با گسترش صنعت گردشگری فضایی و توسعه فضاپیماهای تجاری، علاقهمندان می توانند تا سال 2017 میلادی با خرید بلیت 200 هزار دلاری، سفر هیجان انگیزی به فضا را تجربه کنند.
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شاید پرداخت این رقم برای بسیاری از مردم عادی امکانپذیر نباشد، اما با معرفی پروژه های جدید توسط بخش دولتی یا سرمایه گذاران خصوصی و ساخت فضاپیماهای تجاری مختلف، مردم قطعا شاهد کاهش قیمت ها خواهند بود.
از دهه 1950 میلادی اکتشافات فضایی تنها در انحصار دولت ها بوده، اما از زمان گام نهادن نخستین انسان بر سطح ماه تلاش های محدودی برای تجاری سازی سفرهای فضایی شکل گرفت.
مفسران و دانشمندان در آن مقطع زمانی پیش بینی کردند که امکان گذراندن تعطیلات بزودی مهیا خواهد شد، اما تمامی پروژه های مختلف با شکست مواجه شدند؛ طی سال های اخیر با ورود شرکت های خصوصی فصل جدیدی در سفرهای تجاری فضایی آغاز شد.
برای توسعه سفرهای تجاری فضایی به فناوری های مختلفی از جمله نسل نوین موشک، فضاپیماهای جدید و لباس فضانوردی با هزینه های تولید کمتر مورد نیاز است.
فضاپیما
اصلی ترین قطعه پازل سفرهای فضایی تجاری به نسل جدید فضاپیما اختصاص دارد که بخش زیادی از هزینه سفر را به خود اختصاص میدهد.
فضاپیمای هرمس (Hermes) پروژهای است که به تازگی مراحل جذب سرمایه گذار را آغاز کرده است؛ این پروژه شامل فضاپیمای زیرمداری با مشخصاتی مشابه شاتلهای فضایی است.
در این پروژه از سابقه 40 ساله ناسا در طراحی و ساخت قطعات و ایجاد یک سیستم نیروی محرکه مدولار در کنار کاهش چشمگیر هزینههای تحقیقاتی استفاده شده است.
نمونه اولیهای از این طرح ساخته شده و انتظار میرود که با تأمین بودجه پیشبینی شده، نخستین مسافران فضاپیمای هرمس تا چهار سال آینده راهی مدار فضا شوند.
بر اساس اعلام مسؤولان شرکت مجری این پروژه (STAR Systems) قیمت اولیه هر صندلی در این فضاپیما 150 هزار دلار است.
لباس فضانوردی
صنعت سفرهای فضایی تجاری به لباس های مخصوص برای تأمین ایمنی اولیه پروازهای سرنشین دار به مقاصد زیر مداری نیاز دارد.
یکی از نخستین لباس های فضانوردی زیر مداری 3G نام دارد که موفق به کسب گواهینامه استاندارد از سوی ناسا شده است؛ این لباس مخصوص سفرهای فضایی تجاری زیر مداری و مداری است.
درحالیکه لباس فضانوردی ناسا حدود یک میلیون دلار قیمت دارد، لباس 3G تا پایان سال 2013 میلادی با قیمتی در حدود 10 هزار دلار در اختیار مردم قرار می گیرد.
ماهواره شخصی برای هر فرد
پیش از تجربه یک سفر زیر مداری افراد می توانند از طریق مینی ماهواره SkyCube تصاویر زیبایی از فضا را تهیه کنند.
این ماهواره 10*10*10 جزو یکی از نخستین ماهواره هایی کوچکی است که امکان تهیه تصاویر پانوراما و میدان گسترده از زمین را فراهم می کند؛ پس از تکمیل مأموریت، ماهواره با کمک یک بالون از مدار خارج و در جو زمین نابود می شود.
با کمک این بالن امکان مشاهده ماهواره از روی زمین فراهم می شود؛ هزینه چند دقیقه کنترل این ماهواره و تهیه تصاویر فضایی حدود 20 دلار هزینه دارد.
کارشناسان پیش بینی می کنند که ماهواره های شخصی در آینده کاربرد فراوانی پیدا می کنند؛ در این شرایط بر خلاف گذشته که شرکت های بزرگ هوافضا و آژانس های فضایی دولتی انحصار پرتاب ماهواره ها را در اختیار داشتند، شهروندان عادی و شرکت های کوچک نیز قادر خواهند بود با هزینه های نسبتا پایین، ماهواره های کوچک را در مدار زمین قرار دهند.
پیش بینی می شود که این فناوری تا یک دهه آینده با هزینه 25 هزار دلاری اجرایی شود.
اپراتور تورهای گردشگری فضایی
با ورود شرکت های خصوصی به حوزه سفرهای فضایی، رقابت شدیدی بین شرکت های فعال در این بخش آغاز شده است؛ شرکت هایی مانند Virgin Galactic و XCOR بسرعت در حال توسعه پروژه های سفرهای فضایی تجاری خود هستند.
اگرچه بودجه در نظر گرفته شده توسط شرکت های خصوصی برای سفرهای فضایی تجاری نیز رقم قابل توجهی است، اما چنین سفرهایی قطعا ارزان تر و مقرون به صرفه تر از هزینه های چند میلیون دلاری اعزام فضانورد به فضا هستند.
بسته پایه فضایی پروژه ویرجین گالاکتیک با هزینه 200 هزار دلاری شامل ارائه تمام خدمات مورد نیاز از جمله لباس مخصوص فضانوردی است و بسته ممتاز فضایی با هزینه یک میلیون دلاری شامل اجاره یک شاتل با شش سرنشین بمدت یک روز است.
با توسعه فناوری های مورد نیاز برای انجام سفرهای فضایی تجاری، داوطلبان از هم اکنون چهار سال زمان دارند تا پس انداز مناسبی برای یک سفر 2.5 ساعته فضایی جمع آوری کنند.
باوجود کاهش چشمگیر هزینه ها، می توان پیش بینی کرد که نخستین مسافران این پروازها تنها افراد ثروتمند و سرشناسی هستند که برای گذران تعطیلات راهی فضا می شوند!
انتهای پیام