ادعاهای منافقین تنها مبنای اتهام علیه ایران در پرونده آمیا

خبرنگار تحقیقی مشهور آمریکایی در گزارشی طرح اتهام‌ علیه جمهوری اسلامی ایران در حادثه آمیا را مبتنی بر ادعاهای گروهک تروریستی منافقین خواند.

خبرنگار تحقیقی مشهور آمریکایی در گزارشی طرح اتهام‌ علیه جمهوری اسلامی ایران در حادثه آمیا را مبتنی بر ادعاهای گروهک تروریستی منافقین خواند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری "اینترپرس سرویس" در گزارشی به قلم گرت پورتر، روزنامه‌نگار تحقیقی، درباره اتهامات وارده علیه ایران در زمینه حادثه آمیا و ارتباط آن با گروهک تروریستی منافقین تاکید کرد که متن کامل قرار بازداشتی که آلبرتو نیسمان، دادستان آرژانتین، در سال ۲۰۰۶ علیه مقامات ایرانی صادر کرد فاش می‌کند که کل این ادعانامه بر اساس اتهام‌های گروهک منافقین تنظیم شده است.

بنا بر گزارش شبکه خبری "پرس.تی.وی"، این گروهک تروریستی ادعا می‌کند تصمیم حمله به ساختمان انجمن یهودیان آرژانتین در نشست مقامات عالی‌رتبه ایران در اوت سال ۱۹۹۳ اتخاذ شد.

این قرار بازداشت ۹۰۰ صفحه‌ای که به تازگی برای نخستین‌بار به زبان انگلیسی در دسترس قرار گرفته است، تنها بر اساس اظهارات چهار تن از اعضای شاخه سیاسی گروهک تروریستی منافقین، موسوم به «شورای ملی مقاومت ایران» به نام‌های رضا ذاکری، هادی روشن‌روانی و علی رضا احمدی و رضا اسحاقی، دو تن از وابستگان به این شورا که به عنوان جداشدگان معرفی شدند، صادر شده است.

نیسمان در این حکم ۶۱ بار به شهادت این چهار تن ارجاع داده است. وی ۲۹ بار از کوچک‌سرایی، ۱۶ بار از روشن‌روانی و ۱۶ بار نیز از احمدی و اسحاقی نقل قول کرده است.

پورتر در این گزارش می‌افزاید: «نیسمان از هیچ منبعی غیر از سازمان مجاهدین (گروهک تروریستی منافقین) دربار وقوع این حادثه نقل قول نکرده است.»

این در حالی است در ادعا نامه نیسمان هیچ سندی برای تایید این ادعا و نیز هیچ دلیلی برای اثبات چگونگی آگاهی اعضای گروهک منافقین از دستور کار جلسه ادعایی آن‌ها میان مقامات ارشد جمهوری اسلامی و نتایج آن ارائه نشده است.

اعضای این گروهک تروریستی که سال گذشته آمریکا آن را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کرد، در سال ۱۳۶۵ به عراق گریختند و تحت حمایت صدام، دیکتاتور معدوم عراق اردوگاه خود را در نزدیک مرز ایران تاسیس کردند.

آن‌ها هم‌چنین با رژیم صدام در سرکوب سال ۱۳۷۰ شیعیان عراق در مناطق جنوبی این کشور و کشتار کردهای عراق در دوران صدام همکاری داشتند.

پورتر در این گزارش افزود: آمادگی نیسمان برای طرح این اتهام مهم علیه ایران در پرونده آمیا تنها بر اساس منابع سازمان مجاهدین (گروهک تروریستی منافقین) و نفی نامعتبر بودن این منابع، بر این حقیقت تاکید می‌کند که او به جای پرده‌برداری از حقایق، به نفع گروه‌های سیاسی قدرتمند به ایفای نقشی سیاسی می‌پردازد.»

تهران و بوینس آیرس ژانویه سال جاری یادداشت تفاهمی را برای انجام تحقیقات مشترک درباره حادثه بمب‌گذاری آمیا به امضا رساند. در آن حادثه بمب‌گذاری ۸۵ نفر کشته و ۳۰۰ تن مجروح شدند.

جمهوری اسلامی هرگونه دست داشتن در حادثه تروریستی آمیا را تکذیب کرده است.

واشنگتن ماه ژوییه از اقدام دولت آرژانتین در جلوگیری از شرکت نیسمان در نشست کنگره آمریکا برای بررسی اتهام‌ها علیه ایران به شدت انتقاد کرد. نیسمان در ادعا نامه‌ای ۵۰۰ صفحه‌ای خود مدعی «نفوذ» جمهوری اسلامی ایران در کشورهای منطقه آمریکای لاتین با هدف گسترش «شبکه اطلاعاتی» شده است.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۲۱ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۰:۳۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 92052111494
  • خبرنگار :