گلریزان؛ مقدمه‌ای برای زدودن آثار جرایم غیرعمد

رییس کل دادگستری خوزستان جشن گلریزان را مقدمه‌ای برای زدودن آثار رفتار ضداجتماعی جرایم غیرعمد دانست و گفت: اقدام به آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد، نظم و انضباط جامعه را که در اثر رفتار مجرمانه غیرعمدی مختل شده به جامعه برمی‌گرداند.

رییس کل دادگستری خوزستان جشن گلریزان را مقدمه‌ای برای زدودن آثار رفتار ضداجتماعی جرایم غیرعمد دانست و گفت: اقدام به آزادسازی زندانیان جرایم غیر عمد، نظم و انضباط جامعه را که در اثر رفتار مجرمانه غیرعمدی مختل شده به جامعه برمی‌گرداند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، محمدباقر الفت در بیست و سومین همایش جشن گلریزان با اشاره به وجه تسمیه مراسم آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد به «گلریزان»، گفت: گلریزان رسمی است که ورزشکاران و جوانمردان از سالیان سال برای آبرومندان گرفتار و کسانی که نمی‌توانند دست خود را به‌ سوی دیگران دراز کنند، در فرهنگ جوانمردی رقم زدند.

وی افزود: در این رسم، عده‌ای از افراد بصیر و بیداردل دور هم جمع می‌شوند و با دعوت از هم‌مسلکان خود به شکرانه عنایت الهی و برکتی که به دارایی آن‌ها داده است، دست افتاده‌ای را می‌گیرند و برای اینکه این افتاده بیش از این وضعیت بد، گرفتار تألمات روحی و سرشکستگی اجتماعی نشود، اسم حرکت خود را گلریزان گذاشتند.

الفت بر ضرورت الگوبرداری از رسم نیاکان در دستگیری از نیازمندان تاکید کرد و افزود: خیران افرادی هستند که به فرموده حضرت علی (ع) از وقایع اطراف خود غافل نیستند. این افراد اجازه نداده‌اند روح خدایی‌شان تحت سیطره جسم خاکی‌شان قرار گیرد و رفتارهای دنیایی بر شئونات الهی‌شان تسلط یابد.

وی با بیان اینکه توجهات الهی به‌ دنبال دستگیری از نیازمندان شامل حال انسان می‌شود، تصریح کرد: همه ساله به‌ همت سازمان زندان‌ها و توجهات قوه قضائیه، مراسمی برگزار می‌شود که به‌طور معمول مبالغی جمع‌آوری می‌شود و همراه کمک‌هایی که دولت در اختیار استان قرار می‌دهد و به اهتمام اعلام گذشتی که از سوی بزه‌دیده صورت می‌گیرد، موفق می‌شویم تعدادی از زندانیان را آزاد کنیم.

رییس کل دادگستری استان خوزستان ادامه داد: این اقدام نظم و انضباط جامعه را که در اثر رفتار مجرمانه غیرعمدی مختل شده، به جامعه برمی‌گرداند. اثر این اقدام، صفا و صمیمیتی است که بین مردم جریان می‌یابد و با تشکیل جلساتی این چنین، ارتباط و پیوندهای اجتماعی مستحکم می‌شود.

وی با بیان اینکه آسیب‌های مادی و معنوی ناشی از خطای صورت گرفته برای افراد خطاکار همواره تالمات روحی برای آن‌ها دربردارد، گفت: روح بزه‌دیده در صورت مواجه با کمترین معذرت‌خواهی و جبران خسارت از سوی زیان‌کار، دچار آسایش مجدد می‌شود و به این صورت شخص خطاکار می‌تواند ناراحتی که در اثر وقوع جرم، جسم و جان او را آزار داده بود، از خود جدا کند و فقط حرکت او است که می‌تواند این رنج‌ها و شداید را از یاد و خاطره بزه‌دیده پاک کند.

رییس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه حضور در همایش گلریزان و فراهم شدن امکان کمک به افراد نیازمند نشانه‌ای بر پذیرش اعمال خیران در ماه رمضان است، بر ضرورت شکرگزاری از این فرصت تاکید و خاطرنشان کرد: اقدام انسانی شما دوباره روح مهربانی را در بدن بزه‌دیده جریان می‌دهد و آن را احیا می‌کند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ / ۱۷:۵۲
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 92051408235
  • خبرنگار :