد و غبار سالیان درازی است که بر پهنه این سرزمین سایه گسترانده و زندگی مردم را از جهات مختلف اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی تحت تاثیر قرار داده و سبب مهاجرت شمار زیادی از مردم در این منطقه شده است.

از بیماری تنفسی و چشمی تا رواج افسردگی

توفان‌های بزرگ گرد و خاک غلظت گرد و غبار پراکنده در هوا را به حدی می‌رساند که زندگی عادی مردم منطقه را مختل کرده و سبب گسترش بیماری های تنفسی، ریوی و آلرژی شده است.

بارها دیده شده که توفان‌ها خانه‌های روستاییان ساکن این منطقه را در زیر تپه‌های شن و ماسه بادی مدفون و عرصه را بر مردم آن تنگ کرده است.

‌خانه‌های روستایی و در محاصره شن‌های روان، کاهش دید تا شعاع چند متری، شیوع بیماری‌های چشمی و تنفسی و به گفته برخی کارشناسان بهداشتی و درمانی رواج افسردگی تنها بخشی از مشکلات بوجود آمده برای ساکنان سیستان است.

مدفون شدن زمین‌های کشاورزی زیر تپه های شن روان، ورود شن روان به داخل منازل روستاییان و شهرنشینان، بسته شدن راه‌های ارتباطی و بروز خسارات متعدد به بخش‌های مختلف زیر بنایی گوشه‌ای از اثرات مخرب توفان و حرکت شن‌های روان در سیستان است.

توفان و گرد و خاک فعالیت‌های روزانه مردم شهرستان هیرمند را تحت شعاع قرار داده و ادارات و بازار به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند.

نجات منطقه از بحران خشکسالی و توفان‌های شن بستگی به پر آبی تالاب بین‌المللی هامون و احیای کشاورزی دارد.

مشکلات ریوی، بالاترین آمار سل در کشورمربوط به این استان است و دلیل بالابودن این آمار چیزی نیست، جزء ریزگرده‌هایی که اکثر روستاهای سیستان و شهروندان با آن مواجه هستند، مشکلات بینایی یکی دیگر از مواردی هست که باعث خراب شدن چشم می‌شود و دلیل آن ریزگردهاست.

مردم منطقه سیستان آرزوی دیرینه دارند تا مسئولین استان و کشور برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی کنند.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۱:۲۷
  • دسته‌بندی: سیستان و بلوچستان
  • کد خبر: 92052313028
  • خبرنگار :